Onderwerp:

Taxus Baccata 11 jaren 5 maanden geleden #14149

  • kittyvlekkie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 305
  • Ontvangen bedankjes 16
ik denk at het toch te hoog voor mij is en dat ik voor een literati ga, wat voor idee hebben jullie over hoe de boom eruit kan gaan zien?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus Baccata 11 jaren 5 maanden geleden #14152

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
voor alles een 1e keer.
ook voor shabamiki of tanuki.
Ik heb er zelf wel eens 1 gemaakt, viel op zich mee.
Alleen is het zeer moeilijk om het er goed uit te laten zien.
het is de bedoeling dat het niet opvalt dat de tanuki eigenlijk niet onderdeel is van de boom, dus dat het lijkt alsof het 1 geheel is.
dat is dus de uitdaging en om die reden waarschijnlijk weinig gedaan in de bonsai wereld.

vb van mijn Tanuki:
www.bonsaiempire.nl/forum/vormingen/6849...tyling?start=10#9414

helaas geen foto's van de startboom en het moment dat ik het stuk doodhout heb bevestigd, ik maakte toen (helaas) nog niet (vaak) foto's van mn bomen of het werk dat ik eraan deed....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Taxus Baccata 11 jaren 5 maanden geleden #14154

  • kittyvlekkie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 305
  • Ontvangen bedankjes 16
ik heb gesproken met wat mense uit mijn buurt en ik kan voor hun werken en dan geven ze mij een struik en die heeft een dikkere stam is geschikter om voor shabamiki te gebruiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus Baccata 11 jaren 5 maanden geleden #14156

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Om eerlijk te zijn lijkt me de taxus compleet ongeschikt om een literati van te maken. Veel te recht en stijf. Ik zou veel eerder richting shokkan denken. Maar dan wel een stukje korter
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dsdevries, kittyvlekkie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus Baccata 11 jaren 5 maanden geleden #14159

  • kittyvlekkie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 305
  • Ontvangen bedankjes 16
ik denk dat ik iemand van de club erbij haal om te beoordelen over deze struik en de andere struik maar ik twijfel nu wel tussen de 2, hij is nog erg buigzaam dus alles kan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus Baccata 11 jaren 5 maanden geleden #14161

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102

knoep schreef : met wat buigen en juiste takkensnoei een mooie literati ofwel een mooie formeel opgaande stijl.


Waarom denken mensen altijd dat elke boom met een beetje stam, maar zonder enige verjonging automatisch een goede kandidaat is voor een Literaat? Alsof een literaat een soort vuilnisbak is voor alle bomen die niet (nog) niet in aanmerking komen voor een andere stijl (dichtbijgezicht). De waarheid is dat het belangrijkste aspect van een literaat een indrukwekkende stamverloop is. Een boom die dit niet heeft zal in mijn ogen dan ook nooit een overtuigende literaat worden.

Maar al te vaak wordt deze spanning (kunstmatig) gecreëerd door het aanbrengen van een shari. Of worden ze gestileerd als boom waarbij de bliksem heeft ingeslagen en opnieuw is gaan uitlopen. Ik heb deze boompjes inmiddels wel gezien.

Mijn advies is: Kies een nieuwe leider, neem deze boom in het voorjaar fors terug. Laat hem vervolgens een paar jaar vrij groeien en neem hem weer terug. Ga dan pas nadenken over styling. Ik denk dat de boom dan in de toekomst een veel overtuigendere bonsai zal zijn. De boom heeft een mooi nebari en forse stam.

Geduld is een schone zaak! Zeker bij bonsai.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: kittyvlekkie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus Baccata 11 jaren 5 maanden geleden #14163

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102

leatherback schreef : Om eerlijk te zijn lijkt me de taxus compleet ongeschikt om een literati van te maken. Veel te recht en stijf. Ik zou veel eerder richting shokkan denken. Maar dan wel een stukje korter


+1

P.S. Kijk even in dit topic van Jeffrey van de Pol over zijn Literaat om te zien wat ik bedoel met indrukwekkend stamverloop.
www.bonsaiempire.nl/forum/vormingen/1191...niperus-sabina#14162

Dank je Jeffrey ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus Baccata 11 jaren 5 maanden geleden #14187

  • kittyvlekkie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 305
  • Ontvangen bedankjes 16
bedankt voor het commentaar, ik ben nog aan het leren en u heeft mij overgehaald om een formele rechtopgaande stijl te doen en misschien een andere.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus Baccata 11 jaren 5 maanden geleden #14188

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348

dsdevries schreef :

knoep schreef : met wat buigen en juiste takkensnoei een mooie literati ofwel een mooie formeel opgaande stijl.


Waarom denken mensen altijd dat elke boom met een beetje stam, maar zonder enige verjonging automatisch een goede kandidaat is voor een Literaat? Alsof een literaat een soort vuilnisbak is voor alle bomen die niet (nog) niet in aanmerking komen voor een andere stijl (dichtbijgezicht). De waarheid is dat het belangrijkste aspect van een literaat een indrukwekkende stamverloop is. Een boom die dit niet heeft zal in mijn ogen dan ook nooit een overtuigende literaat worden.

Maar al te vaak wordt deze spanning (kunstmatig) gecreëerd door het aanbrengen van een shari. Of worden ze gestileerd als boom waarbij de bliksem heeft ingeslagen en opnieuw is gaan uitlopen. Ik heb deze boompjes inmiddels wel gezien.

Mijn advies is: Kies een nieuwe leider, neem deze boom in het voorjaar fors terug. Laat hem vervolgens een paar jaar vrij groeien en neem hem weer terug. Ga dan pas nadenken over styling. Ik denk dat de boom dan in de toekomst een veel overtuigendere bonsai zal zijn. De boom heeft een mooi nebari en forse stam.

Geduld is een schone zaak! Zeker bij bonsai.


ben het nier niet volledig mee eens.
er zijn genoeg top literati die geen indrukwekkende stamverloop hebben.
hier is een foto van een literatie op de noelanders trophy van 2011.



dus waarom zou het niet mogelijk zijn met zo een boompje na verloop van tijd.
het is ook was de eigenaar van de boom mooi vind en niet hoe iemand anders het ziet.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus Baccata 11 jaren 5 maanden geleden #14189

  • Jeffrey van de pol
  • Jeffrey van de pol's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 439
  • Ontvangen bedankjes 58
Kijk deze film eens.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren