Onderwerp:

Pinus Sylvestrisses 11 jaren 5 maanden geleden #14057

  • kittyvlekkie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 305
  • Ontvangen bedankjes 16
ik heb 2 Pinussen uit de Veluwe gehaald(tijdje geleden) en ik vraag mij af of hier potentie in zit.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by kittyvlekkie. Reden: er moest nog wat bij.

Pinus Sylvestrisses 11 jaren 5 maanden geleden #14059

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Waar is David als je hem nodig heb! DAVID!!

Je moet gaan bedenken welke kant je op wilt met deze boompjes. Belangrijk is om zo min mogelijk plekken met meer dan 2 takken te hebben. Dus elke splitsing mag max uit 2 takken bestaan. De overigen moeten -tzt- verwijderd worden. Nu kan je nog overwegen om er een of twee te laten staan, om de stam te verdikken.

Zie ook www.karamotto.org/?page=40
De volgende gebruiker (s) zei dank u: kittyvlekkie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Sylvestrisses 11 jaren 5 maanden geleden #14064

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46
Die zaailing ziet er wel leuk uit; die is nog niet zo hard doorgeschoten. Die andere lijkt me wat meer uitdaging omdat er een lang recht stuk in zit zonder uitloper. Als je een kromming in de stam aanbrengt wordt het geheel wat meer in elkaar gebracht. Je kan hem ook kort boven de eerste serie afknippen en flink bijmesten zodat ie onder nieuwe uitloper gaat aanmaken; misschien kan je daaruit een nwe top maken.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: kittyvlekkie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Sylvestrisses 11 jaren 5 maanden geleden #14065

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84
De naalden verkleinen ( drie/vierde inkorten )zal dan nieuwe knoppen maken. Beweging in de stam brengen .
En takken wegsnoeien om tapsheid te bekomen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: kittyvlekkie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Sylvestrisses 11 jaren 5 maanden geleden #14067

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Wat heb je in gedachte voor elk van de bomen? daar begint het mee.
De kleinste lijkt me geschikt voor myogi. Waarbij de zijscheut als offertak behouden blijft en voor verdikking zorgt. Later wegsnoeien of jinnen als de aanzet het mooie stamverloop dreigt te misvormen. Alle (toekomstige) takken moeten nog verkregen worden door het stimuleren vaan nieuwe knoppen.
Voor de grotere zou ik in het onderste karrewiel twee tegenoverstaande takken behouden. Als het kan een zwaardere en een kleinere. De grootste wordt dan in de toekomst de verlengenis van de stam. De kleinere de eerste zijtak. Je kan ze al bedraden naar hun toekomstige vorm. De huidige stam en top worden behouden om voor verdikking van het lagere stamgedeelte te zorgen.
Deze vorming liefst in volle grond.
Snoei en onderhoud op de voor Pinus sylvestris gewenste tijdstippen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: kittyvlekkie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Sylvestrisses 11 jaren 5 maanden geleden #14068

  • kittyvlekkie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 305
  • Ontvangen bedankjes 16
ik ben het wel eens met je, maar om het duidelijk te maken bedoel je zoals ik op deze foto's heb gedaan?
(rood:richting van de bedrading, zwart: plaats van de tak na bedrading.)

en nog even iets willekeurigs, toen ik gaatjes aan het boren was voor de kleine schaal had ik een boorkop kapot gemaakt omdat ik niet wist dat keramiek zo sterk was.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by kittyvlekkie. Reden: er moest nog wat bij.

Pinus Sylvestrisses 11 jaren 5 maanden geleden #14069

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Voor de kleine boom kies je als blijvende tak (stam) deze die het mooiste de lijn van de onderstam volgt.
Voor de grotere boom raad ik u aan wat foto's van goede pinus-bonsai te bekijken en daar uit een voorbeeld te kiezen dat navolgbaar is. De nieuwe verlengenis van de stam hoeft niet noodzakelijk zo heel steil naar boven geplooid te worden, maar je kan die keuze ook maken. Daarom mijn raad wat foto's te bekijken.

Zoals reeds op het forum geschreven: Een offertak plooi je als dat kan zodanig dat hij de groei van het blijvende deel niet hindert. Daarom ook wordt bij een offertak nogal eens het onderste loof weggenomen zodat het licht goed bij het blijvende deel van de boom kan. Dat licht is nodig om daar nieuwe knoppen te laten ontstaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Sylvestrisses 11 jaren 5 maanden geleden #14076

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46

kittyvlekkie schreef : ik ben het wel eens met je, maar om het duidelijk te maken bedoel je zoals ik op deze foto's heb gedaan?
(rood:richting van de bedrading, zwart: plaats van de tak na bedrading.)


Die kleine heb je wel goed gezien volgens mij; die grote is idd een stuk lastiger. Ik denk niet dat je die tak bijna 90 graden kunt verplaatsen en dan ook nog op zo'n manier dat het geheel er een beetje natuurlijk uitziet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Sylvestrisses 11 jaren 5 maanden geleden #14079

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

alpine schreef : En takken wegsnoeien om tapsheid te bekomen.


Hoe krijg jij tapsheid door takken weg te halen andre? Bij mijn weten krijg je tapsheid door langs de stam groei te houden op verschillende punten, dus door takken uit te laten groeien bv.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Sylvestrisses 11 jaren 5 maanden geleden #14081

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
De planten die je toont hebben wat werk nodig. Het grootste probleem is dat ze lekker hebben kunnen groeien op de veluwe. Daardoor heb je weinig vertakkingen. Je kan doen zoals hieronder. Alle dikke takken onderop weg halen, op een na. Er zitten 3 kleine dunne takjes op de stam aan de onderkant. De dunste in het 'wagenwiel' kan je als toekomstige top zien. De andere 2 lager op de stam gebruien om OF een eerste take te vormen OF voor verdikking. Beetje afhankelijk van je wensen met de boom.

De hoofdstam kan je krom buigen, waardoor je ruimte hebt om de nieuwe hoofdstam in te laten groeien. txt kan je die weg halen.

Belangrijkst overigens is, als je ze recent hebt gehaald, de planten rust te geven. Minimaal een jaar laten gaan voor je weer aan de boom werkt.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren