Onderwerp:

Substraat recupereren 1 maand 1 week geleden #98090

• Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 111
Ik heb de afgelopen jaren telkens ik een boom verpotte (of er een stierf) het substraat verzameld.
Nu heb ik een groot deel hiervan gezeefd om opnieuw te gebruiken.

Ik weet niet welke substraten er in zitten of in welke verhouding. Er zit sowieso veel zeoliet in.
Akadama zie ik niet meer, dus dit is waarschijnlijk uit elkaar gevallen en er uit gezeefd.
Zou ik dit mengsel op een of andere manier kunnen testen om te bepalen wat ik er eventueel nog aan toevoeg om een basismengsel te maken voor hoofdzakelijk loofbomen?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Substraat recupereren 1 maand 1 week geleden #98094

• Griekse bonsai
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 191
Hoi Panda,

Zeoliet is één van de bestanddelen in bonsaisubstraat wat waterdoorlatend is en vocht vasthoudt, samen met wat er nog bij zit in jouw mengsel, zou ik niet bang zijn om er een loofboom in te zetten.
Gewoon doen dus.

Ik gebruik zelf voor veel van mijn loofbomen gebroken split aangevuld met grof zand en tuinaarde. Gaat ook heel erg goed. Er zijn meerdere samenstellingen mogelijk.

Bonsaigroet, Joop.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Substraat recupereren 1 maand 1 week geleden #98099

• Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 111
Dag Joop,

Bedankt voor je antwoord.
Ik gebruik veel zeoliet omdat dit relatief goedkoop is. Ik heb echter de indruk dat het ook redelijk snel droog wordt, zeker in de zomer. Ik dacht om er nog iets aan toe te voegen om meer vocht vast te houden, eventueel afhankelijk van de boomsoort. Maar het geen idee wat. Misschien akadam, maar dit is dan weer duur voor het stadium van bomen dat ik heb.

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren