Onderwerp:

Pinus mugo mughus 11 jaren 9 maanden geleden #10663

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55
Deze kon ik vandaag echt niet laten staan, ik ben al een tijdje op zoek naar een mooie pinus mugo, maar meestal voor een mooi exemplaar betaal je toch snel tussen de 30 en de 70 euro. Deze slechts 10 euro. Hij stond naast een pinus mugo 'winter gold', zelfde grote, stamdikte gelijk, kleur ietsje anders. Die koste 27 euro. Ik ben van plan hem een dezer dagen in grote trainingspot te steken. Eerst wat opzoekwerk doen over pinussen. Dit is namelijk mijn eerste. Het enige wat mij misschien wat stoort is dat het een slecht geplaatste dubbelstam is of lijkt.

Ik hoop hem nog enkele jaartjes te kunnen laten doorgroeien. Tips over verzorging altijd welkom... :)







Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Pinus mugo mughus 11 jaren 9 maanden geleden #10680

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
misschien een beetje opkuisen zodat het bruine spul weg is.. moeilijk om de stam zo te zien, maar lijkt een leuke "twist" te hebben..

verder gewoon laten doorgroeien, hoewel ik vernomen heb dat Pinus Mugo Mughus de dwergvorm van de bergden is, en een heel trage groeier..

kijk wel uit hoe je deze zal vormen.. en ook hoe ie er zal uitzien al nadat je hem wat opgekuisd hebt en hoe de nebari eruit ziet..

veel plezier ermee.. koopje voor 10€.. hopelijk is ie gezond
(had onlangs ook Pinus Abies zien staan voor een appel en een ei.. maar na inspectie zaten deze vol met kevertjes en ander ongedierte.. )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Pinus mugo mughus 11 jaren 9 maanden geleden #10681

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Lastige plantjes om te vormen, maar des te leuker als het lukt!
Al die lange takken heb je in principe weinig. Vaak groeien ze vanuit het zelfde punt en omdat ze vrij dik zijn en je de naalden plukt je met hele lange dikke takken zit met aan het eind alleen wat naalden....
En backbudden duurt lang kan ik je zeggen.
Maar goed idd even alles opschonen, wortelvoet vrijmaken en heel belangrijk in eerste instantie niet de kleine takjes verwijderen, want daar kan je nog best eens wat aan hebben bij het vormen.
Ze lenen zich vaak goed voor semi cascades trouwens.
Maar leuk project succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Pinus mugo mughus 11 jaren 9 maanden geleden #10817

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55
Ik heb mijn dennetje eens onder handen genomen, een zeer grove snoei. Ik zit effe vast, ik kan niet kiezen met welke takken ik moet voortgaan :( . Van de dubbelstam blijft enkel de stam over. Kan nog van pas komen om een shari te maken. Ik heb er enkele foto's bijgevoegd, zien jullie met welke takken ik best voortga?









Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Pinus mugo mughus 11 jaren 9 maanden geleden #10818

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
zou het kunnen dat het hier om 2 planten gaat? Kan de 2-stam onderaan bewegen ten opzichte van elkaar?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Pinus mugo mughus 11 jaren 9 maanden geleden #10831

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Ivan schreef : zou het kunnen dat het hier om 2 planten gaat? Kan de 2-stam onderaan bewegen ten opzichte van elkaar?


Dat dacht ik ook te zien.

Wat betreft welke takken overhouden.. Ik zou overwegen nu nog even de rest te laten staan, en in een later stadium alle 4 (!) de grote takken te zien in de foto van boven weg te halen tot de eerste kleine uitloper aan de stam. Dan hou je een klein compact bosje over waarbij alle naalden nog bij de stam zitten. Dan kost het wel weer een paar jaar opbouw, maar kan je wel mooi compact loof houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Pinus mugo mughus 11 jaren 9 maanden geleden #10833

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55
Nee, zeker geen aparte planten, als ik ze volg onder de grond komen ze samen. Ik heb redelijk wat kleine takjes onder aan de stam weggesnoeid :oops: , die had ik dan beter laten staan...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Pinus mugo mughus 11 jaren 9 maanden geleden #10841

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Je had idd beter de kleine takjes kunnen laten zitten en de grotere dikke verwijderen, maar zoals al eerder gezegd is het beter om hem te laten groeien en hopen dat ie met der tijd weer wat gaat uitlopen her en der.
Die grote zware takken kan je weinig mee namelijk en zijn ook niet echt in balans met het stammetje dus idd later gewoon allemaal weg nemen.
Geduld..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren