Onderwerp:

Re: Juniperes Chinensis 'Blue Alps' 11 jaren 9 maanden geleden #10653

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87

dea schreef :

Matje schreef : Deze pot heb ik gekozen omdat de wortels er nog veel ruimte in hebben om te groeien. Dus ik dacht zelf dat het (redelijk) verantwoord was.

In de volle grond ga ik niks nieuws meer plaatsen omdat ons huis te koop staat en als ik binnenkort moet verhuizen moeten ze er weer uit. vandaar mijn voorkeur voor de (ruime) pot


zoals jezelf schrijft, is volle grond (voorlopig) geen optie voor je, maar lees dit artikel van Harry Harrington eens als je tijd (en zin) hebt, aangaande ruime pot versus volle grond.

"Unfortunately planting a tree into too large a pot/overpotting is as detrimental to vigorous growth as underpotting and leaving a tree rootbound.
It has to be understood that planting a tree into a large pot is not the same as planting into the ground."
bron: www.bonsai4me.com/Basics/Basics%20Bonsai...hs%20Overpotting.htm


DEA, dit punt trek ik ook echt niet in twijfel, geen enkel punt trouwens, maar ik heb simpelweg de mogelijkheid nu niet. Daarom kies ik voor een ruime pot. Liever een ruime pot dan een krappe was mijn gedachte.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Juniperes Chinensis 'Blue Alps' 11 jaren 9 maanden geleden #10654

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
yes i know.

ik stuurde het artikel enkel om te lezen en daar in de toekomst wel rekening mee te houden zodra je wel de mogelijkheid hebt om bomen in de volle grond te zetten om stamverdikking te krijgen.

en ook voor anderen die dit topic volgen....
geen persoonlijke aanval of iets dergelijks.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Matje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Juniperes Chinensis 'Blue Alps' 11 jaren 9 maanden geleden #10655

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87

dea schreef : geen persoonlijke aanval of iets dergelijks.


Haha, zo had ik het ook echt niet opgevat hoor,
Ik waardeer jouw input iedere keer weer
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dea

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Juniperes Chinensis 'Blue Alps' 11 jaren 9 maanden geleden #10658

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
heb je de wortels helemaal uitgespoeld?
Juniperus is toch een naaldboom die daar is toch beste dat de wortels een groot deel van hun schimmels behouden bij het verpotten?

had een tijdje geleden ook een juniperus en had ook wat veel gesnoeid en verpot, maar deze heeft het niet overleefd.. hoewel ik sterk vermoed dat deze reeds ziek was bij aankoop aangezien die van in het begin al bruin aan het worden was...

veel geluk ermee

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Juniperes Chinensis 'Blue Alps' 11 jaren 9 maanden geleden #10671

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55

dea schreef :

kevofski schreef : Daar ben ik nog niet zo zeker van?? Ik dacht daar onlangs een artikel over gelezen te hebben, of op bonsaicafe.be. Ik zoek het straks effe op.


ben ik wel benieuwd naar idd, (ik sta altijd open om te leren)
vanuit ervaring en ervaringsverhalen van anderen, blijf ik toch bij de stelling dat wortels bovengronds sneller verdikken dan onder de grond.

Na wat zoek heb ik het gevonden. Ik heb maar heel het topic gekopieerd, interessant...

Bron www.bonsaicafe.be


Peter Foele schreef:
Er zijn vele technieken beschikbaar om een dergelijke wortelvoet op te kweken - maar zoals bij alles in bonsai neemt dat de benodigde tijd in beslag EN moet het tijdens de juiste opbouwfase van de boom toegepast worden. Wat is de juiste opbouwfase? Zo vroeg mogelijk - hoe sterker de groeischeuten mogen doorgroeien, hoe sterker de wortels mogen doorgroeien. (en bijgevolg verdikken) Als je reeds de groei onder controle probeert te houden - bvb door middel van regelmatig kort snoeien - beperk je ook de groeisnelheid in de wortels. Om de basis uit te leggen zou ik het voorbeeld van een marcot willen gebruiken: de hoofdbedoeling van deze techniek is om heel veel wortels op dezelfde hoogte te krijgen. Eens deze wortels voldoende ontwikkeld zijn om de groei van het af te scheiden deel te verzekeren - dus vlak voordat je het stuk afzaagt - worden de wortels nauwkeurig bestudeerd en gesnoeid. De sterke wortels worden ingekort, de zwakke wortels worden met rust gelaten. Eens dit gedaan is, en de toekomstige bonsai van de moederplant is verwijderd, kan (hoeft niet, maar het helpt aanzienlijk) je de plant op een plankje plaatsen en de wortels mooi radiaal uitspreiden. Je kan de wortels in de goede richting houden door bvb nagels NAAST de wortels te nagelen zodat ze in de goede richting kunnen verder groeien. De boom wordt met behulp van een elastiekje op de plank vastgehouden en het geheel wordt redelijk diep ingeplant - all wortels moeten onder het grondoppervlak zitten (dit is noodzakelijk: zodra wortels blootgesteld worden aan lucht zal de verdikking aanzienlijk vertragen of nagenoeg stoppen)De daaropvolgende twee jaar bouw je dan de takkenstructuur en verdere stamverloop op, waarna de boom opnieuw verplant dient te worden. Hier wordt dezelfde techniek terug toegepast: alle dikke wortels worden sterk terug gesnoeid, terwijl de zwakste ongemoeid worden gelaten. Hoe langer je dit kan volhouden, hoe beter de wortelvoet zich zal ontwikkelen. Uiteindelijk zullen de wortels tegen de stam vergroeien tot een vlakkere wortelvoet, zoals in dit voorbeeld. Uiteraard zijn er andere technieken beschikbaar om de wortelvoet te verbeteren, (aanenten van wortels, gedeeltelijke marcot, ...) maar het basisprincipe blijft hetzelfde. Dus volgende maal dat je je boom verpot, denk er aan dat dit de enige kans is die je krijgt om de wortelvoet te verbeteren, dus zorg dat je ze grijpt.

Peter

Peter Foele schreef:
Marco Buijsman schreef:
Kun je enige indicatie geven over welk tijdsbestek je het hebt Peter? Ik heb in 2000 een Palmatum gezaaid. Die heeft een mooie radiale wortelvoet, maar zoiets als in dit voorbeeld... nee helaas...
Jammer genoeg kan ik daar geen tijdsbestek op plaatsen, omdat er zo veel afhangt van het klimaat waarin je de boom opkweekt. Een dergelijke boom opkweken in Japan kan bvb 10 jaar duren, dezelfde stamdikte bekomen vanuit gelijkaardig materiaal in Italië 15, en in Schotland (ondanks de Whisky) 25. Dit gezegd zijnde, hoe beter het materiaal waarmee je begint, hoe sneller het eindresultaat bereikt kan worden. De procedure blijft dezelfde, heel regelmatig verpotten met constant snoeien van te sterke wortels.

Peter

Hans Vleugels schreef:
Mooie uitleg Peter, maar ik denk ook dat hoe je de wortels snoeit tijdens zo'n verpotting er ook mee te maken heeft. Bij mijn weten wordt er alles onderin de wortelvoet heel kort terug gesnoeid, en laat men de wortels aan de buitenkant van de wortelvoet wat meer doorgroeien. Wat er op termijn voor zorgt dat de wortelvoet meer in de breedte gaat uitgroeien...

Peter Foele schreef:
Ron van Ravenhorst schreef:
Moet je na gaan, en dan nog niet genoeg kwaliteit om op een toonaangevende Japanse ten te staan.

Pfff die standaard is wel hoog daar hoor.
Hier ben je mis Ron, de kwaliteit is aanwezig. De reden dat deze boom nog niet tentoonstellingswaardig is, is enkel te wijten aan het feit dat de takkenstruktuur nog onderontwikkeld is, en maturiteit in die structuur nog meerdere jaren verwijderd is. Dit is het grote verschil tussen de Japanse en de Europese tentoonstellingen. (zeker die op het hogere niveau) In Japan wacht men tot de boom voldoende takkenstructuur ontwikkeld heeft, terwijl men in Europa (zoals gewoonlijk) veel te ongeduldig is, en de bomen veel te vroeg op tentoonstellingen wil plaatsen. (het ergste dat ik gezien heb is een yamadori de week voor de tentoonstelling voor de eerste keer gevormd EN verpot)

Peter

Dus alles waarvan je denkt dat het helpt bij de opbouw van een goede nebari of wortelvoet, kan hier geplaatst worden...

Grtz Hans
Hans Vleugels
Moderator


Berichten: 7309
Geregistreerd: Za Okt 15, 2005 8:27 pm
Woonplaats: Houthalen
PrivéberichtE-mail Hans VleugelsWebsiteMSNM/WLM Omhoog

Meld dit berichtReageer met citaat Re: Opbouw van een nebari
door Hans Vleugels » Wo Apr 11, 2012 2:53 pm

Alvast een tip van Morten Albek voor wat jonger materiaal in opbouw: shohinblog.com/2012/04/11/growin ... and-trunk/
Hans Vleugels
Moderator


Berichten: 7309
Geregistreerd: Za Okt 15, 2005 8:27 pm
Woonplaats: Houthalen
PrivéberichtE-mail Hans VleugelsWebsiteMSNM/WLM Omhoog

Meld dit berichtReageer met citaat Re: Opbouw van een nebari
door Peter Foele » Do Apr 12, 2012 5:47 pm

Hans, bedankt om dit topic op te starten.

Een andere techniek (voorgesteld/vermeld door Dave Martin in de originele post) is om de onderkant van de wortelkluit bij elke verpotting met een houtschaaf plat te schaven. Uiteraard is deze techniek enkel mogelijk bij soorten die een harde wortelsnoei kunnen verdragen. (zoals bvb drietand esdoorn) Bij bomen die geen sterke wortelsnoei kunnen verdragen (zoals bvb dennen of beuken) zou de toepassing van deze techniek wel eens totaal ongewenst resultaat kunnen opleveren - manuele selectie van de wortels is een veiligere methode.

Deze techniek heeft een gelijkaardige doelstelling als de eerder vermelde technieken: het verplichten van zijwaartse groei van de wortels teneinde de wortelvoet te verbreden. Ik kan inzien dat dit een gelijkaardig succes heeft als het manueel wegsnoeien van alle wortels die naar onderen wijzen, maar het is uiteraard niet voor de 'faint hearted'. Of dit een aanzienlijke versnelling in de ontwikkeling oplevert in vergelijking met de andere technieken - daar heb ik mijn twijfels over. Ik ben van mening dat deze techniek is ontwikkeld door professionele kwekers om zo weinig mogelijk tijd te verliezen wanneer zij meerdere tientallen (of zelfs honderden) bomen te verpotten hebben en slechts een heel korte periode (enkele dagen, hooguit een week) ter beschikking om deze verpottingen uit te voeren. M.a.w. dit is een techniek die ontwikkeld vanuit een commercieel oogpunt i.p.v. een artistiek.

Zoals bij elke verpotting is het tijdstip waarop zulks gebeurd heel belangrijk: de hoofdzaak is dat de boom onmiddellijk begint met het herstellen van de opgelopen schade - ik zou zelfs zeggen dat hoe groter de schade aangericht, hoe kritischer dit wordt.

Peter
Peter Foele
Pro


Berichten: 325
Geregistreerd: Za Sep 22, 2007 1:51 pm
Woonplaats: Ardrossan, Scotland, UK
PrivéberichtWebsite Omhoog

Meld dit berichtReageer met citaat Re: Opbouw van een nebari
door Dave Martin » Do Apr 12, 2012 6:12 pm

Peter,

I agree with all your comments, I do not think that I would have the courage to do it, but the results that I saw on the tree that it had been done to was impressive. I think I would rather go with your idea of cutting off all downward facing roots. Ik ga mee met je mening. Ik denk niet dat ik de moed heb om het te doen, maar de resultaten die ik gezien heb op een boom die zo behandeld is geweest waren indrukwekkend. Ikzelf zou ook eerder de voorkeur geven om alle naar beneden groeiende wortels te verwijderen. Regards
Dave Martin

Shohin - Less is lighter to carry as you get older!
Dave Martin
Liefhebber


Berichten: 269
Geregistreerd: Wo Okt 24, 2007 9:17 pm
Woonplaats: Hampshire, England
Privébericht

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by kevofski.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts