Onderwerp:

taxus 11 jaren 1 maand geleden #16940

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Of een Taxus gedurende de winter tengevolge van minder licht naaldverkleuring krijgt is mij niet duidelijk.
Mij lijkt de verkleuring meer een gevolg van te weinig voedingsstoffen!
Ik heb er 3 Stuks staan en alledrie hebben ze momenteel dezelfde kleur die ze gedurende het hele seizoen hebben.
Krijgen dan wel de juiste voeding gedurende het gehele groeiseizoen.
Dat een Taxus zoals eerder vermeld wat natter moet staan dan andere bomen ben ik het niet mee eens.
Ik heb ze zelfs iets droger staan en ze doen het uitstekend!
Schildluizen zijn heel goed te bestrijden met o.a. Calypso van Bayer.
Twee keer per jaar de boom bespuiten en je bent er van af.
Lijkt me toch echt een betere optie dan de aanpak die eerder in dit topic werd genoemd! ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

taxus 11 jaren 1 maand geleden #16945

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
deze week heb ik die lavameel aangeschaft om eens uit te proberen. dit product moet ik besproeien op de boom tot ie zwart ziet en zo drie dagen laten staan. nadien afspuiten en dit maandelijks herhalen voor een jaar.
dit zou ook een soort van meststof moeten zijn dus nu weet ik niet goed als ik nog bij moet mesten of toch beter niet? (er staat niet bepaald een npk waarde op de doos)

coniferen geef ik zowiezo minder water dan loofbomen, lijkt me beter want er wordt altijd goeie drainage voorgesteld bij je grondmengsel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

taxus 11 jaren 1 maand geleden #16950

  • Laireag
  • Laireag's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 206
  • Ontvangen bedankjes 32
Hallo Jeroen,

Ik heb scheikunde gestudeerd en was geinteresseerd wat voor spul dit nu eiegenlijk is. Een snelle check op google: het is gemalen steen.

Rijk aan calcium (had ik al eerder geschreven), ijzer, silicium, magnesium en nog sporenelementen. Het materiaal wordt gebruikt als bodemverbeteraar geen meststof! Weinig stikstof (N), organisch fosfor en niet zoveel kalium.

Ik zou zeker blijven bemesten.

Groeten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

taxus 11 jaren 1 week geleden #18837

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
ondertussen heb ik de boom al twee keer behandelt met die lavameel (zie foto) ziet er toch niet normaal uit zo onder het meel. maar sowat ik blijf het doen en we zien wel.

kan je een taxus goed marcotteren?

deze week de boom eens meegenomen naar de vereniging waar ze er een kritisch oog op hadden.:p (blijkt een cuspidata te zijn) het zou beter zijn om van deze rakker twee boompjes te maken. eerst de top uit marcotteren en nadien een kleine boom van de onderkant maken.
de top is zeker niet speciaal het is gewoon beter voor mijn hart om er iets meer uit te halen dan de top weg te gooien. ^^
de onderkant daarintegen heeft een sterke voorkant waar een goeie tapse boom uit gehaald kan worden. jammer genoeg is de wortelvoet aan de zijkant toch wat minder.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

taxus 11 jaren 4 dagen geleden #18936

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
taxus wortelt bijna net zo makkelijk als wilg.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: jeroen03

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren