Onderwerp:

Ulmus gaas, bedrading, grond 1 maand 2 dagen geleden #98107

• Treesz
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Goedemiddag,
Voor het eerst ga ik de ulmus parvifolia verpotten. Geen idee hoe oud hij is. Ik zie dat er geen gaas en geen bedrading zat. Moet ik die wel aanbrengen bij het verpotten? En tot hoever moet ik de draden er in steken? Verder vraag ik me af hoe dik de eerste laag puim of lavasteen moet zijn voordat de bonsai grond er bovenop gaat. De pot is 26x15x5 (lxbxd). De boom is 40 cm hoog en de stam vlak boven de grond is 3,5 cm.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus gaas, bedrading, grond 1 maand 1 dag geleden #98108

• Griekse bonsai
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 191
Hallo Trees,

Even een stappenplan:

Voor je de boom uit de pot haalt, moet je de nieuwe pot klaarmaken.
Leg gaasjes over de gaten en steek de draad er doorheen vanaf de onderzijde, zodat je uit beide potgaten een flink eind draad hebt steken om de boom vast te maken.
Je kunt de gaasjes ook per stuk aan de pot vastmaken met een stukje draad, wat je moet vormen als een soort brilletje. Op internet kun je trouwens ook filmpjes vinden hoe je alles moet doen.

Haal de boom uit de pot en hark de aarde voorzichtig los van de wortels.
Zet de boom denkbeeldig op de pot en knip nu alle wortels net een stukje korter dan de binnenzijde van de pot, als de boom in de pot zou staan.

Doe ongeveer 1,5 cm puimsteen/lavasteen op de bodem van de pot. Bij een Ulmus hoeft dat niet perse, want Ulmus is heel erg vergevingsgezind met alles, met substraat, iets te veel of te weinig vocht, snoeien etc.
Op de puimsteen doe je lava, een laagje grond en daarop de boom plaatsen.
Zet hem vast met de draden en vul de grond aan tot net onder de potrand en dat de grond van de pot iets
oploopt naar de stam toe.

Et voila, de boom is verpot.

Nu nog de lange uitschieters inkorten tot 2 bladeren en de verticale omhoog- en omlaag groeiende takjes helemaal wegsnoeien. Verder in vorm houden.

Succes met je verpotting, bonsaigroet Joop
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Fredb, DDPRINS

Ulmus gaas, bedrading, grond 1 maand 1 dag geleden #98110

• Treesz
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hier heb ik wat aan. Bedankt Joop!

Ik ga de spullen (gereedschap, materialen, grond) bij mekaar verzamelen en zo snel mogelijk beginnen met verpotten.

Met vriendelijke groet, Trees.

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren