Onderwerp:

Kleine hoeveelheid wortels 1 jaar 3 maanden geleden #95735

  • JStuijt
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 8
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb zojuist mijn bonsai in zijn eerste echte bonsai pot gezet, welke ik op deze site heb gehaald. Hoewel dit ontzettend mooi staat, viel me op bij het verpotten dat mijn boom ontzettend weinig wortels heeft.

Nu is de boom door een ontzettend moeilijke tijd gegaan, wat waarschijnlijk ook impact heeft gehad op de wortels (denk ik).

Ik vroeg me af; is er een manier om wortelgroei te promoten? Bijvoorbeeld door loof weg te snoeien? Of is er een middeltje wat hiervoor is aan te raden?

Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Kleine hoeveelheid wortels 1 jaar 3 maanden geleden #95736

  • Panda
  • Panda's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik heb hiervoor eens rhizotonic besteld.
Of het helpt, weet ik niet.
De bomen die ik er toen mee heb behandeld, hebben het overleefd, maar ik kan niet zeggen of het dankzij dit product was.
Kwaad kan het niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Kleine hoeveelheid wortels 1 jaar 3 maanden geleden #95737

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Welke soort is het?
Elk soort heeft zijn eigen verpottingstijd. Winterharde soorten die buiten blijven staan, doe je voornamelijk in het voorjaar wanneer de knoppen opengaan. Tropische soorten welke in de huiskamer staan, verpot ik zelf net voor de zomer, of net na de zomer. Dit vanwege dat ze dan direct kunnen herstellen. In de winter binnen hebben ze maar weinig groeikracht, en is het eigenlijk meer in de winter zorgen dat ze het overleven. Handelingen tijdens deze periode maakt de boom anders alleen maar zwakker.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Kleine hoeveelheid wortels 1 jaar 3 maanden geleden #95738

  • JStuijt
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 8
  • Ontvangen bedankjes 0
'T is een ficus microcarpa ginseng, ik had veel online opgezocht over het verpotten en hoorde overal dat dit met binnen bonsai in principe 't hele jaar rond oké was.

Maar het is niet 't probleem dat de boom van het verpotten lijdt en dat ie daarom wortels heeft verloren. Dit is de eerste keer dat ik hem verpot en het viel me op dat hij weinig wortels heeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Kleine hoeveelheid wortels 1 jaar 3 maanden geleden #95739

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Het kan zijn dat deze in de winkel al vlak voordat je hem kocht deze al verpot en wortel snoei heeft gehad.
Heb je toevallig een foto van tijdens het verpotten?
Waren de wortels die je zag wit? Want dat zijn de groei punten van de active wortels die water en voeiding opnemen. Alles wat verhout is "doen niks".
Als het een klein boompje zeg 15 a 20cm, en je ziet zeg 10a15 wortels met witte groei punten. Is dat voor de winter periode voldoende. In het warme seizoen, zal de groei van zelf weer exploderen en de witte punten veel langer worden dan in de winter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Kleine hoeveelheid wortels 1 jaar 3 maanden geleden #95740

  • JStuijt
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 8
  • Ontvangen bedankjes 0
Foto heb ik niet gemaakt, heb ook niet echt gecheckt of de wortels wit waren, maar de plant groeit wel nieuwe blaadjes dus er zullen vast wortels tussen zitten die wit zijn.
De boom is aardig groot met ~30 cm hoogte, vandaar dat de kleine hoeveelheid wortels me erg opvielen. Ik denk dat ik de boom gewoon goed moet verzorgen en dat het dan van de lente veel nieuwe wortels zal groeien dan.

Bedankt voor alle reacties!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren