Onderwerp:

Welke grondsoorten te gebruiken 13 jaren 3 maanden geleden #509

  • Eelco
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 164
  • Ontvangen bedankjes 13
hallo allemaal,

ik ben vorig jaar begonnen met bonsai en heb inmiddels een aantal boompjes, waarvan de meesten nog in een kweekpot. De bedoeling is dat ik die vlak voor ze weer beginnen uit te lopen ga verpotten en daarmee rijst de vraag welke grondsoorten te gebruiken. Ik heb me al redelijk ingelezen, maar het probleem is dat er zoveel verschillende adviezen worden gegeven. Zo lees ik in het boek van Harry Tomlinson dat er 3 verschillende mengsels zijn waarvan altijd wel 1 goed is voor iedere bonsai. Hij gebruikt leem (waarvan ik aan mag nemen dat daar akadama mee wordt bedoeld?), potgrond en grind (split dus waarschijnlijk?). Dat op zich is heel duidelijk, maar vervolgens lees ik weer op internet dat kiryu weer erg goed is voor dennen en kanuma voor azalea's...

Dus voordat ik van alles een zak koop is eigenlijk de vraag: Kunnen jullie mij helpen dit overzichtelijker te maken? Gebruiken jullie universele mengsels of juist hele specifieke voor iedere boom?

alvast bedankt.
Groeten, Eelco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Welke grondsoorten te gebruiken 13 jaren 3 maanden geleden #511

  • YouriVanPinxteren
  • YouriVanPinxteren's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 169
Hallo Eelco,

Hier wat informatie zodat het misschien wat duidelijker wordt:

Dit komt letterlijk van de site:

"Bonsai grondmix
Het gebruik van de juiste grondmix is heel belangrijk. Helaas bestaat er niet zoiets als standaard 'Bonsai aarde', dit komt omdat verschillende boomsoorten ook verschillende grondmengsels prefereren. Over het algemeen zijn er twee basis-mixen: voor naaldachtigen en voor loofbomen, die soms wel voorgemengd worden aangeboden door (online) Bonsai winkels.

Naaldachtigen gedijen het best in een luchtige grondmix die water goed doorlaat. Meng Akadama, split (fijn grind) en potgrond in de verhouding: 2-1-1.

Loofbomen prefereren een grondmix die wat voedzamer is. Meng Akadama, split (fijn grind) en potgrond in de verhouding: 2-1-2

Akadama is een luchtige kleisoort die heel veel wordt gebruikt voor Bonsai, het is dan ook te koop in alle (online) Bonsai winkels. Fijn grind (split) zijn kiezeltjes met een afmeting van ongeveer 2mm². Vaak kun je kiezen tussen ronde en schijfvormige kiezeltjes, deze laatste optie is het best omdat het grondmengsel zo luchtiger wordt."



Dit zijn de 'basismengsels' als verschil in loofbomen en naaldachtigen. Natuurlijk verschilt het mengsel per boom ook weer, dus als je echt voor een specifieke soort een grondmengsel wilt, moet je dat maar even zeggen, maar hier nog 2 variaties op verschil in grondmengsel:

Dennen:Dennen houden van veel steengruis (soms wel 80%) en als u de hand kunt leggen op dennenaaldcompost, ziet u ze genieten. In de vrije natuur ontwikkelt zich bij dennen een schimmel, die de wortels als een vlies bedekt; we kennen deze schimmel als mycorrhiza. Deze schimmel breekt de voedingsstoffen in de grond af tot een vorm die de boom gemakkelijker kan opnemen; in ruil daarvoor krijgt hij een gedeelte van de voedingsstoffen die de boom aanmaakt. Vlak onder de dennenaalden op de grond zijn fijne, witte draden te zien (mycelium).


Bloeiende en vruchtdragende soorten:
Bloemen en vruchten produceren kost veel energie; een onderbreking van de groei maakt de boom minder krachtig. Geef deze soorten dus wat meer organische mest of klei, zodat het reservoir van voedingsstoffen groter wordt en zet ze in tamelijk diepe potten.


Hopelijk dat dit wat meer duidelijkheid geeft ;)
Groetjes,
Youri

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Welke grondsoorten te gebruiken 13 jaren 3 maanden geleden #512

  • Eelco
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 164
  • Ontvangen bedankjes 13
Hallo Youri,

ik las het inderdaad net nadat ik ik had gepost. Dat is ongeveer wat ook het boek van Tomlinson staat, dus dan houd ik dat maar aan.

Is er dan nog een richtlijn voor welke grootte akadama te gebruiken? Of is dat heel simpel hoe kleiner de bonsai, hoe kleiner de akadama? Ik kan me namelijk voorstellen dat de waterdoorlatendheid verschilt voor de verschillende groottes.

alvast bedankt voor het op weg helpen!

groeten,

Eelco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Welke grondsoorten te gebruiken 13 jaren 3 maanden geleden #513

  • YouriVanPinxteren
  • YouriVanPinxteren's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 169
Je bedoelt zeker percentage akadama in het grondmengsel? Dat zou ik niet zeker weten, maar volgens mij hangt het percentage akadama in het grondmengsel alleen af van de soort bonsai, niet van de grootte, want hoe groter de bonsai, hoe groter de pot, hoe meer grond er in gaat, hoe meer akadama erin zit, in percentage blijft het wel gelijk natuurlijk ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Welke grondsoorten te gebruiken 13 jaren 3 maanden geleden #520

  • Eelco
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 164
  • Ontvangen bedankjes 13
Nee ik bedoel hoe groot de korrels zijn. Op internet worden er zakken met fijne, middel en grote akadama aangeboden. Kun je bijvoorbeeld altijd die middelgrote korrels gebruiken? Of is fijne akadama altijd beter?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Welke grondsoorten te gebruiken 13 jaren 3 maanden geleden #523

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Ik heb nog wat akadama staan maar welke korrelgrootte het is weet ik niet.
Korrels zijn 3 à 4 mm groot ongeveer. Staat ook alleen Japans op de zak.:unsure: Het enige dat er in het Engels op staat is "hard quality /double line brand".
Ga als je akadama wilt gaan gebruiken het wel eerst door een zeef halen want er zit nogal wat gruis in de zak.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Welke grondsoorten te gebruiken 13 jaren 3 maanden geleden #548

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84
B) B) Je moet Akadama eerst zeven dat is belangrijk.( stof ) Grofste korrels vanonder en de fijntjes vanboven om af te werken.
Zal morgen als ik tijd heb eens grondmengsels bespreken zowel voor loofbomen en naaldbomen.
Je mag je nooit blindstaren op boeken, meestal zijn dat vertalingen van Japans , naar Engels, naar Frans en uiteindelijk Nederlands en die kloppen meestal niet meer. Ook moet je rekening houden dat het klimaat niet hetzelfde is als bij ons en bijgevolg een ander grondmengsel is aan te raden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Welke grondsoorten te gebruiken 13 jaren 3 maanden geleden #576

  • Eelco
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 164
  • Ontvangen bedankjes 13
Oh dat zou heel fijn zijn! Als je zou willen, heel graag.
De zeefjes heb ik al in huis, dat wist ik gelukkig al wel :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts