Onderwerp:

buitenboompje 11 jaren 7 maanden geleden #12742

  • kittyvlekkie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 305
  • Ontvangen bedankjes 16

Eelco schreef : Ik dacht dat dit een forum is over bonsai niet over psychologie? Het topic is: buitenboompje.... LOL :)


dat snappen we ;)(klinkt heel sarcastisch)(en dat klinkt ook weer heel sarcastisch)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by kittyvlekkie. Reden: er moest nog wat bij.

buitenboompje 11 jaren 7 maanden geleden #12745

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55
jonges,jonges... stop toch eens met daar over door te drammen....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

buitenboompje 11 jaren 7 maanden geleden #12746

  • kittyvlekkie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 305
  • Ontvangen bedankjes 16

kevofski schreef : jonges,jonges... stop toch eens met daar over door te drammen....


ben ik het mee eens (je moet begrijpen dat niets hier beledigend was bedoeld.)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

buitenboompje 11 jaren 7 maanden geleden #12747

  • Arjen
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 4

kittyvlekkie schreef :

kevofski schreef : jonges,jonges... stop toch eens met daar over door te drammen....


ben ik het mee eens (je moet begrijpen dat niets hier beledigend was bedoeld.)


Lijkt mij ook een goed idee :) Ik wil alleen nog even zeggen dat ik er verder niets raars mee bedoelde, ik begreep je zin gewoon niet goed :)


Maar als ik jou was zou ik dit boompje inderdaad in de volle grond zetten, bij sommige boompjes zie je het verschil al vrij snel met goed weer.
Je zal ook merken dat de boom beter wortels kan schieten in de volle grond, waardoor hij weer eerder nieuwe knoppen zal hebben.
Door die nieuwe knoppen krijgt hij weer nieuwe bladeren, waardoor de boom weer sneller dik zal worden.
Ook zal hij, zoals al eerder is aangegeven, diepere wortels krijgen en dus meer stevigheid.

Misschien kan je een klein tuintje aanleggen speciaal voor je boompjes? Dat heb ik namelijk ook gedaan.
Ik heb hem tegen een schutting aangemaakt, daar heb ik weer een provisorisch dakje aan gemaakt welke ik gemakkelijk af kan nemen, zonder schroeven of iets dergelijks.
Als het veel regent hang ik het dakje gemakkelijk op.
En als het juist mooi weer is, kan ik hem er zo af pakken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

buitenboompje 11 jaren 7 maanden geleden #12750

  • kittyvlekkie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 305
  • Ontvangen bedankjes 16

Arjen schreef :

kittyvlekkie schreef :

kevofski schreef : jonges,jonges... stop toch eens met daar over door te drammen....


ben ik het mee eens (je moet begrijpen dat niets hier beledigend was bedoeld.)


Lijkt mij ook een goed idee :) Ik wil alleen nog even zeggen dat ik er verder niets raars mee bedoelde, ik begreep je zin gewoon niet goed :)


Maar als ik jou was zou ik dit boompje inderdaad in de volle grond zetten, bij sommige boompjes zie je het verschil al vrij snel met goed weer.
Je zal ook merken dat de boom beter wortels kan schieten in de volle grond, waardoor hij weer eerder nieuwe knoppen zal hebben.
Door die nieuwe knoppen krijgt hij weer nieuwe bladeren, waardoor de boom weer sneller dik zal worden.
Ook zal hij, zoals al eerder is aangegeven, diepere wortels krijgen en dus meer stevigheid.


wilde ik gaan doen, ik had mijn familie al gevraagd maar wanneer is het hier de goede tijd voor?

Misschien kan je een klein tuintje aanleggen speciaal voor je boompjes? Dat heb ik namelijk ook gedaan.
Ik heb hem tegen een schutting aangemaakt, daar heb ik weer een provisorisch dakje aan gemaakt welke ik gemakkelijk af kan nemen, zonder schroeven of iets dergelijks.
Als het veel regent hang ik het dakje gemakkelijk op.
En als het juist mooi weer is, kan ik hem er zo af pakken.


dat wil ik ook doen maar het ding is dat ik een beetje 'bang' ben dat ze doodgaan door de vorst maar daar heb ik een soort 'kassen voor die de planten tenminste 5-8 graden warmer houden dan buiten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

buitenboompje 11 jaren 7 maanden geleden #12753

  • Arjen
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 4

kittyvlekkie schreef :

Arjen schreef :

kittyvlekkie schreef :

kevofski schreef : jonges,jonges... stop toch eens met daar over door te drammen....


ben ik het mee eens (je moet begrijpen dat niets hier beledigend was bedoeld.)


Lijkt mij ook een goed idee :) Ik wil alleen nog even zeggen dat ik er verder niets raars mee bedoelde, ik begreep je zin gewoon niet goed :)


Maar als ik jou was zou ik dit boompje inderdaad in de volle grond zetten, bij sommige boompjes zie je het verschil al vrij snel met goed weer.
Je zal ook merken dat de boom beter wortels kan schieten in de volle grond, waardoor hij weer eerder nieuwe knoppen zal hebben.
Door die nieuwe knoppen krijgt hij weer nieuwe bladeren, waardoor de boom weer sneller dik zal worden.
Ook zal hij, zoals al eerder is aangegeven, diepere wortels krijgen en dus meer stevigheid.


wilde ik gaan doen, ik had mijn familie al gevraagd maar wanneer is het hier de goede tijd voor?

Misschien kan je een klein tuintje aanleggen speciaal voor je boompjes? Dat heb ik namelijk ook gedaan.
Ik heb hem tegen een schutting aangemaakt, daar heb ik weer een provisorisch dakje aan gemaakt welke ik gemakkelijk af kan nemen, zonder schroeven of iets dergelijks.
Als het veel regent hang ik het dakje gemakkelijk op.
En als het juist mooi weer is, kan ik hem er zo af pakken.


dat wil ik ook doen maar het ding is dat ik een beetje 'bang' ben dat ze doodgaan door de vorst maar daar heb ik een soort 'kassen voor die de planten tenminste 5-8 graden warmer houden dan buiten.



Als je toch bezig gaat: De meeste grote tuincentra's verkopen van die folie met buigzame stokjes/buisjes waar je ook een soort kas van kunt maken.
Het is eigenlijk bedoelt voor aardbeien enzo maar ik weet dat ze er ook groter zijn, alleen weet ik niet of dit een verstandig idee is.

Verder durf ik niet te zeggen of je ze nu nog kunt verplanten.
Volgens mij hangt het er vooral vanaf hoe vaak je de specifieke boom al hebt verplant/verpot, ik geloof dat dit maar twee maal per jaar kan met een bepaalde tijd er tussen.

Verder ben ik eigenlijk bang dat het hiervoor nu te laat is, maar daar kan ik naast zitten.
Wat ik me vooral afvraag is of de wortels in dat geval wel diep genoeg in de grond zitten voor de winter begint.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Arjen.

buitenboompje 11 jaren 7 maanden geleden #12755

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
In de volle grond plaatsen kan zeker nog, sowieso tot de vorst begint. Let er wel op dat je niet teveel gaat lopen rommelen of snoeien aan de wortels. Gewoon uit z'n pot halen en in de volle grond plaatsen.

Taxus is winterhard, dus ze zullen echt wel overleven. Een jonge boom in een klein potje is echter wel meer kwetsbaar, dus beter in de volle grond zetten. Zsm.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

buitenboompje 11 jaren 7 maanden geleden #12758

  • kittyvlekkie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 305
  • Ontvangen bedankjes 16

Arjen schreef :

kittyvlekkie schreef :

Arjen schreef :

kittyvlekkie schreef :

kevofski schreef : jonges,jonges... stop toch eens met daar over door te drammen....


ben ik het mee eens (je moet begrijpen dat niets hier beledigend was bedoeld.)


Lijkt mij ook een goed idee :) Ik wil alleen nog even zeggen dat ik er verder niets raars mee bedoelde, ik begreep je zin gewoon niet goed :)


Maar als ik jou was zou ik dit boompje inderdaad in de volle grond zetten, bij sommige boompjes zie je het verschil al vrij snel met goed weer.
Je zal ook merken dat de boom beter wortels kan schieten in de volle grond, waardoor hij weer eerder nieuwe knoppen zal hebben.
Door die nieuwe knoppen krijgt hij weer nieuwe bladeren, waardoor de boom weer sneller dik zal worden.
Ook zal hij, zoals al eerder is aangegeven, diepere wortels krijgen en dus meer stevigheid.


wilde ik gaan doen, ik had mijn familie al gevraagd maar wanneer is het hier de goede tijd voor?

Misschien kan je een klein tuintje aanleggen speciaal voor je boompjes? Dat heb ik namelijk ook gedaan.
Ik heb hem tegen een schutting aangemaakt, daar heb ik weer een provisorisch dakje aan gemaakt welke ik gemakkelijk af kan nemen, zonder schroeven of iets dergelijks.
Als het veel regent hang ik het dakje gemakkelijk op.
En als het juist mooi weer is, kan ik hem er zo af pakken.


dat wil ik ook doen maar het ding is dat ik een beetje 'bang' ben dat ze doodgaan door de vorst maar daar heb ik een soort 'kassen voor die de planten tenminste 5-8 graden warmer houden dan buiten.

Als je toch bezig gaat: De meeste grote tuincentra's verkopen van die folie met buigzame stokjes/buisjes waar je ook een soort kas van kunt maken.
Het is eigenlijk bedoelt voor aardbeien enzo maar ik weet dat ze er ook groter zijn, alleen weet ik niet of dit een verstandig idee is.


denk van niet, ik kijk wel hoe koud het wordt en dan zet ik hem ergens warmer

Verder durf ik niet te zeggen of je ze nu nog kunt verplanten.
Volgens mij hangt het er vooral vanaf hoe vaak je de specifieke boom al hebt verplant/verpot, ik geloof dat dit maar twee maal per jaar kan met een bepaalde tijd er tussen.


ik heb hem net (een week geleden)verpot dus die heeft echt nog geen wortels geschoten. maar omdat ik niet weet hoe koud het wordt hou ik hem gewoon in de pot.

Verder ben ik eigenlijk bang dat het hiervoor nu te laat is, maar daar kan ik naast zitten.
Wat ik me vooral afvraag is of de wortels in dat geval wel diep genoeg in de grond zitten voor de winter begint.


ja vind ik ook, bij 2 van de 3 buitenboompjes komen ze tot ongeveer de bodem, de uitzondering is ERG jong, dus erg kleine wortels, dus als het gaat vriezen DIRECT in het kasje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

buitenboompje 11 jaren 7 maanden geleden #12766

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Zo, wat een lijst discussie, en nog maar zeer weinig over het hoe en waarom en wat qua bomen in de volle grond zetten.

[off-topic]Ik maak nog een opmerking vuil aan de eerdere discussie: Kitty: Ik ken je plek, ben er zelf geweest. Wees jezelf, en negeer de gevoelens om jezelf te moeten verklaren. Dat is nl niet nodig. Iedereen is anders, en iedereen is zichzelf. Zodra je dat besef hebt bereikt, ben je echt mentaal volwassen. Een les die sommige mensen pas zeer laat in het leven bereiken, en dus continue bezig zijn met de vraag: Wat vinden anderen van mij...[/off-topic]

De planten die je daar hebt staan zijn echte zaailingen. Ideaal om mee te beginnen als je jong bent, en nog een leven vol groei hebt om de plant te vormen en stylen zoals jij wilt. Echter, om zover te komen dat je een bonsai hebt, moet de plat eerst volwassen worden. Een bonsai is, zoals je waarschijnlijk weet, veel meer dan een plantje in een pot. De plant moet een bepaalde ouderdom uitstralen (Maar hoeft niet zeer oud te zijn!).

Volwassenheid van een boom wordt onder andere bereikt door een relatief zware stam met stevige wortels te kweken. Immers: Wie heeft er ooit een 200 jaar oude eik gezien van 40 meter hoog met een dun stammetje? Door een in verhouding dikke stam komt snel het gevoel van ouderdom. De sterke wortels die door groei boven de grond zijn gekomen dragen hieraan bij.

Daarom worden planten vaak eerst in de volle grond gezet. Door de ongelimiteerde aanwezigheid van grond om de wortels voedsel te laten vergaren kan de plant snel groeien. Er is reeds vele malen bewezen dat planten die groei veel beter doen in de volle grond dan in een pot. In hele grote potten (Zeg: Een specie-kuip voor jouw zaailing) zal minder groei tonen dan in de volle grond. Dit door betere temperatuur, vochthuishouding van de grond dan in een bak. Door de plant bloot te stellen aan weer en wind gebeurt er nog iets anders: De wind vormt een extra belasting op de wortel en stam. In reactie hierop, zal de boom extra groei in wortels en stam zetten. Ze worden zwaarder.

Als richtlijn wordt voor bonsai vaak een verhouding van stamdikte tot boom hoogte aangehouden van 6:1 a 12:1. Dus: een stam van 1 cm dik net boven de wortels resulteert in een maximum hoogte van 12cm voor je boompje.. Als je jouw taxus zaailingen pakt, en opmeet, kom je op een stam van 2-4mm dik Dus een boompje van max. 2 1/2 cm hoog. Zelfs als je een mame wilt creeeren heeft je boom nog veel groeien voor zich!

Zoals eerder gezegd: Ik heb wel een Larix voor je; Deze groeien heel hard, en daar kan je al snel wat mee vormen ed. Deze Taxus zou ik in de volle grond zetten. Lekker mesten. Veel zon. Alle planten die inheems zijn in Nederland kunnen de vorst moeiteloos hebben. In de meeste gevallen moeten ze zelfs vorst hebben om te overleven. Ga geen kapjes ed om de planten zetten. Het risico van schimmels & insectenvraat aan je planten is veel groter dan dat van een goede vorst. Mocht er opeens in het vroege voorjaar een strrenge vorst periode komen (Zoals afgelopen jaar Feb) dan kan je altijd nog besluiten een berg blad er overheen te storten (Ik heb compost van de composthoop in een emmer in de schuur staan, speciaal voor dit doel). Na de vorstperiod weer weg halen. Zoek even op "gaat mijn larix dit overleven" en je kan zien hoe een van Larixen een zware winter heeft gehad, en hoe die terug gekomen is.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: kittyvlekkie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren