Onderwerp:

buitenboompje 11 jaren 7 maanden geleden #12678

  • kittyvlekkie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 305
  • Ontvangen bedankjes 16
ik heb een paar foto's van mijn buitenboompjes die ik net uit de tuin heb gehaald en heb gepot. het zijn 2 taxussen en 1 picea abies(die had ik al eerder gepot), de picea is al groter geworden.

bij de taxus met de witte pot wil ik een bonsai in de wind/semi-cascade maken en bij de ander moet ik dat nog even zien.

morgen krijg ik de bedrading :3

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

buitenboompje 11 jaren 7 maanden geleden #12679

  • kittyvlekkie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 305
  • Ontvangen bedankjes 16
hier is de foto van de andere taxus

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

buitenboompje 11 jaren 7 maanden geleden #12680

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
je had die best nog een jaar of 5 in de tuin laten staan om goed door te groeien..
dit materiaal is nog veel te jong om al uit de tuin te halen, tenzij hij echt weg moest..

soms heb ik de indruk dat je al wil lopen terwijl je nog leert te stappen..

meer geduld hebben jonge vriend..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

buitenboompje 11 jaren 7 maanden geleden #12684

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
wat alex zegt,
en bovendien zou ik als beginner eerst voor andere stijlen gaan.
je kiest meteen de meest lastige stijlen uit om geloofwaardig over te komen, vooral windgestriemd is zeer lastig, zelfs voor ervaren bonsaïsten. Om een of andere reden willen de meeste "beginners" altijd deze stijl proberen....

Laat deze taxussen eerst een jaar of 5 in de volle grond staan om aan te dikken en veel meer loof aanmaken zodat je wat hebt om mee te werken en er enige stamdikte is. In de tussentijd kun je wat oefenen met andere boompjes en het vormen. Misschien dat je over 5 jaar genoeg ervaring hebt om dan een cascade of windgestriemde stijl te proberen.
En neem als beginner (met nog weinig geduld en zeer jeukende handen) liever een boom die wat sneller groeit dan een taxus, pinus of picea.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: kittyvlekkie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

buitenboompje 11 jaren 7 maanden geleden #12687

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
vraag aan je ouders voor je verjaardag/nieuwjaar/kerst/weet-ik-veel.. een chinese iep of een juniperus.. daarvan kan je meestal wel een deftig exemplaar oppikken in een bonsai center voor een deftig prijsje en het zijn zeer sterke bomen waar je als beginner heel wat kan uit leren...
leer eerst je bomen verzorgen.. hou ze in leven..
kijk uit of er in je buurt een bonsai club is en neem dit boompje dan hiermee naartoe.. de mensen daar kunnen je het beste leren wat je kan, mag en moet doen..
binnen enkele jaren dat je (ook binnen de hobby) meer volwassen bent geworden, zal je taxus ook rijp zijn om tot bonsai omgevormd te worden..

ook meer ervaren mensen gaan nog naar zo'n bonsai club en leren er altijd nog uit bij..

ik heb inmiddels een boom of 14, maar ik doe er maar zelden iets aan.. behalve dan verzorgen.. als ik iets wil doen met een boom maar niet 100% zeker ben wat of hoe, dan ga ik ermee naar de club.. een 2de opinie of de visie van iemand anders kan steeds zeer lovend zijn..

ik begrijp wel dat je veel informatie en knappe bomen tegenkomt op het internet, en als jonge kerel wil je natuurlijk zo snel mogelijk ook zo'n resultaat.. maar zo zit het leven niet in elkaar. (tenzij je duizenden euro's hebt en dan koop je gewoon meteen zo'n boom.. maar dan bij je in mijn ogen geen bonsaïst maar een verzamelaar die die boom waarschijnlijk toch binnen de kortste keren om zeep helpt.. )
om van jouw taxus in deze staat vanuit pot een bonsai te maken zal je meer dan 20 jaar geduld moeten hebben, waarvan je de boom de eerste 10 jaar ook gewoon zal moeten laten groeien zonder eraan te komen..

ik wil zeker niet zeggen dat de hobby niets voor jou zou zijn, maar je bent nog heel jong en je moet echt begrijpen dat je veeeeeeeeeeel meer geduld moet hebben voor deze hobby.. en begrijpen dat je niet zomaar een jong boompje uit de tuin kan plukken om er een bonsai van te maken.. en zeker ook niet denken "het is maar een jong boompje, dus als het fout gaat is het geen erg".. zoals reeds eens gezegd geweest is zijn het levende dingen waar je respect moet voor hebben..
als je die gedachte bij jezelf kan aanleren ben je al halfweg in de hobby..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: kittyvlekkie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by AlexW.

buitenboompje 11 jaren 7 maanden geleden #12700

  • kittyvlekkie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 305
  • Ontvangen bedankjes 16
lees dit alsjeblieft helemaal

vooral windgestriemd is zeer lastig, zelfs voor ervaren bonsaïsten. Om een of andere reden willen de meeste "beginners" altijd deze stijl proberen....


voor mijn gevoel ben ik al klaar met die stijl, omdat de boom schuin groeit(en gepot is)(doe ik daarvoor niets meer aan)

Misschien dat je over 5 jaar genoeg ervaring hebt om dan een cascade of windgestriemde stijl te proberen.


*semi-cascade

leer eerst je bomen verzorgen. hou ze in leven.


je moet wel bedenken dat ik nieuw ben bij bonsai, niet bij tuinerien, ik heb meer dan genoeg ervaring in tuinieren en om die stijl te doen die goed genoeg is voor mij, is te bedraden.

kijk uit of er in je buurt een bonsai club is en neem dit boompje dan hiermee naartoe.


zal ik doen.

vraag aan je ouders voor je verjaardag/nieuwjaar/kerst/weet-ik-veel.. een chinese iep of een juniperus


sinterklaas vraag ik al heel wat bonsai gereedschappen en diversen en ik weet zeker dat dat teveel is. dus ik ga een boompje van mijn eigen geld kopen (heb 500 euro aangezien ik niet zoveel verlangen heb.)

ik begrijp wel dat je veel informatie en knappe bomen tegenkomt op het internet, en als jonge kerel wil je natuurlijk zo snel mogelijk ook zo'n resultaat.. maar zo zit het leven niet in elkaar.


ik heb vooral veel informatie over mijn boompjes opgezocht maar weinig plaatjes, ik doe aan krijgskunsten ik weet ook wel dat ik niet direct een vlindertrap kan doen, ik baseer die stijlen op wat ik erin zie.

een 2de opinie of de visie van iemand anders kan steeds zeer lovend zijn..


ben ik ook mee eens.

ik wil zeker niet zeggen dat de hobby niets voor jou zou zijn, maar je bent nog heel jong en je moet echt begrijpen dat je veeeeeeeeeeel meer geduld moet hebben voor deze hobby.


ik ben tot nu toe verkeerd overgekomen, sorry.

"het is maar een jong boompje, dus als het fout gaat is het geen erg"


ik was ziek.

zoals reeds eens gezegd geweest is zijn het levende dingen waar je respect moet voor hebben


ik voel me schuldig wanneer ik perongeluk bijvoorbeeld op een slak sta.

je had die best nog een jaar of 5 in de tuin laten staan om goed door te groeien.


waarom zou het boompje sneller groeien in onze zanderige grond?
en ook stonden beide taxussen naast een ERG invasieve plant.

ik wil hieruit zeggen dat ik verkeerd ben overgekomen en dat ik graag met een nieuwe lei wil beginnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by kittyvlekkie.

buitenboompje 11 jaren 7 maanden geleden #12705

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188

waarom zou het boompje sneller groeien in onze zanderige grond?
en ook stonden beide taxussen naast een ERG invasieve plant


een boom zal nu eenmaal altijd veel beter groeien in volle grond..
dat is een heel simpel en ongenaakbaar feit..

begrijp me niet verkeerd, maar ik snap niet goed hoe iemand zo jong als jij al "meer dan genoeg" ervaring kan hebben in tuinieren.. (hoe oud ben je eigenlijk juist? ik schat niet ouder dan 14 aangezien je nog een Sinterklaas kado krijgt)

ik heb nu een paar jaar ervaring met tuinieren.. ok.. ik ben 16 jaar bij de scouts geweest waar ik mee instond voor het onderhoud van een bos van een paar hectare.. en goed, ik heb bij mijn ouder thuis vroeger ook veel in de tuin geholpen..
maar het is pas sinds ik een eigen tuin heb, die ik zelf heb aangelegd en alle bomen en planten erin zelf heb aangekocht en geplant.. dat ik er meer mee verbonden ben en er een andere kijk op heb en er anders voor zorg.. soms zelfs gewoon door de tuin lopen en eens over de blaadjes wrijven van een van men bomen.. er bijna mee praten.. kijken hoe alles groeit en evolueert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by AlexW.

buitenboompje 11 jaren 7 maanden geleden #12707

  • kittyvlekkie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 305
  • Ontvangen bedankjes 16

AlexW schreef :

waarom zou het boompje sneller groeien in onze zanderige grond?
en ook stonden beide taxussen naast een ERG invasieve plant


een boom zal nu eenmaal altijd veel beter groeien in volle grond..
dat is een heel simpel en ongenaakbaar feit


ik dacht dat je bedoelde dat ze beter groeien in de tuin naast een invasieve plant dan in een potje zonder concurrentie, de wortel ging heel erg diep om een beetje grond te vinden om zijn energie uit te halen.

begrijp me niet verkeerd, maar ik snap niet goed hoe iemand zo jong als jij al "meer dan genoeg" ervaring kan hebben in tuinieren.. (hoe oud ben je eigenlijk juist? ik schat niet ouder dan 14 aangezien je nog een Sinterklaas kado krijgt)


ik ben 16 en ik heb een klein zusje van 11 maar zij gelooft er ook niet meer in maar we vieren het uit traditie, dus daar kunnen wij nog gebruik van maken. ik doe de hele achtertuin sinds ongeveer 6 jaren en 4 echte jaren, dus ik denk dat ik genoeg ervaring heb om planten in leven te houden. ik was al geestelijk volwassen op mijn 14e(ik denk teveel over filosofie) maar ik wil met een schone lei beginnen door mijn gemaakte fouten, vergeving is een nobel ding om te doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

buitenboompje 11 jaren 7 maanden geleden #12711

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
de meeste bomen wotelen diep.. daar zit veel voedsel en bezorgt de boom ook stabiliteit..

planten en bomen in de tuin in leven houden is niet moeilijk..
het feit dat je zo'n jong stekje zoals die taxus uit de grond haalt bewijst dat je zelf op gebied van tuinieren nog heel wat ervaring en kennis mist..
maar goed, daarom dat je ook op dit forum zaken deelt.. om raad te krijgen..

boompjes die die dus zo jong zijn laat je dus best gewoon in de tuin staan.. tenzij dat hij echt weg moet en er geen nieuwe plaats in de tuin is om deze opnieuw te planten..
je kan al wat vormen en onderhoud doen terwijl hij in de tuin staat.. zo heb je dan na een 5-tal jaar iets waar je je sommige bonsai centers al rap 50 tot 250 € voor neerteltn navenant welke soort het is..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

buitenboompje 11 jaren 7 maanden geleden #12715

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

kittyvlekkie schreef : ik doe de hele achtertuin sinds ongeveer 6 jaren en 4 echte jaren, dus ik denk dat ik genoeg ervaring heb om planten in leven te houden. ik was al geestelijk volwassen op mijn 14e(ik denk teveel over filosofie) maar ik wil met een schone lei beginnen door mijn gemaakte fouten, vergeving is een nobel ding om te doen.


Ten eerste:
er valt niets te vergeten, je hebt niets fout gedaan en je hoeft je nergens schuldig over te voelen.

Dat je een tuin onderhoud en daarin planten in leven houdt, is mooi op zich, maar bij bonsai komt veel meer kijken. De uitdaging ligt er juist in, dat bij bonsai de bomen in potten staan en dus veel kwetsbaarder zijn. De watergift moet geregeld worden, het voeden moet goed gebeuren, het onderhoud, energieverdeling, een pot kan snel uitdrogen of juist te lang nat staan, potten en dus ook wortels kunnen bevriezen in de winter etc etc.
Bij al deze zaken hoef je je met bomen en planten in de volle grond in de tuin geen rekening te houden en in principe hoef je bij planten/bomen in de tuin eigenlijk helemaal niets te doen, en ze blijven in leven.
Doe je bij bonsai niets, of juist teveel, dan kun je hem om zeep helpen.
Ik denk dus dat alex (en ikzelf ook) dat bedoelen, dat je je eerst moet concentreren om het in leven te houden van een boom in pot, een bonsai. Dat is de basis: het in leven houden, de watergift, het voeden, het verpotten.

Afgelopen winter was echt heel raar en vrij extreem, met veel uitersten (januari vrij warm, sommige bomen liepen al uit, en toen in december extreme vorst meerdere dagen achtereen) Zelfs mijn mentor met +35 ervaring op bonsai gebied heeft toen iets van 40 bomen verloren !!! Dus denk er niet te makkelijk over: "de planten in de tuin leven nog, dus bonsai lukt me op dezelfde manier en met dezelfde verzorging ook wel".

En tot slot:
geestelijk volwassen op je 14e lijkt me heel sterk.
Ik weet dat jongelui in de puberteit zichzelf heel snel volwassen voelen en denken de wereld, het leven en zichzelf al helemaal te snappen, maar er zijn wetenschappelijke bewijzen, dat een menselijk brein pas na je 20e volgroeid is, dat je bijvoorbeeld ook pas zo rond je 21e ECHT en volledig bewust bent van welke gevolgen je acties, je daden en je gedachten hebben.
Dat je veel over filosofie leest, wil niet meteen zeggen, dat je het leven begrijpt. Dat leer je alleen te begrijpen door ervaring (zoals alles in het leven) De een kan in 16jaar al veel meegemaakt hebben, en de ander veel minder, maar geestelijk volwassen zijn op je 14e, lijkt mij (en veel wetenschappers met mij) haast onmogelijk.

Ik wil totaal niet neerbuigend overkomen naar je, en ik bewonder juist je jonge, gedreven en ambitieuze geest. Dat is juist heel fijn om te zien bij je. Maar waak ervoor, dat je niet overmoedig wordt, of denkt alles al te weten. helemaal in bonsai ben je nooit uitgeleerd. Ik doe nu iets meer dan 10 jaar aan bonsai, maar leer er wekelijks iets nieuws bij en zal ook nooit claimen dat ik alles al weet, uitgeleerd ben. Zelf mensen van mijn vereniging of mijn mentoren geven nog vaak aan weer iets nieuws geleerd te hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts