Onderwerp:

Acer Palmatum 13 jaren 2 maanden geleden #1005

  • inge
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo mensen,

Ik ben nieuw hier en wil graag meer weten over bonsai bomen. Mijn intressen lagen al bij bloemen en planten maar dan voornamelijk orchideeen, maar ik heb bonsai bomen ook altijd heel mooi en iets aparts hebben, dus dacht ik... laat ik het eens proberen.
Nou heb ik vandaag dus een boompje gehaald. Hij is ongeveer 80 cm hoog de pot maat is 20cm hoog en 23 cm doorsnede. En eigenlijk weet ik niet hoe ik moet beginnen... snoeien eerst of vormen?? Ook ben ik bang dat ik te veel weg snoei of verkeerd. Op de foto is te zien dat hij al een kant ophangt dus zag ik op de site dat misschien Han-kengai stijl kan?
Iemand een ander idee??
Op de foto is te zien dat hij ook gelijk vertakt aan de stam en de dan splitsen beide takken weer in 2.

Nou ik hoop dat iemand me kan helpen.
Wat betref de vorm... het maakt me niet zoveel uit, maar ik zag een foto bij de EBA 2010 Zwitserland op de site en ik vond de 9e foto wel erg mooi... eigenlijk waren ze allemaal mooi :)
(moet toch een keuze maken)

alvast bedank!









Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by inge.

Re: Acer Palmatum 13 jaren 2 maanden geleden #1008

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40
Mijn advies aan mensen die met bonsai willen beginnen is om er eerst veel, heel veel, over te lezen. Op het internet is veel te vinden, lees b.v. deze site en dit forum eens goed door, een goed boek is ook nooit weg.

Voor wat uw boompje betreft is het heel moeilijk om aan de hand van deze foto's te bepalen hoe te beginnen. Foto's van alle zijaanzichten van het onderste deel van de boom zou meer duidelijkheid kunnen geven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer Palmatum 13 jaren 2 maanden geleden #1009

  • D@NNY
  • D@NNY's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 300
  • Ontvangen bedankjes 5
Welkom Inge,

Als eerste ga ik mee met Dicky zijn comment.

Als tweede: Persoonlijk vind ik hem nog iets te "sprieterig".
Ik zou hem nog een paar jaar in de volle grond, of grote pot gunnen om hem wat meer "boom" te laten worden.
In de tussentijd zou je goed kunnen beginnen met wat voorgevormd materiaal, om de kennis en de feeling wat op te pakken, en tegelijkertijd veel te lezen over de soort die je hebt, of wilt hebben.
Je begint nu gelijk erg moeilijk met (laten we eerlijk zijn) een plantje.
Wellicht zorgt dat voor een teleurstelling omdat e.e.a heel lang duurt voordat je gewenst resultaat boekt, namelijk een boom op schaal niveau.

Ik zeg altijd maar zo:
"hou altijd de kernwaarde van het woord Bonsai in je achterhoofd"
namelijk: Een miniatuur boom, op een zodanige manier dat hij er natuurlijk en oud uitziet, in het klein.
Als het ware een echte volgroeide boom op grote afstand.
Dit betekend overigens niet dat getoond materiaal waardeloos is, het heeft alleen zijn tijd nodig ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by D@NNY.

Re: Acer Palmatum 13 jaren 2 maanden geleden #1010

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Inge,
Je hebt de commentaren/adviezen reeds gelezen neem ik aan. En wat dat betreft sluit ik me helemaal bij hen aan. Het is mooi om aan een nieuwe hobby te beginnen in dit geval bonsai maar de kennis hierover komt je natuurlijk niet van de èèn op de andere dag aanwaaien, daar moet je echt iets voor doen!
Kan op twee manieren, boeken lezen over bonsai (kopen of de bieb) of vragen stellen op een forum. Nu is een vraag stellen niet verkeerd natuurlijk en eenieder heeft wel eens iets waar zij/hij meer over wil weten. Maar we hebben het hier ook meegemaakt dat men maar bleef doorvragen(zeuren!) over iets wat middels een beetje eigen inzicht en initiatief door deze of gene opgelost had kunnen worden en dan denk je bekijk het maar!
Dus neem de adviezen ter harte, je interessen liggen al in het "groene" dus dit gaat vast uiteindelijk ook lukken.
Tja en dan je aangeschaft exemplaar, een moeilijke! Had je zelf ook al bedacht denk ik. Zal veel aan moeten gebeuren om er iets bonsai-achtigs van te maken.
Nou schrijf je dat de vorm je niet zoveel uitmaakt dus dat scheelt al weer.
Probeer middels voorbeelden en wat eigen inzicht er voorlopig iets van te maken waar je voldoening uit haalt.
Meer kan ik er momenteel niet van maken. Succes in ieder geval.;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer Palmatum 13 jaren 2 maanden geleden #1041

  • inge
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo mensen,

bedank voor de adviezen. En ik heb zoals Hank heeft gezegd. M'n eigen inzicht gebruikt vandaag. Ik verwacht ook niet dat ik van dit boompje binnen een jaar of wat een bonsai heb. Het is net als m'n andere hobby; verzorgen, geduld hebben en geluk hebben. Het boompje heb ik gewoon in z'n pot gelaten maar ik heb wel een tak eraf gesnoeid, hij was zoo raar gedraaid dat ik niet wist wat ik ermee moest. ik heb bamboe stokken en ijzerdraad gebruikt om de boom alvast een bepaalde vorm te geven. Ik zal het "geraamte" dan ook laten zitten voor zo lang het nodig is.
Ondertussen zal ik kijken voor een exemplaar waarmee ik verder kan leren. Ik zag in de webshop starter kitten en ik zag ergens ook een lijst met geschikte planten. Kan ik een keer met het lijsje naar de tuincentrum gaan om te kijken of ik wat tegen kom.

Als ik nog vragen heb dan zien jullie het wel, over het algemeen vind ik het erg leuk om gewoon dingen eerst zelf te proberen, ookal kan het soms niet goed gaan. Ik moet het toch leren :)

tot een andere keer!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer Palmatum 13 jaren 2 maanden geleden #1042

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Hallo Inge,

Eigen inzicht gebruiken, geduld hebben, luisteren naar adviezen, niet direct teveel ineens willen maar toch iets durven ondernemen zijn de juiste eigenschappen die je m.i. bij bonsai nodig hebt.:)
En ik kom ze eigenlijk allemaal tegen in je laatst reactie die je schrijft.
Ik denk en hoop ook dat we jou hier nog met enige regelmaat terugzien.;)
Alvast veel succes gewenst met de aanpak van je acer en evt. nog aan te schaffen startmateriaal.

Gr. Henk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer Palmatum 13 jaren 1 maand geleden #1286

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

inge schreef : over het algemeen vind ik het erg leuk om gewoon dingen eerst zelf te proberen, ookal kan het soms niet goed gaan. Ik moet het toch leren


precies !!
zoals een wijze oude japanner ooit eens zei:

"Progress comes to those who train and train; reliance on secret techniques will get you nowhere. "

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer Palmatum 13 jaren 1 maand geleden #1513

  • Tim
  • Tim's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 1
Beste inge,
Klein advies: pas op met het gebruik van ijzedraad bij vorming/bedrading van je boom. Dit ivm roest en insnijden etc.
Verder veel succes en vooral plezier met bonsai.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Tim.

Re: Acer Palmatum 13 jaren 5 dagen geleden #2047

  • inge
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allemaal,
tijdje geleden maar hier is de Acer van de voor gaande foto's.
Het is nu ongeveer 2 maanden later en zoals je ziet is hij flink kort gewiekt :D.
Nou is mijn vraag... wat moet of kan ik het beste doen met de uitlopers die hij nu vormt/ heeft?? :unsure:
Een paar zijn nog vrij kort en fijn en een paar zijn echt lang geworden (zie foto's)







Op deze laatste foto is de langste uitloper te zien.


Wat zal ik doen?

alvast bedank voor de tips :)

groetjes Inge

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer Palmatum 13 jaren 5 dagen geleden #2057

  • Karsten
  • Karsten's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 9
Mij lijkt het beste in deze situatie om alles een beetje door te laten groeien en de uitlopers dikker te laten worden ( tenzij dat niet moet) zodat je later meer materiaal hebt om mee te kunnen vormen. Want mischien zie je later er wel iets veel beters in, en kan je die uitlopers gebruiken.:cheer:
Gr, karsten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts