Onderwerp:

Dilemma 2 jaren 2 maanden geleden #93880

  • Jason
  • Jason's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 287
  • Ontvangen bedankjes 46
Hallo allemaal,
Ik zit met veel twijfel..
Ik wou dit jaar mijn larix verpotten aangezien dat deze al zeker 3 jar in de pot zit.
Nu zag ik net dat hij al begint uit te lopen, daar was ik nog niet op voorbereid maar goed..
Ik maak me wat zorgen over het tijdstip omdat het nog altijd maar februari is en kans op vorst de komende maand nog zeker aanwezig is. Als ik hem nu verpot hoe zit het dan met die eventuele vorst ? Ik heb niet de mogelijkheid om de boom vorstvrij te zetten is het dan verstandig om hem nu al te verpotten ? Of zal ik dan noodgedwongen het een jaar moeten uitstellen (volgend jaar heb ik meer mogelijkheden met vorstvrij zetten i.v.m een nieuwe woning) of kan een larix een beetje vorst wel verdragen na een verpotting ?

Alvast bedankt

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Dilemma 2 jaren 2 maanden geleden #93881

  • Linn01
  • Linn01's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 217
  • Ontvangen bedankjes 26
Ik heb quasi al mijn bomen reeds verpot. Gaan erna gewoon de tuin in. Als je boom al drie jaar in een pot zit denk ik dat een verpotting nu wel aan de orde is.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jason

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Linn01.

Dilemma 2 jaren 2 maanden geleden #93882

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Als je de boom beschut voor wind en zon kan zetten, is een beetje vorst niet zo heel erg. Om heel eerlijk te zijn heb ik de redenatie nog nooit begrepen waarom de bomen geen vorst mogen krijgen na het verpotten, maar ik ben opgehouden ernaar te vragen...

En ja, er is nog vorst. Vanochtend was mijn tuin aangevroren, en de hele volgende week reken ik met temperaturen die naar -3 zinken 's nachts.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Dilemma 2 jaren 2 maanden geleden #93883

  • Jason
  • Jason's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 287
  • Ontvangen bedankjes 46
Ja beschut zetten is niet zo een probleem, en de komende vorst is inderdaad vrij zeker vandaar ook een beetje mijn bezorgdheid 1 nachtje zal zoizo geen kwaad kunnen maar wat als we nu pas de koudste periode van de winter ingaan.. dat is meer waar ik rekening mee hou

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Dilemma 2 jaren 2 maanden geleden #93889

  • Linn01
  • Linn01's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 217
  • Ontvangen bedankjes 26
Hier in Vlaamse ardennen maximaal -1° de komende 14 dagen. HAngt er natuurlijk van af waar je woont deze vraag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Dilemma 2 jaren 2 maanden geleden #93897

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Mijn larixen zijn al een tijd geleden verpot.
Die doe ik meestal eind januari, begin februari al, want die lopen erg snel uit, zeker met deze winter die geen winter geweest is.
Zet hem beschut na de verpotting en als het moest vriezen en je hebt daar bang van, wikkel dan gewoon een deken rond de pot, en wil je het loof ook beschermen leg daar dan een fliesje over.
Maar larix kan wel wat verdragen hoor.
Groeten Luc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jason

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Dilemma 2 jaren 2 maanden geleden #93899

  • Jason
  • Jason's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 287
  • Ontvangen bedankjes 46
Oke bedankt luc, gisteren heb ik hem nog verpot en staat nu wat beschermt tegen de wind. De pot heb ik ookal beschermt voor wat lichte vorst

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Dilemma 2 jaren 2 maanden geleden #93905

  • Panda
  • Panda's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik dacht gelezen te hebben dat de beste tijd om larix te verpotten is wanneer ze goudbruin zijn en nog net niet open. En dat als er groen te zien is, je eigenlijk te laat bent .
De mijne weet precies niet of hij wil uitlopen. Ik heb 2 of 3 knoppen die aan het open komen zijn en in de rest lijkt nog geen beweging te zitten.
Verpotten of wachten?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Dilemma 2 jaren 2 maanden geleden #93906

  • Jason
  • Jason's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 287
  • Ontvangen bedankjes 46
Dat is bij mij het zelfde de onderste takken komen al groene topjes kijken bovenin is er nog niets te zien, het is de eerste keer dat ik een larix verpot en heb ook al veel keer gelezen dat het te laat verpotten fataal kan zijn.
Maar volgens mij kan het nog wel als de naalden nog niet echt uit zijn gelopen, en ik veronderstel als mijn boom (en die van u) al te ver zijn ik ookal was gewaarschuwd door de reacties van de ervaren bonsaisten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Dilemma 2 jaren 2 maanden geleden #93907

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Panda schreef : Ik dacht gelezen te hebben dat de beste tijd om larix te verpotten is wanneer ze goudbruin zijn en nog net niet open. En dat als er groen te zien is, je eigenlijk te laat bent .
De mijne weet precies niet of hij wil uitlopen. Ik heb 2 of 3 knoppen die aan het open komen zijn en in de rest lijkt nog geen beweging te zitten.
Verpotten of wachten?

yup, verpotten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts