Onderwerp:

luchtwortels 11 jaren 3 maanden geleden #15167

  • boomske
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
hallo iedereen

ik heb me ongeveer 2 maand geleden een ficus microcara aangeschaft
en tot veler verbazing doet hij het zeer goed, tenminste na wat blaadjes verloren te hebben maar dat blijkt normaal na de verplaatsing ervan
de 1ste maand had ik hem op men slaapkamer staan omdat dat de koelste plaats in huis is, ong 15 graden want, ik wou hem duidelijk maken dat het winter is en dat hij zijn groei( die bevorderd wordt door de tuincentra om de plant aantrekkelijker te maken voor verkoop) zou stoppen.
nu staat hij sinds een paar weken beneden in de warmte en begint hij wel erg hard te groeien met nieuwe scheuten waar na 3 dagen al echte blaadjes aan staan bv en zo lijken er nog veel op weg zo lijkt en ik vraag me af of dat normaal is en of het geen kwaad kan voor als het zomer wordt en hij echt zou moeten groeien... niet dat ik me echt zorgen maak . men andere vraag is eigenlijk of er een manier is om de groei van luchtwortels te stimuleren
die typish zijn voor de microcarpa?
bedankt alvast. grtz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

luchtwortels 11 jaren 3 maanden geleden #15170

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ficus microcarpa is een plantensoort die voorkomt in de {sub) tropen. Daar groeien ze zodra de omstandigheden het toelaten. Dus jaarrond zijn er groeispurts. Dat krijg je dus ook in je woonkamer. Helemaal niets mis mee, en je boom zal ook in de zomer gewoon groeien. ECHTER in de winter krijgt de plant erg weinig licht. Gevolg: Grote bladeren, veel afstand tussend e onderlinge bladeren. Dat betekent dat je boom veel takken zal maken welke niet handig zijn voor bonsai (Hier wil je juist kleine bladeren en de opeenvolgende bladeren kort op elkaar). Dit kan je wat verminderen door bv een daglicht lamp er boven te hangen. Of j moet de plant zodra hij naar buiten gaat inhet voorjaar goed snoeien.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: boomske

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

luchtwortels 11 jaren 3 maanden geleden #15172

  • Paule
  • Paule's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 88
  • Ontvangen bedankjes 15
Luchtwortels zal de ficus aan gaan maken bij hoge(re) luchtvochtigheid; deze kun je zelf creeeren door een een microklimaat rond de stam en eerste takken te maken met bv plasticfolie. Daarin zal de luchtvochtigheid ver oplopen en grote kans dat daar dan ook luchtwortels zullen vormen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

luchtwortels 11 jaren 3 maanden geleden #15173

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Boomske,

hier op deze site heeft Lindsay wel een filmpje staan hoe je dit kunt bewerkstelligen:

bonsaifarm.tv/beginner-video/

ergens in het bovenste gedeelte vd lijst, 13e filmpje, genaamd: "bonsai Ariel roots on figs video"

Houdt er rekening mee, dat hij in australië woont en dus een heel ander klimaat heeft als wij. dus zoals hierboven genoemd, zorg idd voor een vrij hoge luchtvochtigheid rond je boom.

succes !!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: boomske

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

luchtwortels 11 jaren 3 maanden geleden #15175

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dag Dea,

Heb je het filpje bekeken? Het zou niet mijn manier zijn.. Door de grond hoog rondom je stam aan te brengen veranders de bast ook, en je loopt het risico dat er overal wortels aan de stam komen. Persoonlijk zou ik een voorstander zijn van verhogen luchtvochtigheid door bv een plasticscherm & sproeien..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: boomske

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

luchtwortels 11 jaren 3 maanden geleden #15181

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
idd gezien.nog niet zelf geprobeerd, omdat ik zelf niet zo'n liefhebber ben van luchtwortels, ook niet op een ficus.
Als hij vanzelf luchtwortels aanmaakt heb ik er verder geen problemen mee, maar ik ga het niet zelf doen.

mss dat jouw voorstel idd beter werkt. Ik gaf enkel het filmpje als idee/voorbeeld.

Jij wel succes met jouw voorgestelde advies, LB?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

luchtwortels 11 jaren 3 maanden geleden #15182

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik had een hele grote ficus hier staan die luchtwortels van cm dik heeft gekregen, puur op de plekken dat de stam uit de zon, uit de wind & vochtig was (Deze ficus stond continue in een grote schaal met water: Natte voeten & een boel vocht in de lucht). Maar het was ficus elastica, te grof voor bonsai. Een collega had het over een ikea ficus die ze kwijt wilde; Die krijg ik waarschijnlijk binnenkort. Eens kijken, misschien een goede test om te kijken of eht bij kleine plantjes ook werkt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

luchtwortels 11 jaren 3 maanden geleden #15184

  • boomske
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
hoe bedoel je, takken maken met plastic folie?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

luchtwortels 11 jaren 3 maanden geleden #15185

  • boomske
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
thx leatherback, zoals op het filmpje lijkt mij ook niet echt een goede manier,maar moest ik het toch willen proberen is het dan de bedoeling dat ik het rolletje rond een gewone tak doe want daaraan zou ik zo n luchtwortel willen krijgen? maar hoe of waar plaats ik zo n plastic scherm want voorlopig wil ik het liefst op die manier proberen? sproeien gebeurd dagelijks

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

luchtwortels 11 jaren 3 maanden geleden #15186

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
In principe bouw je een soort kasje van plastic om de boom heen zodat sproeiwater niet de rest van de kamer in verdampt, maar in de buurt blijft. Als de plant groot is, kan je dat bv alleen om de onderste takken doen. Doel is luchtcirculatie te beperken. Wel af en toe goed luchten tegen schimmels. Ik zou oveigens dit niet in de winter, maar in de zomer doen. .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren