Onderwerp:

Bonsai Grondkeuze 12 jaren 8 maanden geleden #3694

  • Tijne
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 24
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik vroeg me af wat voor soort grond verschillende bonsais nodig hebben en of dat echt van cruciaal belang is ?

Zo staat er op de website dat je vooral fijn zand en akadama nodig hebt ?
Maar een vriend van mijn ouders kweekt bonsais al zo'n 30 jaar en bij hem is het een mengeling van grind, zand en bloem aarde.

Omdat ik nog maar een beginner ben in deze hobby ( en het toch al vanaf het begin goed wil doen) vroeg ik me af welke grond ik moet hebben voor een : a) liguster, b) acer ( rood) , c) kastanje, d) eik, e) noorse esdoorn

Dank

P.S. Omdat ik nog maar een beginner ben probeer ik mijn budget betreffende bonsai aanschaf wat laag te houden en niet allemaal nieuwe bonsais te gaan kopen, dus gebruik ik de yamadori techniek. Op de website staat er dat bij Yamadori dat de potkeuze redelijk groot mag zijn. Is een doorsnee bloempotje met opening goed ? ( diameter 8 cm hoogte 10 cm)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Bonsai Grondkeuze 12 jaren 8 maanden geleden #3699

  • pukkkie
  • pukkkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 262
  • Ontvangen bedankjes 0
hey tijne,

ik zou een goed bonsai handboek aanschaffen
en die goed doorlezen dan kom je al een eind
en dan heb je wat algemene kennis opgedaan...

want aan bonsai beginnen zonder je in te lezen
is niet aan te raden...

deze kleine investering van een boek
kan je veel kosten besparen
anders ga je zeker boompjes
naar de bonsaihemel te sturen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Bonsai Grondkeuze 12 jaren 8 maanden geleden #3702

  • Tijne
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 24
  • Ontvangen bedankjes 0
Wel ik heb er al 3 eens gelezen die ik gekregen had van die vriend.

Maar misschien heb ik mijn eerste vraag wat fout gesteld. De vraag was eigenlijk HOE ik de grond best samenstel.
In alle 3 de boeken staat er een mengeling van zand, wat gruis ( in 1 boek staat er ook turf) en wat akadama.
Maar moet ik deze 3 echt mengen ? Of is het de bedoeling dat ik het in lagen leg. Bijv eerst zand, dan wat akadama, weer zand en van boven gruis.

Echter zie ik nergens bloem aarde staan , was dit echt een cruciale fout van mij :unsure:

Dank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Bonsai Grondkeuze 12 jaren 8 maanden geleden #3705

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Tijne,

Zet boompjes in goede potgrond en ze zullen er goed in gedijen, zo ook de soorten die je in je eerste bericht noemde.

Sommige boomsoorten hebben een meer specifiek grondmengsel nodig i.v.m. het waterdoorlatend vermogen van de grond waar ze in staan.

De meeste boomsoorten doen het goed in een basisgrondmengsel, 1 deel klei,
2 delen goede potgrond(=dus bloemenaarde) en 2 delen fijn grind of Japanse split. Meer waterdoorlatend betekent minder potgrond en meer grind!

Deze 3 onderdelen van het grondmengsel meng je door elkaar en zet je de boom in. Voor extra drainage leg je een laagje grind onderin de pot.

In een GOED bonsaiboek, en dat is wat Pukkie dus bedoelde, vind je alles wat je wilt weten over grondsamenstelling, verzorging etc.
Ik ben het wat dat betreft ook helemaal eens met wat Pukkie schrijft.

De grootte van de pot waar je een boompje uit het wild in zet ligt geheel en al aan de omvang van de wortelkluit, stamdikte en hoogte van de yamadori. Maar pas uitgegraven boompjes worden toch meestal eerst een tijd in een ruime container gezet om na herstel van de ingreep aan te sterken.

Wil je een goed bonsaiboek aanschaffen dan is ""Het Nieuwe Bonsaihandboek" van Harry Tomlinson een goede keus!;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Bonsai Grondkeuze 12 jaren 8 maanden geleden #3711

  • Tijne
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 24
  • Ontvangen bedankjes 0
Hartelijk Dank Pukkie & Hank :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts