Onderwerp:

Blauwe Atlas Ceder verpotten 2 jaren 2 maanden geleden #93692

  • JosvanE
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 50
  • Ontvangen bedankjes 11
Hallo allemaal,

Ik heb mij eigenlijk nog nooit echt voorgesteld hier terwijl ik al wel langer meelees en af en toe een reactie schrijf. Sinds juli 2021 ben ik heel actief geworden met Bonsai, omdat we toen zijn verhuisd naar een huis met vrij grote tuin (hoekhuis), heerlijk. Ook het tuinieren is iets wat ik erg leuk vind en nu kan ik dus lekker los. Daarvoor op mijn balkon al wel geëxperimenteerd met verschillende bomen en wat 'indoor' bonsai als Ficus.

Nu mijn vraag: ik heb een prachtige Cedrus atlantica die verpot moet worden naar een mooie bonsaipot. De pot heb ik al en ik wil graag gaan verpotten, maar ik vraag mij bij een ceder (en alle naaldbomen) af of rond maart ook de beste periode is net als voor de bladverliezende soorten. De vraag stel ik i.v.m.. de groeispurten die naaldbomen kennen en deze is niet rond maart. Wat is jullie advies voor het verpotten van mijn ceder?
Alvast hartelijk dank :)

Groetjes,
Jos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Blauwe Atlas Ceder verpotten 2 jaren 2 maanden geleden #93693

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307

JosvanE schreef : De vraag stel ik i.v.m.. de groeispurten die naaldbomen kennen en deze is niet rond maart.

Ik verpot ze zelf rond maart, dan hebben de wortels nog tijd om te herstellen voordat er b.v. een hete zomer aankomt.
Verpotten kan ook aan het eind van de zomer, als er geen warm weer meer wordt versteld, maar nog wel warm genoeg zodat de wortels kunnen herstellen voordat de winter begint.
Wortels groeien over het algemeen met een temperatuur boven de 7 graden, daar onder staat het eingelijk stil.
Komende twee weken is de temp overdag bij mij niet meer dan 6a7 graden. Dus niet de beste temp om de boom te laten herstellen. Als jij verder vanaf de kust zit dan ik, zijn de temperaturen ook nog wat lager.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Blauwe Atlas Ceder verpotten 2 jaren 2 maanden geleden #93694

  • JosvanE
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 50
  • Ontvangen bedankjes 11
Bedankt rorror voor je snelle antwoord. Dus toch wel gewoon maart en inderdaad rekening houdend met het herstellend vermogen van de wortels. Qua temperatuur is het hier (Gouda en rest van Nederland) laatste tijd erg warm en dat zie je terug in allerlei bomen en planten, niet alleen de bonsai bomen. Van alles begint uit te lopen met temperaturen van 8 - 10 graden.
Mijn Acer zal ik ook spoedig al gaan verpotten want deze begint het eerste blad al bijna te ontvouwen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: rorror

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren