Onderwerp:

Grote rhododendron vanuit grond 2 jaren 7 maanden geleden #92719

  • DannyLets
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 26
  • Ontvangen bedankjes 2
Dag allemaal,Ik kreeg het aanbod om een grote rhododendron met paarse bloemen over te nemen, een struik met een omtrek van minimaal 3 m. Een grote dus. Helaas was hij al helemaal kaal gesnoeid tot de stam. De stam heeft nog ogen (die lijken uit te lopen).

Ik heb met tuinhout een bak gemaakt 60x60 (kluit is ongeveer 60cm diameter) en deze aangevuld met een mix van turf, aarde en potgrond. Het plan was om hem hier twee jaar in te laten staan en dan opnieuw op te potten in bonsai soil.

Ik heb hem deze week in de bak geplaatst, ik begin nu alleen te twijfelen of ik het goed heb aangepakt. (Zie foto's)Nu de vraag of ik het goed heb aangepakt of het toch beter anders kan doen of zo twee seizoenen laten groeien. Tips? En wat is de kans dat deze het gaat overleven? Ben ook benieuwd met oog op verpotten, hoe ga ik ooit al die aarde uit die wortelkluit halen?





Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grote rhododendron vanuit grond 2 jaren 7 maanden geleden #92720

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 388
  • Ontvangen bedankjes 162
Hoi Danny

Je plan van aanpak ziet er in principe goed uit, maar is de boom nú net uitgegraven in eind augustus/ begin september? Ik hoop voor je dat hij het gaat redden. Ik denk dat het beter was geweest om hem in het vroege voorjaar uit te graven.
Voorlopig een lange tijd in de schaduw houden en grond licht vochtig houden. Sowieso is een Rodo een schaduwminnaar.

De kluit heeft zo te zien niet heel veel ruimte. De bovenkant van de kluit komt boven de kist uit. Misschien is het mogelijk om nog iets van de onderzijde van de kluit af te halen, als er ten minste nog genoeg over blijft? Dat maakt het ook makkelijker met water geven, dan spoelt de aarde er niet zo snel uit.

Dat hij al helemaal gesnoeid was is denk ik niet erg, het scheelde wel veel werk voor je en je kon snel inschatten of het voor bonsaidoeleinde geschikt is.

Mooie bak op wieltjes heb je trouwens gemaakt en de verhouding grondsoorten is denk ik ook prima, zeker voor dit doel.
2 jaar in de bak lijkt mij wel goed, dan is hij inmiddels (hoop ik) goed uitgelopen en kun je takken gaan selecteren.
Je zou misschien al een voorselectie kunnen houden wat er, als je er een beetje kijk op hebt, toch af zou moeten.
Dat scheelt voor de boom ook weer energie om nieuwe takken te maken die er later toch weer af gaan.
Als het mijn boom zou zijn geweest, zou ik de meeste lange takken al flink hebben ingekort. Als er leven in de boom zit, gaat hij ook op de flink ingekorte takken weer uitlopen en een boom heeft onderin dikke takken maar bovenin dunne. Dus die lange dikke takken heb je naar mijn inziens niet zo veel aan. Of had je misschien een groot formaat bonsai in gedachten?
Misschien heb je al een idee wat betreft de stijl?

Als hij het overleefd, dan is het een kwestie van een bonsaihark(je ) pakken en de kluit uitharken. Met deze kluit duurt dat wel even. Als hij blijft leven zien we hem over 2 jaar weer, of eerder. Houdt ons op de hoogte.

Succes met je keuzes, bonsaigroeten van Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grote rhododendron vanuit grond 2 jaren 7 maanden geleden #92721

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Als je de aarde gemakkelijk uit de kluit wil hebben, zet je een straal water uit de tuinslang er op. Of hogedruk spuit als je dat aandurfd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grote rhododendron vanuit grond 2 jaren 7 maanden geleden #92723

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 562
  • Ontvangen bedankjes 172
Danny,
Methode is goed, mogelijk tijd van het jaar minder, voor nu kan je inderdaad nog inkorten wat je later zeker niet wil gebruiken . Denk er wel aan dat rododendron zijn blad niet goed verkleind, dus voor geloofwaardigheid kan je het best een wat groter model hiervoor aanhouden.
Mooie voet heeft deze!
Grond verwijderen is voor later zorg, ik probeer het uit te spoelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grote rhododendron vanuit grond 2 jaren 6 maanden geleden #92832

  • DannyLets
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 26
  • Ontvangen bedankjes 2
Dank jullie wel voor de reacties, een kleine update nu een paar weken later. Ondanks dat het niet het goede moment was om hem uit te graven loopt hij toch goed uit. Nu een seizoen met rust laten en dan de wortelkluit verkleinen.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grote rhododendron vanuit grond 2 jaren 6 maanden geleden #92858

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
rhodo's zijn vrij sterk en pittig. kunnen veel aan. alleen niet teveel in 1 keer en 1 seizoen doen.
behandel de kluit en grond zoals je met azalea zou doen. dus zure grond (kanuma), niet teveel van de wortels in 1 keer verwijderen, ze hebben (onder de grond) voornamelijk hele kleine dunne wortels
zoals hierboven genoemd, verkleint het blad niet heel erg, maar toch wel aanzienlijk. maar hou hem wat groter.
ik heb er ook 1 al een aantal jaren in een pot staan. doet het nog steeds erg goed.

www.bonsaiempire.nl/forum/algemeen/15027...mdat-het-kan?start=0

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren