Onderwerp:

nieuwe cotoneaster 10 jaren 9 maanden geleden #23926

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
Langwerpige schepijs bakken zou misschien een beter idee geweest zijn kwaa vorm hoogte en diepte. Gr bonsai1.2

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe cotoneaster 10 jaren 8 maanden geleden #23976

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
waar mensen allemaal mee bezig zijn... :(

plastik bloempotjes kosten niet veel hoor

zelfs plastik bonsai potjes kosten 2 keer niets en heb je in verschillende maten..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe cotoneaster 10 jaren 8 maanden geleden #23977

  • Paule
  • Paule's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 88
  • Ontvangen bedankjes 15
Nadeel is dat je bij bonsai juist graag ondiepe wortelsystemen wilt stimuleren, en niet de diepe wortels..

Dank je voor jouw opmerking Leatherback, daar heb ik meer aan dan de opmerking dat iets meer of minder kost.

Zou je uit willen leggen waarom dat beter is om meer oppervlaktewortels te hebben?
Voor mij vanuit praktisch oogpunt is de redenering dat deze diepe blikken relatief minder ruimte innemen en dat er minder water verdampt uit de grond doordat er minder grondoppervlak is. Zelfs met de hitte van de afgelopen 2 weken heb ik bijna geen plant elke dag water gegeven, meesten om de dag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe cotoneaster 10 jaren 8 maanden geleden #23980

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dag Paule,

Dat heeft te maken met de uiteindelijke vorming van bonsai. Vanwege estetische overwegingen wordt er bij bonsai vanuit gegaan als een richtlijn: De diepte van de schaal is maximaal gelijk aan de dikte van de stam op grond nivo. Dat is natuurlijk een beetje afhankelijk van de stijl van de boom (literaten hebben een diepere, maar ook veel smallere schaal bv), maar dat is de richtlijn.

Dus als je straks je planten in een bonsai schaal wilt prutsen, is het handig om van het begin af aan die wortels ondiep te houden.

Jouw argumentatie snap ik helemaal overigens!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe cotoneaster 10 jaren 8 maanden geleden #23983

  • Paule
  • Paule's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 88
  • Ontvangen bedankjes 15
Thanks Leatherback, zo komen we ergens.

Ik ga op zoek naar andere blikken :-)
Maar serieus; dit snap ik helemaal - ik ga wat trainingsschalen tevoorschijn halen

Literati; fantastisch om te zien, 1 van de mooiste maar in mijn ogen ook moeilijkste vormen. Ik hou het nog lekker simpel, ben blij dat ik veel planten in leven kan houden en ik zie bij de meesten wel waar het schip strandt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe cotoneaster 10 jaren 8 maanden geleden #23988

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Paule schreef : Zou je uit willen leggen waarom dat beter is om meer oppervlaktewortels te hebben?


Wat Leatherback zei, en bovendien dragen zichtbare oppervlaktewortels bij aan het totaalbeeld van een sterke, oude boom.
Gelijk maar weer 'ns gegoogled, makkelijker dan het zelf verzinnen (en gelijk in z'n geheel een interessant stuk over de aesthetics van bonsai):

Nebari

Also known as "buttressing", nebari is the visible spread of roots above the growing medium at the base of a bonsai. Nebari help a bonsai seem grounded and well-anchored and make it look mature, akin to a full-sized tree.

Bron: Bonsai aesthetics
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Paule

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren