Onderwerp:

juniperus chinensis "blue alps" 11 jaren 1 maand geleden #17480

  • davy
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 46
  • Ontvangen bedankjes 2
ja ga zeker morgen nieuwe foto's maken.

heb ook een tweede boompje waar nog niks aan gebeurd is (starterplant) ga eerst eens een foto maken van de boom zoals hij is zodat ik hier misschien tips kan krijgen welke stijl ik best toepas op deze boom.
wil er in elk geval iets anders mee doen dan semi of volledige cascade.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Hank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juniperus chinensis "blue alps" 11 jaren 1 maand geleden #17482

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik zou het draad nu lekker laten zitten. Je beschadigd met het afhalen en opnieuw bedraden veel te veel. Wat zit, zit. Het zit niet mooi of netjes, maar wel functioneel.

Als je wel besluit om opnieuw te bedraden.. Niet het draad afwikkelen, maar losknippen van de tak. Dit doe je met een speciale draadtang, welke een botte voorkant heeft, zodat de bast niet beschadigd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juniperus chinensis "blue alps" 11 jaren 1 maand geleden #17485

  • davy
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 46
  • Ontvangen bedankjes 2
was al begonnen met opnieuw bedraden voor ik je bericht zag leatherback.
ook na het kijken van verschillende filmpjes blijf ik het toch een moeilijk karwei vinden dat bedraden. (denk eraan om een cursus te volgen bij mijn bonsaikweker, om de basistechnieken toch wat meer onder de knie te krijgen)

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


ook een vraagje aan de cascade is de bast op twee plaatsen geraakt, dus beetje bast af. kan dit veel kwaad aan de boom zelf?

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



dan heb ik de opgaande tak die voorheen recht stond ook wat meer geplooid in de richting van de cascade. zou ik van deze tak het loof wat uitdunnen zodat de tak meer zichtbaar wordt. moet ik bij deze de volledige zijtakken wegknippen of gewoon inkorten?

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.




de laatste foto's zijn die van de tweede boom. uit de hoofdstam vertrekken twee dikke takken die ik zou gebruiken en uit een van die takken groeit ook weer een flinke zijtak.
foto's zijn niet echt duidelijk, zou hem straks eerst wat moeten uitdunnen zodat de takken wat beter te zien zijn.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juniperus chinensis "blue alps" 11 jaren 1 maand geleden #17487

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Je mag best meer beweging brengen aan de takken nu ze goed bedraad zijn.

En als die rechtopgaande tak er alleen nog is om voor verdikking vd stam te zorgen, dan is het bedraden van deze overbodig, aangezien je hem toch later gaat verwijderen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juniperus chinensis "blue alps" 11 jaren 1 maand geleden #17488

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Bij naaldbomen is het belangrijk in de gaten te houden dat je groene naalden zo dicht mogelijk bij de stam houdt Ze lopen meestal slecht uit op oudere takken. Dus uitdunnen zou als doel moeten hebben loof bij de takken te krijgen, niet van de takken weg halen. Eenmaal kaal, wordt een plant zeer moeilijk weer groen. Dus weer zeer zuinig op de kleine groene sprietjes op de stam.

Dat de bast beschadigd is kan niet zo heel veel kwaad. Dit is nog een erg jonge plant, die nog veel moet groeien, dus dat wordt wel gerepareerd.

Bij het uitdunnen kan je 2 stretegien hanteren:
Bij deze soort lijken de zijtakken nagenoeg tegenover elkaar te zitten. Een handige regel om jezelf aan te houden is: Op elk punt waar 3 takken aan elkaar zitten, moet er een weg. Een tweede richtlijn: Probeer takken zoveel mogelijk om en om te laten zitten, dus niet twee na elkaar aan dezelfde kant.

Als je die twee richtlijnen in gedachten houdt, krijg je eigenlijk altijd een natuurlijk ogend resultaat. Je kan dit op twee manieren aanpakken: Je verwijdert overal de middelste scheut, en houdt de zijtakken (Witte lijntjes) of je verwijdert om en om de linker en de rechter zijtak, de groenige lijntjes. Als voorbeeld heb ik een paar snoeipunten in je boompje gezet, puur om een idee te krijgen wat dat zou kunnen betekenen. NIET advies over hoe te snoeien; afhankelijk van de groeistatus van de boom kan je voor grof uitdunnen (De eerste tak, links) of fijn uitdunnen (Tweede tak, rechts) kunnen doen. Fijn uitdunnen is voor mij als de boom een basis structuur heeft, en je de hoofdtakken hebt. Grof snoeien zou ik doen bij het opbouwen van de boom.

Dit grof snoeien zou ik overigens pas over een maand of 2 doen, als de boom zijn voorjaarsgroei gehad heeft. Wel kan je nu alvast uitdunnen op de lichte manier, om te voorkomen dat je allemaal scheuten krijgt op plekken die je niet kan gebruiken. Maar zoals gezegd: Je kan de boom ook laten gaan tot einde mei, en dan flink uitdunnen.


Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juniperus chinensis "blue alps" 11 jaren 1 maand geleden #17489

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik zal vanavond even kijken; ik heb vorig jaar een grote jeneverbes serieus uitgedunt. Misschien heb ik daar wel wat duidelijke foto's van.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juniperus chinensis "blue alps" 11 jaren 1 maand geleden #17490

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
beste raad die ik kan geven is:

- plant die 2de boom nog een paar jaartjes is de tuin, zonder er iets af te snoeien. je kan eventueel wel rreds bedraden om al bepaalde vorming te creeren..

- laat je gevormde boom nu even rusten.. ik heb vorig jaar ook wat uitgehaald met zo'n tuincenter juniperus en die was na een paar maand dood wegens "te veel ineens willen" (snoei + v-bedraden/plooien + verpotten + nog snoei... )

ik heb de indruk dat je, door je enthousiasme, wil rennen.. terwijl je maar pas leert kruipen..
als je meer ervaren bent, en je je bomen al kent, dan weet je wat ze aankunnen en wat je er mee kan doen zonder nare gevolgen.

de eerste taak is zien dat je bomen het overleven..

ik heb deze fase ook doorgemaakt .. en wou ook eerst te snel gaan.. maar heb snel ingezien dat dit niet kan.. bij mijn latere bomen heb ik zelfs enkel wat vormsnoei gedaan..

dit jaar heb ik alles verpot en ga ik alles laten doorgroeien.. het is eens iets anders, maar ook dit is een essentieel onderdeel van vormen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juniperus chinensis "blue alps" 11 jaren 1 maand geleden #17491

  • davy
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 46
  • Ontvangen bedankjes 2
dit zijn flink wat tips die ik hier krijg.
ga de gevormde juniperus nu eventjes laten rusten. ga hem enkele maanden zijn ding laten doen en dan kijken hoe ik er verder mee ga werken op gebied van uitdunnen.
hij heeft nu op twee dagen al flink wat te verduren gekregen en zou hem toch graag in leven willen houden.

de tweede boom, ga ik nog eventjes mee wachten.
of ik neem hem binnekort mee naar de bonsaikweker in de buurt en zien of hij me er op wil leren werken (waarschijnlijk tegen vergoeding, maar het is zo dat ik het ga leren) want boekjes en filmpjes je kan ze wel bekijken maar denk dat ik het toch beter onder de knie ga krijgen door het zien gebeuren en ook zelf even over te nemen en ter plaatse tips krijg.

ik wil jullie alvast heel hard bedanken, dit is een goed forum met behulpzame leden, heb al andere forums in mijn leven meegemaakt waar je enkel in de grond geboord wordt en geen hulp krijgt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juniperus chinensis "blue alps" 11 jaren 1 maand geleden #17492

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188

boekjes en filmpjes je kan ze wel bekijken maar denk dat ik het toch beter onder de knie ga krijgen door het zien gebeuren en ook zelf even over te nemen


dit is zeer waar.. en beter natuurlijk dat je nu zo leert dan dat je het later moet bekopen met een duurdere boom..

veel succes ermee alleszins..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juniperus chinensis "blue alps" 11 jaren 1 maand geleden #17496

  • davy
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 46
  • Ontvangen bedankjes 2

AlexW schreef :

boekjes en filmpjes je kan ze wel bekijken maar denk dat ik het toch beter onder de knie ga krijgen door het zien gebeuren en ook zelf even over te nemen


dit is zeer waar.. en beter natuurlijk dat je nu zo leert dan dat je het later moet bekopen met een duurdere boom..

veel succes ermee alleszins..


dat is mijn gedacht helemaal. ga nu niet een boom kopen van over de honderd euro en dan verprutsen door beginnersfouten.

dan even over de tweede boom. heb het loof onderaan wat weggeknipt zodat ik toch al meer zicht krijg op de stam.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



mijn vraag is kan ik hier een vlotstijl kunnen mee doen. volgens mij niet omdat er niet genoeg takken zijn om recht op te laten groeien.
dubbelstam ook niet want de vertakking zit volgens mij te hoog om over een dubbelstam te spreken?
welke stijl zou ik hiermee kunnen opgaan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren