Onderwerp:

het project voor de komende maand 11 jaren 1 maand geleden #17537

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130

dea schreef : en vergeet de lariks niet !!!


Met dien verstande Dea dat een Lariks in tegenstelling tot die andere soorten s'winters in z'n blootje staat! ;)

@Knoep, leuk hondje heb je daar lopen, zo te zien een Kooikertje. :)
Kan het mis hebben natuurlijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

het project voor de komende maand 11 jaren 1 maand geleden #17541

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Hey Knoep,
De filosofie van yose-ue is dat een bosje altijd in een ver verleden begonnen is met 1 boom waar vanuit meerdere generaties broertjes en zusjes zijn ontsproten. En zoals ze in Nederland ook wel zeggen: "De (dennen)appel valt niet veer van de boom". Hierdoor ontstaat als het ware 1 harmonieus beeld van bomen die op meerdere manieren met elkaar verbonden zijn en die je ook zodoende als 1 boom kunt (lees dient) te beschouwen.

Als ik naar jouw slab kijkt dan krijg ik het gevoel dat daar een aantal individuele boompjes staan en niet 1 harmonieus samenspel. Dit heeft een aantal oorzaken, maar de belangrijkste is denk ik dat de boompjes veel te ver uit elkaar staan. Als ik jou was zou ik dan ook de boompjes even opnieuw planten, maar dan op de helft van deze slab. Ga daarbij als volgt te werk:

Bedenk als eerste welke boom je waar in de compositie zou willen hebben maar zet nog niets vast zodat je een beetje kan spelen. Begin met de grootste. Dit wordt de moederboom. Plaats deze net zoals bij een bonsai iets uit het midden een beetje naar achteren. Dan, afhankelijk van of je met 5 of 7 boompjes werkt kies je de 2 of 3 2e generatie bomen. Plaats de ene zo dicht mogelijk tegen de moederboom aan schuin ervoor. De andere ietsje verder weg zodat een ongelijke driehoek ontstaat. In de natuur zullen deze bomen altijd van de moederboom afwillen groeien naar het licht toe. Als de boompjes een lichte kromming hebben in de stam speel hier dan mee zodat het natuurlijk overkomt. Als laatste plaats je de 3e generatie bomen ok weer zo dicht mogelijk tegen de andere aan achter aan de zijkanten. probeer ook wat diepte te creëren door bijvoorbeeld een paadje te maken.

Nu je globaal de positie van alle boompjes hebt bepaald kun je de boompjes voorbereiden. Dun het loof uit en haal (bijna)alle takken weg naar binnen zullen gaan groeien. In de natuur zullen in een bosje ook de meeste takken aan de buitenkant groeien naar het licht toe. Bovendien zul je vanaf nu de boompjes ook als 1 boom moeten gaan beschouwen en op die manier ook de compositie maken. Takken die naar binnen groeien ogen gewoon rommelig. Daarna bedraad je de hoofdtakken.

Als je dit gedaan hebt kun je de pot of slab voorbereiden. Dit gaat ietsje anders dan bij gewone bonsai. Je namelijk wel elke boom individueel en gezamenlijk vastzetten. Hier heb je heel veel verankeringsdraden voor nodig welke je onmogelijk allemaal door de dreinagegaten kunt trekken. Daarom bewestig je onder in de pot eerst 3 chopsticks in de vorm van een ongelijke driehoek. Of als je die niet hebt span je tussen elk dreinage gat een draad zo strak mogelijk. Daarna knoop je aan deze chopsticks of draden zo veel mogelijk verankeringsdraden. Zie plaatje
Indien je met een slap werkt kun je nu ook de wanden aanleggen met keto en een laagje grof akadama onderin doen.

Nu kun je de bomen erin gaan plaatsen. Snoei van elke boom de penwortel en plaats een dun lapje keto onder de kluit. Dit keto zorgt ervoor de de wortels ook zo snel mogelijk met elkaar gaan vergroeien zodat het ook echt 1 boom wordt en je niet elke keer als je verpot weer de compositie moet gaan maken. Veranker de bomen individueel én gezamelijk!
Succes!

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: knoep

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

het project voor de komende maand 11 jaren 1 maand geleden #17546

  • knoep
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
hank het is een heidewachtel(ook wel de kleine munsterlander genoemd)

bedankt dsdevries, ik ga er sewes verder aan doen. heb nog 4 boompjes bij gehaald.
ik wou ook aan 1 kant van de slab het dicht begroeid maken en aande andere kant een beetje openlaten met een plantje er tusen en wat rotsen, want dat het je soms ook in een bos he een open ruimte.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

het project voor de komende maand 11 jaren 1 maand geleden #17548

  • knoep
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
ziezo heb een paar boompjes bij gezet, en wat bomen verzet.

morgen nog wat mos bij halen.

en dan in de loop van de week wat bedraden en snoeien.


Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

het project voor de komende maand 11 jaren 1 maand geleden #17549

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
zou het niet makkelijker geweest zijn van de bomen eerst te bedraden?
het ziet er wel al ietsje beter uit.. hoewel het nog veel weg heeft van een hoop jonge bomen..

nog een tip: kijk steeds dat je je bomen in een oneven aantal zet..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

het project voor de komende maand 11 jaren 1 maand geleden #17551

  • knoep
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
vanaf een bos meer dan 11 bomen telt valt de regel van oneven aantal volledig weg.

er moet niet veel bedraad worden, en ik moet nog eerst veel weg snoeien.

en op het feit dat het er uitziet als een hoop jonge bomen, dat is het ook nog altijd he. je kan toch niet verwachten dat iets wat pas geplant en nog niet inorde is dat dat er volwassen en oud uitziet hé.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

het project voor de komende maand 11 jaren 1 maand geleden #17554

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Knoep, ik kan niets anders zeggen dan dat het er schitterend uitziet! :cheer:
Het mogen dan nog jonge bomen zijn, desondanks heeft het als geheel toch al de uitstraling van een groep bomen in een bos.
Ik woon heel dicht bij het bos en zie er regelmatig zulke groepen naaldbomen her en der verspreid staan.
En even- of oneven is in zo'n grote groep idd een te verwaarlozen factor, ben het wel mee je eens.
Heel knap gedaan! ;)

Knoep ik dacht in eerste instantie aan een Kooiker door de grote pluimstaart!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: knoep

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

het project voor de komende maand 11 jaren 1 maand geleden #17556

  • davy
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 46
  • Ontvangen bedankjes 2
tweede opstelling is stukken mooier als de eerste. vind het ook al wel wat weg hebben van een bos zoals hank zegt.

ben benieuwd hoe het gaat evolueren. blijf dit volgen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: knoep

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

het project voor de komende maand 11 jaren 1 maand geleden #17558

  • knoep
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
je hebt gelijk hank,heb een kooiker op gezocht en het lijkt er wel op.

volgend weekend verlengt weekend en dan ga ik bedraden en snoeien.dus de volgende foto's zijn voor na het weekend

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

het project voor de komende maand 11 jaren 1 maand geleden #17563

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Knoep de tweede poging is een stuk mooier.
Ben benieuwd hoe het er na het snoeien uit ziet.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: knoep

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts