Onderwerp:

Pinus Sylvestrisses 11 jaren 5 maanden geleden #14082

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
For the other one, I would consider keeping the thin leader, and trim it (At the right time appropriate for backbudding, AFTER the plant has taken enough rest after transplant). Give it a bit of movement. The thick side-branck you can let grow for a few years,m so to add girth to the base. When the trunk is getting close to the size you want, Yin the side-brnach. Meanwhile keep working on fine branching & backbudding on the main leader.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Sylvestrisses 11 jaren 5 maanden geleden #14083

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84
U snoeit toch ook die takken weg onderaan de stam leatherback( karrenwiel ).
Ik zou zelfs de bovenkant laten staan niet wegsnoeien. wat hij wel moet doen is de naaldjes drastisch inkorten zodat die afvallen en dan zullen er zich binnen een 12 tal weken overal nieuwe knoppen verschijnen Hij kan nu ook de boom gaan bedraden en al een eerste vorming geven. als je hem geheel bedraad krijg je ook een beter zicht op het geheel Hij mag gerust wat mest geven (organische).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Sylvestrisses 11 jaren 5 maanden geleden #14086

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
Ik wilde ook even mijn idee kwijt over de grote lange pinus sylvestres ;)
De rode lijnen staat voor het verwijderen van de takken tot aan de basis.
de bruinen lijnen staan voor het bedraden en buigen tot verschillende hoogtes.
de grijse lijn staat voor het bedraden en buigen tot nieuwe top. Omdat de oude top voor de helft afgeknipt is. Zou je die rechter grijse tak aan de oude top kunnen binden om hem in die richting te laten groeien. Maar dan word het wel een
informal upright ik hoop dat je er wat aan hebt gr bonsai1.2 ;) :)

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Sylvestrisses 11 jaren 5 maanden geleden #14104

  • kittyvlekkie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 305
  • Ontvangen bedankjes 16
iedereen enorm bedankt voor jullie mening maar ik snap de idëeen van leatherback en bonsai 1.2 niet echt, zouden jullie het iets anders kunnen uitleggen?

alpine, hoeveel naalden moet ik wanneer tot 3/4e afknippen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Sylvestrisses 11 jaren 5 maanden geleden #14106

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46

kittyvlekkie schreef : iedereen enorm bedankt voor jullie mening maar ik snap de idëeen van leatherback en bonsai 1.2 niet echt, zouden jullie het iets anders kunnen uitleggen?


Mooi gedaan toch? Rechtertak als offertak door laten groeien voor stamdikte, linkertak kort gaan houden door naaldensnoei waardoor je elders backbudding krijgt. Als je stam dik genoeg is, de offertak snoeien en jinnen. Linkertak kun je al direct gaan vormen. (tenzijn mijn engels hard achteruit gegaan is:) )

Die grote moet je volgens mij zowieso snoeien net boven het 'wiel' en dan de naalden gaan snoeien van alle zijtakken zodat er elders nieuwe knoppen ontstaan want met al die spaken vanuit hetzelfde punt kun je helemaal niets.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Sylvestrisses 11 jaren 5 maanden geleden #14109

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Excuses. Ik zat waarschijnlijk in het engels te werken, en heb niet opgelet.

ik zou het dunne takje wat nu de top is behouden, maar op het juiste tijdstip wat snoeien om knopvorming te stimuleren. Dit doe je uiteraard pas alks de pant goed aangeslagen is. Een jaar met rust laten na het verplaatsen is eigenlijk wel het minimum. Breng meteen wat beweging in de stam.

De dikke tak kan je een paar jaar laten staan. Di gaat dikte geven aan de stambasis. Als je die dik genoeg begint te vinden, kan hij afgeknipt worden en eventueel een yin er uit maken.

In de tussentijd kan je de top blijven vormen en door de juiste snoeitechnieken knopvorming stimuleren. Laat altijd maximaal 2 knoppen staan (En tak mag dus splitsen, maar niet meer dan dat)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Sylvestrisses 11 jaren 5 maanden geleden #14111

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Die grote moet je even goed kijken. Er zitten een paar hele kleine takjes aan. ik zou inzetten op daar de boom verder uit opbouwen. Kies een tak die je laat staan om stamdikte te creeren. De rest mag weg.De kleine takjes gebuiken om langzaam een kroon uit op te bouwen. Maar eigenlijk moet je de hele plant zoals hij nu is vergeten (Uiteraard, eerst de plant laten wortelen & herstellen voor je grootschalig gaat werken).

Dunne takjes kunnen HEEL kwetsbaar zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Sylvestrisses 11 jaren 5 maanden geleden #14132

  • kittyvlekkie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 305
  • Ontvangen bedankjes 16
10 december heb ik een clubavond waarbij wij een demo gaan doen met een paar Pinus Sylvestrissen en wij konden een paar meenemen om aan te werken.

leatherback, zou je alsjeblieft opnieuw willen uit leggen want het was een beetje onduidelijk:

Kies een tak die je laat staan om stamdikte te creeren. De rest mag weg.De kleine takjes gebuiken om langzaam een kroon uit op te bouwen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Sylvestrisses 11 jaren 5 maanden geleden #14133

  • kittyvlekkie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 305
  • Ontvangen bedankjes 16
teunis jan klein is degene die een demo gaat geven, ik heb begrepen dat dit een grote naam is in bonsai?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Sylvestrisses 11 jaren 5 maanden geleden #14135

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
T J Klein is een heel goede demonstrator. Geeft veel uitleg, verantwoordt wat hij gaat doen en zijn respons op gestelde vragen is duidelijk.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: kittyvlekkie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts