Onderwerp:

Taxus Baccata 11 jaren 5 maanden geleden #14218

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Doodhout vormen komt er pas als de stam voldoende dikte heeft bereikt. Na vele jaren dus.
Ga je voor een rechte vorm dan kan je (later) de stam inkorten op de gewenste hoogte en een gedeelte van de stam ontschorsen. Met de takken op de resterende schors zal je dan het loof opbouwen.
Ga je voor een gebogen opgaande vorm dan heb je uiteindelijk maar een klein stukje van de huidige stam meer over. Want zowat je hele huidige stam wordt offertak die weggeknipt zal worden boven de uitgegroeide zijtak, behalve mogelijks een klein stukje dat je kan jinnen. De stam gaat dan verder in het aangeduide takje dat als nieuw stamgedeelte uitgroeit. En mogelijks ook weer ingekort wordt op een zijtakje dat de beweging harmonisch verderzet. Zo krijg je de tapsheid. Wil je dood hout in je ontwerp dan vorm je dat ook pas als de basisdikte én vorm is bereikt. dat zal dan eerder een schari zijn
Maar tegen die tijd dat je aan 'dood hout' begint zal je zelf al voldoende kennis hebben verworven.

Een vraag: Is de stamaanzet nogal gebogen zoals ik meen te zien?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: kittyvlekkie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus Baccata 11 jaren 5 maanden geleden #14219

  • kittyvlekkie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 305
  • Ontvangen bedankjes 16
ik zal hoogstwaarschijnlijk voor een gebogen iets gaan want ik vind rechte bomen niet echt wat, de stam is redelijk gebogen beneden, ik denk dat ik morgen wat detail foto's maak.

erg bedankt!

ik vind dit meer en meer mijn favoriete forum te worden, ik zit op meerdere fora en ik vind het hier geweldig!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by kittyvlekkie. Reden: er moest nog wat bij.

Taxus Baccata 11 jaren 5 maanden geleden #14222

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Op de foto's van de NBV jubeleumshow staan veel voorbeelden die als inspiratie kunnen dienen of waar de vorming nog goed bij te zien is.
kijk zeker eens goed naar foto's 53; 115; 117.
www.bonsainederland.nl/images/fotos/NBS2012/index.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus Baccata 11 jaren 5 maanden geleden #14230

  • kittyvlekkie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 305
  • Ontvangen bedankjes 16
ik dacht al aan 53 toen ik dit topic begon, dit zou ik erg mooi vinden, helaas zou de boom enorm moeten zijn om zulke stam te maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus Baccata 11 jaren 5 maanden geleden #14231

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
lol. Die boom was minstens 20 jaar oud toen hij afgezaagd werd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus Baccata 11 jaren 5 maanden geleden #14232

  • Jeffrey van de pol
  • Jeffrey van de pol's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 439
  • Ontvangen bedankjes 58

kittyvlekkie schreef : ik dacht al aan 53 toen ik dit topic begon, dit zou ik erg mooi vinden, helaas zou de boom enorm moeten zijn om zulke stam te maken.

Zet die foto hier eens op?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus Baccata 11 jaren 5 maanden geleden #14233

  • kittyvlekkie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 305
  • Ontvangen bedankjes 16
hier is ie(+2 die ik genomen heb.)

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by kittyvlekkie.

Taxus Baccata 11 jaren 5 maanden geleden #14234

  • Jeffrey van de pol
  • Jeffrey van de pol's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 439
  • Ontvangen bedankjes 58
Dacht ik al, deze is van Gijs Meboer gestyld destijds door Graham Potter.
Boom is ongeveer 50 jaar oud.

Als je zo iets wilt gaan creëren dan zul je een taxus moeten hebben die hier te koop staan www.bonsaiempire.nl/forum/koop-en-verkoo...-dvd-s-bomen-te-koop

En een jaar of 5 à 10 geduld om de taken op bouw te creëren.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Jeffrey van de pol.

Taxus Baccata 11 jaren 5 maanden geleden #14235

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Jeffrey van de pol schreef : Dacht ik al, deze is van Gijs Meboer gestyld destijds door Graham Potter.
Boom is ongeveer 50 jaar oud.


Precies. Niet de moeite van het overwegen waard. Als je met zaailingen aan de gang wilt, moet je bereid zijn er jaren groei in te steken voor het ergens op begint te lijken. En niet meteen beginnen een zeer zware boom te willen creeeren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus Baccata 11 jaren 5 maanden geleden #14236

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Deze boom behoort zeker bij de betere op de tentoonstelling. Ik gaf hem als voorbeeld voor styling voor een rechtop gekweekte boom met veel dood hout. Er is weinig kans dat iedereen zomaar tot dat mooie resultaat komt door een plant een aantal jaren te laten groeien en tijdens de opkweek en bij de uiteindelijke vormgeving dit voorbeeld voor ogen te houden. Er is o.a. ook echt talent nodig en geluk dat de boom ondanks de zorgen op de goede wijze ontwikkelt.
Als men echter zelf wil vormen moet men ergens beginnen. En je kan beter goede bomen als voorbeeld nemen. Ik vind dat kittyvlekkie al een goede ontwikkeling heeft doorgemaakt. Van zeer impulsief: "Ik heb wat geknipt, wat vinden jullie ervan?" tot "Ik voel me nog niet bekwaam een literatie te vormen kunnen jullie advies geven?" en nu ook het inzicht en de bereidheid planten over een langere periode (jaren) te begeleiden voor hij aan de echte vorming begint. Over dat knipwerk, ook van andere beginners, dacht ik dikwijls:"Had je niet beter eerst raad gevraagd en dan geknipt!" Er is een goede evolutie dus.
Velen onder ons willen zelf bomen vormen en dat kan alleen als je in jaren denkt. Maar men moet er wel mee beginnen. En inderdaad de "drang om te knippen" en alles op korte tijd te realiseren leren beheersen.
Dus liever een positieve stimulans dan terughoudendheid.
Kittievlekkie: ga ervoor, weet dat het over een lange periode gaat maar je zal onderweg nog veel leren, zodat je zelf kan bijsturen.
Ik heb wel de vraag waar sta je zelf over 20 jaar, heb je dan zelf een tuintje of kan je nog beroep doen op de huidige plaats. Weet dat je in een grote vijvermand mogelijks wat aangepast ook verder kan vormen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dsdevries, kittyvlekkie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren