Onderwerp:

experiment: van acadama/lava/ puimsteen tot pure potgrond voor pinus thunbergii 10 maanden 4 dagen geleden #96222

  • Intruder1400
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 22
  • Ontvangen bedankjes 0
Vorige jaar heb ik vijf een/twee jarigen gekocht, vrijwel identiek. Doel was om zelf startmateriaal te ontwikkelen dat ik over 5 tot 10 jaar kan gebruiken. Maar welke grondsoort geeft nu het beste effect (snel groter worden)?

Ik kon daarover niet zo veel vinden behalve iemand op youtube die aangaf gewoon potgrond te gebruiken voor de snelste groei. Eigenlijk gaat dat tegen alle andere berichten in t.a.v. pinus die van lucht- en vocht doorlatend zouden houden en een hekel aan natte voeten hebben.

Dus, ik heb een experimentje gedaan. Vijf pinussen in verschillende grondmensels, vier in een vijvermandje en eentje in een grote pot.
Een heeft het begeven omdat ik de stam brak tijdens het buigen (wondpasta mocht niet baten.
Degene in de grote 25 liter pot met pure potgrond, daarvan heb ik de uitloper per ongeluk afgebroken. (les: nieuwe uitlopers eerst laten verhouten, of niet te gek buigen).
Blijft over, op de foto's in vijvermandjes:
Links: super lucht- en water doorlatend: 1/3 akadama, 1/3 lava, 1/3 puimsteen
Midden: idem maar met helft potgrond
Rechts: alleen potgrond.

Watergift en voeding exact hetzelfde. Trek zelf je conclusie.

p.s. degene in de 25 liter pot met potgrond, loopt uit als een malle. Ondanks dat de ' hoofduitloper' afgebroken was.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

experiment: van acadama/lava/ puimsteen tot pure potgrond voor pinus thunbergii 10 maanden 4 dagen geleden #96223

  • Panfc
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 28
  • Ontvangen bedankjes 3
Interessant om te zien en lezen. Ben nog niet zo lang bezig met Bonsai, dus heb nog niet echt andere grond dan de potgrond in m’n plantenbakken en gewoon de bonsai potgrond van Pokon. Kan niet vergelijken, want niet dezelfde soorten in andere grond, maar het leeft in ieder geval allemaal nog.
Grote vraag voor mij: is misschien veel van de energie van de doorlatende grond naar de wortelgroei gegaan?
Daarnaast de vraag qua voeding: zijn ze alledrie bemest? Ik neem aan dat in de potgrond wel voedingsstoffen zaten?
Hoor het graag!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

experiment: van acadama/lava/ puimsteen tot pure potgrond voor pinus thunbergii 10 maanden 4 dagen geleden #96224

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307

Intruder1400 schreef : Watergift en voeding exact hetzelfde. Trek zelf je conclusie.


Die stelling klopt niet helemaal. Je vergeet dat potgrond continue in verminderde mate een bepaalde hoeveelheid voedingstoffen af geeft.
Dus het eerste vijvermandje heeft 0% organisch matriaal afgifte, tweede 50% derde 100%.
Het is dus zo dat je met onorganisch substraat vaker met voedingstoffen voeding moet geven, dan in potten waar organisch matriaal inzit.
Zo geeft ik zelf altijd met de gieter vloeibare voeding mee met elke gietbeurt bij de gene die in onorganisch matriaal staan. De gene in potgrond sla ik vaak een aantal beurten over. Of ik zie al snel blad verbrandingsverschijnselen optreden.
Zeker bij jouw met automatische bewatering, zou ik zo ie zo flink wat meer organische mest geven dan de paar korrels die er nu op liggen (eerste mandje). Of anders van de pokon voedingskorrels (slow release) door de mix mixen. Die werken uit ervaring super goed en weinig omkijken meer aan gedurende het seizoen. Organische mest vaker wisselen / geven.

Dan ook heeft de watergift nog bijwerkingen. Ondanks dat ze alle drie tegelijk bewaterd worden, kan het zijn dan de eerst en tweede sneller uitdrogen dan dan de laatste. Waardoor de eerste dus de grootste 'droogte groei rem' verscheinselen kunnen optreden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by rorror.

experiment: van acadama/lava/ puimsteen tot pure potgrond voor pinus thunbergii 10 maanden 3 dagen geleden #96230

  • Intruder1400
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 22
  • Ontvangen bedankjes 0
Thanks voor je aanvulling!! Dat van het verschil in voeding had ik niet bedacht. Ze krijgen alle drie volop organische mest, inderdaad de korrels die er op liggen.

Voor wat betreft de bewatering heb je een punt. De automaat is slechts voor vakanties, maar heb ik (helaas) wel gebruikt dit gehele seizoen. Voor mij een les: juniperus te nat, per plant dagelijks beoordelen en handmatig water geven.
Wat wel opviel is dat de eerste twee met de automatische bewatering aardig droom bleven. Dat heb ik handmatig steeds gecompenseerd door extra te bewateren.
Daarmee heb ik de neiging om nog steeds achter de stelling te staan dat voor het snel opkweken potgrond de voorkeur heeft.
Maar ik laat me graag overtuigen van betere opties!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

experiment: van acadama/lava/ puimsteen tot pure potgrond voor pinus thunbergii 10 maanden 3 dagen geleden #96231

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 567
  • Ontvangen bedankjes 175
Een plant of boom groeit natuurlijk het beste in de volle grond met voldoende water en licht, waarbij voldoende verschilt per soort. In een pot word de wortel groei beperkt en is ook de ruimte voor water en voeding beperkt waardoor de groei beperkt word. Tenzij je die zelf vaker toevoegd.
Je test is prima om voor jezelf te bepalen hoe je het snelst dit soort onder de bij geldende omstandigheden als licht, water en voeding snel op kunt kweken. Dat wil dus niet zeggen dat dit voor iedereen geld, ik denk dat iemand met voldoende tijd hele goede resultaten kan behalen met een boom direct in akadama/ bims zeker als je een shohin wilt zonder grote snoei wonden.
Maar heb je net als ik minder tijd en niet veel ruimte om start bomen in de volle grond op te kweken zet ik die meestal eerst nog in organisch substraat om de basis te leggen. Dit heeft wel een nadeel dat er later een kritisch moment komt om de boom over te zetten van organisch naar niet organisch substraat.
Bedankt voor het delen van je testresultaten, dit is leuk om te lezen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by RvV.

experiment: van acadama/lava/ puimsteen tot pure potgrond voor pinus thunbergii 10 maanden 3 dagen geleden #96232

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Ik heb een gelijkaardig experimentje opgezet met juniperus stekken. Die in potgrond zijn bijna dubbel zo groot dan die in super doorlatende mengsels

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

experiment: van acadama/lava/ puimsteen tot pure potgrond voor pinus thunbergii 10 maanden 3 dagen geleden #96233

  • Panfc
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 28
  • Ontvangen bedankjes 3
Wat ik overal lees (en natuurlijk gewoon zo is), is dat er geen Bonsaizaadjes zijn, maar dat het gewoon boomzaadjes zijn. En in alle eerlijkheid, de bomen in mijn buurt groeien niet in van die bijzondere mengsels. Die doen het prima in de grond waarin ze staan.
Waar ik wel enorm benieuwd naar ben, is straks het groeiresultaat van de wortels. Zal daar verschil tussen zijn? En zo ja, welke heeft dan mooiere/betere wortelgroei?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

experiment: van acadama/lava/ puimsteen tot pure potgrond voor pinus thunbergii 10 maanden 3 dagen geleden #96234

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 567
  • Ontvangen bedankjes 175
Degene in akadama zullen een veel compacter wortel gestel maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

experiment: van acadama/lava/ puimsteen tot pure potgrond voor pinus thunbergii 10 maanden 2 dagen geleden #96235

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 513
  • Ontvangen bedankjes 109
En dus ook compactere groei. Ik denk dat er al veel van dit soort experimenten zijn gedaan. Akadama is en blijft gewoon het beste medium voor bonsai die in verfijning zitten. Wellicht voor de opbouw en grove groei is potgrond eventueel toepasbaar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

experiment: van acadama/lava/ puimsteen tot pure potgrond voor pinus thunbergii 10 maanden 1 dag geleden #96236

  • Oscar
  • Oscar's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Berichten: 749
  • Ontvangen bedankjes 377
Leuk experiment!

In onze cursus op bonsaiempire.com (Growing from seed) laten beide docenten (Bjorn en Michael) zien dat ze materiaal in ontwikkeling/opkweek veelal op organisch materiaal hebben staan, om voor maximale groei te kunnen gaan. Zodra ze hun focus verleggen naar kortere internoden, kleinere naalden, fijnere vertakking, etc stappen ze stapsgewijs over op akadama/pumice.

Het gaat er dus maar net om wat je doel is met een plant. Wil je een dikke stam, dan heb je groei nodig en dus veel voeding en vocht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren