Onderwerp:

Prunus Nipponica "Brilliant" 13 jaren 2 maanden geleden #905

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59
Vorig jaar bij een tuincentrum een Japanse alpiene kers (Prunus Nipponica "Brilliant") gekocht die ergens in een hoekje achter een lading bomen verstopt was. Leuke blaadjes, niet al te groot, maar de stam splitst zich zeer laag boven de grond in tweeën. Toch wil ik proberen hier een leuke bonsai uit te creëren.

Probleem is echter dat ik nergens kan vinden wat nou bij benadering het beste tijdstip is om te verpotten, wortelsnoei en al. Momenteel staat het in een rode stenen bloempot: niet helemaal ideal, maar het schijnt het toch naar z'n zin te hebben. Het boompje staat namelijk vol in de knoppen en ik wil graag zien hoe het bloeit voordat ik er de snoeischaar in zet. Daarna wil ik er echter toch wel mee aan de slag. Heeft iemand misschien enige tips voor mij? :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Prunus Nipponica "Brilliant" 13 jaren 2 maanden geleden #906

  • D@NNY
  • D@NNY's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 300
  • Ontvangen bedankjes 5
Je wilt zelf graag zien hoe het bloeit, dus zou ik nog even wachten. Bij benadering geldt voor de meeste dat verpotten het beste in het (vroege) voorjaar kan plaatsvinden, snoeien pas na de bloei in dit geval.
De wortelsnoei hangt af van de staat van de wortels, en of je hem door wilt laten groeien in een grotere pot, of dat hij al rijp moet worden gemaakt voor een Bonsai schaal. dus dat moet je zelf beoordelen. Een foto hier plaatsen kan nog wel eens helpen om een mening te vormen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by D@NNY.

Re: Prunus Nipponica "Brilliant" 13 jaren 2 maanden geleden #908

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59
Kan dus geen kwaad om te verpotten na de bloei? En ja, ik wil de boom klaarmaken voor een bonsai pot: de bloempot zit aardig vol met wortels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Prunus Nipponica "Brilliant" 13 jaren 2 maanden geleden #911

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Je kunt een sierkers verpotten in de vroege lente VOOR de knoppen uitlopen.
Of het dan een goed idee is om ook direct ingrijpende wortelsnoei toe te passen betwijfel ik. Wel kun je hier en daar wat wortels weghalen maar hou het beperkt.
Na de bloei kun je de boom snoeien en proberen er al enige vorm aan te geven.
Of je hem dan ook direct in een bonsaipot wilt zetten is aan jezelf maar ik zou daar toch nog even mee wachten en de boom in een ruime pot met verse potgrond lekker laten aansterken.;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Prunus Nipponica "Brilliant" 13 jaren 2 maanden geleden #912

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40
Wanneer ik veel wil gaan doen aan een bloeiende boom begin ik zo vroeg mogelijk, dus voor de bloei, dit om de boom zoveel mogelijk de tijd te geven om te herstellen dat jaar. Bij een minder grote ingreep wacht ik tot na de bloei om daar eerst van te genieten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Prunus Nipponica "Brilliant" 13 jaren 2 maanden geleden #914

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59
Dank jullie wel voor de input: zeer gewaardeerd. Vandaag of morgen maar even een schaal regelen zodat ik wat van de hoogte van de kluit in breedte om kan zetten. Zal waarschijnlijk wel beter zijn om eerst met de wortels bezig te gaan, maar niet al te rigoreus. Kijken we volgend jaar wel verder. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Prunus Nipponica "Brilliant" 13 jaren 2 maanden geleden #916

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40
Misschien verstandig om de boom nog eerst voor één of twee jaar in een training schaal te zetten die iets groter is dan de uiteindelijke grote.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Prunus Nipponica "Brilliant" 13 jaren 2 maanden geleden #920

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59
Dat is de bedoeling, ja. Omdat het een mooi boompje is qua bladeren en bloesem wil ik er vooral geen haastwerk van maken. Lekker de tijd nemen kan geen kwaad, denk ik maar zo.

De stam is ook maar heel iel, dus kortwieken is waarschijnlijk zowiezo niet erg verstandig. Weet ook niet of de stam wel zoveel zwaarder zal worden. Het is jammer dat ik geen tuin heb, anders zette ik hem een paar jaar in de volle grond. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Prunus Nipponica "Brilliant" 13 jaren 2 maanden geleden #921

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40
Het gebrek van een een tuin is goed te compenseren door de boom voor een paar jaar in een grote pot te zetten. Voor dit doel neem ik dan zo'n zwarte bouwemmer die ik voorzie van een aantal gaten in de bodem.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Prunus Nipponica "Brilliant" 13 jaren 2 maanden geleden #922

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130

Tiger313 schreef : De stam is ook maar heel iel, dus kortwieken is waarschijnlijk zowiezo niet erg verstandig. Weet ook niet of de stam wel zoveel zwaarder zal worden.

@Tiger313,
Daarom is het ook ideaal om een boom in de volle grond te zetten om sneller een dikkere stam te ontwikkelen.
Maar als die mogelijkheden er niet zijn is idd een grote bouwemmer zoals eerder aangegeven een alternatief.
Houd er wel rekening mee dat de boom dan regelmatig bemest moet worden.
In de tuin in goede grond is dat eigenlijk niet nodig.;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Hank.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts