Onderwerp:

Juniperes Chinensis 'Blue Alps' 11 jaren 9 maanden geleden #10638

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Zoals in mijn bemestingsvraagje topic te lezen heb ik onlangs een aantal boompjes gekocht.

Hier een nieuw topic over een ervan die ik vandaag verpot, gesnoeid en bedraad heb.

Hier zoals ik het boompje gekocht heb en na een lichte snoei om hem beter te kunnen zien:

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Hieronder de foto's na een eerste aanpak:

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Ik heb als eerste de boom uit de pot gehaald en de wortels uitgespoeld en van bovenaf de stam vrij gemaakt om een mooie wortelvoet te vinden. Op de foto's is dit niet echt duidelijk, maar er zitten twee dikkere wortels naar de zijkant toe die in de toekomst wel iets van een nebari kunnen gaan vormen, ik heb de boom gepoot met dit toch net onder de grond om verdere ontwikkeling te kunnen stimuleren.

Zoals ook in het andere topic gezegd wil ik met deze groep boompjes vooral als eerste aan een goede nebari en stam gaan werken.
Dus de basis is gelegd.

Verder heb ik in de boom een basis vorm aangelegd, waar ik in de toekomst in eerste instantie de focus wil gaan leggen op ontwikkeling van tapsheid.
Basis is gelegd, als eerste wil ik nu de takken op zo'n manier gaan laten doorgroeien dat de stam dikte gemanipuleerd kan worden, oonderste takken dus als eerste door laten groeien.

Bij deze stappen kan ik nog wel advies gebruiken.

Mijn uitgangspunt is dat ik hoop over een jaar of twee een leuke nebari te hebben en een begin in de stam qua dikte, verdere ontwikkeling zal daarna pas volgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Juniperes Chinensis 'Blue Alps' 11 jaren 9 maanden geleden #10642

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55
Als je hoopt een mooie wortelvoet en een deftige tapsheid te hebben over dit en 2 jaar zal ik je denk ik moeten teleurstellen. Dan had je hem beter zonder (zo'n grondige) snoei enkele jaren in volle grond of grote pot gezet. Veel verdikken zal hij niet doen in deze pot.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Matje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Juniperes Chinensis 'Blue Alps' 11 jaren 9 maanden geleden #10643

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik hoop dat je plant dit overleefd. Bedraden is een zware ingreep. Het wortels uitspoelen is een nog veel zwaardere actie voor [naald]bomen. Daarbovenop een snoeibeurt..

Je kan in het vervolg beter zaken scheiden. Of vormen, OF wortels. Niet beiden tegelijk. Risico op sterfte is erg groot.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Matje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Juniperes Chinensis 'Blue Alps' 11 jaren 9 maanden geleden #10645

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Overigens,
Op een engels forum waar ik lid ben kwam van de week een soortgelijk exemplaar langs. Een van de zeer gerespecteerde oudgedienden daar gaf een duidelijk advies:

The broken record plays again. Take the wire off & forget styling for now. If you have an ideal spot in your garden, plant it in the ground. Some disagree with this, but I find it works. Otherwise, leave it in the present pot for now, & next spring plant it in a large shallow training pot in coarse bonsai soil. Feed very heavily. The only work I would do on it is keep trimming the tips to encourage back budding near the trunk. Try to encourage more abundant compact foliage. Do this for a couple of years.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Matje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Juniperes Chinensis 'Blue Alps' 11 jaren 9 maanden geleden #10646

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

Matje schreef : ik heb de boom gepoot met dit toch net onder de grond om verdere ontwikkeling te kunnen stimuleren.


je kunt de wortelvoet beter BOVEN de grond plaatsen. De wortels en wortelvoet verdikken namelijk sneller onder invloed vd zon.

verder, als je de komende jaren eerst de focus legt op stamverdikking + tapsheid, had je hem beter vrij kunnen laten groeien en niet bedraden. Liefst in de volle grond zoals al vaker gemeld
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Matje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Juniperes Chinensis 'Blue Alps' 11 jaren 9 maanden geleden #10647

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55

dea schreef : je kunt de wortelvoet beter BOVEN de grond plaatsen. De wortels en wortelvoet verdikken namelijk sneller onder invloed vd zon.


Daar ben ik nog niet zo zeker van?? Ik dacht daar onlangs een artikel over gelezen te hebben, of op bonsaicafe.be. Ik zoek het straks effe op.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Matje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Juniperes Chinensis 'Blue Alps' 11 jaren 9 maanden geleden #10648

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Bedankt allen voor de reacties,
Ik waardeer alle meningen, hier kan ik immers van leren, al dacht ik zelf eigenlijk wel redelijk goed bezig te zijn geweest.

Paar dingen moet ik toegeven;
ik weet dat het niet de beste tijd van het jaar is om om te potten, maar reden dat ik dit toch gedaan heb is omdat hij nog in zijn plastic potje van de winkel stond, bij deze heb ik aan de wortels niet zo heel veel gedaan als vooral alleen de bovenkant vrij gemaakt. Deze pot heb ik gekozen omdat de wortels er nog veel ruimte in hebben om te groeien. Dus ik dacht zelf dat het (redelijk) verantwoord was.
wat de snoei aangaat dacht ik zelf dat ik me nog redelijk ingehouden had, maar als ik nu de foto's terugkijk, moet ik toegeven dat het inderdaad wel erg veel is geweest.
Bedraden eigenlijk hetzelfde, dacht ik ook dat het wel meeviel.
Denk dat dat vooral is als je eenmaal bezig bent en het lekker gaat.
Wat het vormen aangaat heb ik vooral de bedoeling gehad om een basis te leggen, qua keuze welke takken we in te toekomst gaan gebruiken.

@leatherback, je reactie is erg stevig, maar wel duidelijk. ik moest er even overnadenken, maar ik begrijp je punt.

In de volle grond ga ik niks nieuws meer plaatsen omdat ons huis te koop staat en als ik binnenkort moet verhuizen moeten ze er weer uit. vandaar mijn voorkeur voor de (ruime) pot.

Wat kan ik er nu nog het beste mee doen?
bedraden ongedaan maken of verder mer rust laten?

Nu is het alleen erg jammer dat ondertussen deze reacties geplaatst zijn ik een andere boom hetzelfde onder handen genomen heb :blush:

Hier in een nieuw topic meer over.
Dus de reacties over deze gelden ook voor de volgende :woohoo:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Juniperes Chinensis 'Blue Alps' 11 jaren 9 maanden geleden #10650

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55
:) nu niet te veel zorgen om maken, laat ze nu rustig staan, ze komen der wel door. Ja soms is het beter enkele weekjes of maanden te wachten voor je aan zoiets begint, maar hoe was ik zelf... :whistle:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Juniperes Chinensis 'Blue Alps' 11 jaren 9 maanden geleden #10651

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

kevofski schreef : Daar ben ik nog niet zo zeker van?? Ik dacht daar onlangs een artikel over gelezen te hebben, of op bonsaicafe.be. Ik zoek het straks effe op.


ben ik wel benieuwd naar idd, (ik sta altijd open om te leren)
vanuit ervaring en ervaringsverhalen van anderen, blijf ik toch bij de stelling dat wortels bovengronds sneller verdikken dan onder de grond.

"As a tree matures, roots thicken faster on
the top side, effectively reducing the amount of soil above the structural roots and forming the root flare."

bron: www.coopext.colostate.edu/TRA/PLANTS/AvoidingExcessSoil.pdf


"Though the roots may be covered with a couple of
inches of soil when planted, as a tree grows, roots
thicken faster on the top side.
Each year the amount
of soil covering them is less. Indirect evidence of this
process was provided by a study of nursery trees
where the roots of 2 year older trees were a half-inch
shallower (See Rathjens [pdf]). If planted too shallow,
both thickening and frost heaving can eventually
result in excessive surface roots."
bron:http://www.coopext.colostate.edu/TRA/PLANTS/AvoidingExcessSoil.pdf

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Juniperes Chinensis 'Blue Alps' 11 jaren 9 maanden geleden #10652

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

Matje schreef : Deze pot heb ik gekozen omdat de wortels er nog veel ruimte in hebben om te groeien. Dus ik dacht zelf dat het (redelijk) verantwoord was.

In de volle grond ga ik niks nieuws meer plaatsen omdat ons huis te koop staat en als ik binnenkort moet verhuizen moeten ze er weer uit. vandaar mijn voorkeur voor de (ruime) pot


zoals jezelf schrijft, is volle grond (voorlopig) geen optie voor je, maar lees dit artikel van Harry Harrington eens als je tijd (en zin) hebt, aangaande ruime pot versus volle grond.

"Unfortunately planting a tree into too large a pot/overpotting is as detrimental to vigorous growth as underpotting and leaving a tree rootbound.
It has to be understood that planting a tree into a large pot is not the same as planting into the ground."
bron: www.bonsai4me.com/Basics/Basics%20Bonsai...hs%20Overpotting.htm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren