Onderwerp:

juniperus chinensis "blue alps" 11 jaren 1 maand geleden #17497

  • davy
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 46
  • Ontvangen bedankjes 2

dea schreef : Je mag best meer beweging brengen aan de takken nu ze goed bedraad zijn.

En als die rechtopgaande tak er alleen nog is om voor verdikking vd stam te zorgen, dan is het bedraden van deze overbodig, aangezien je hem toch later gaat verwijderen.


ik zou hem niet volledig wegdoen, ofwel zou ik er later als hij wat dikker is jin techniek op toepassen ofwel een klein bosje loof richting van de cascade.

heb de cascade tak ook wat meer naar beneden geplooid en ook de vertakkingen wat meer s vormen gegeven en naar beneden geplooid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by davy. Reden: niet volledig

juniperus chinensis "blue alps" 11 jaren 1 maand geleden #17498

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Jammer. Die lage takken heb je nou exact nodig om je stam wat te laten verdikken en taps te maken. Nu krijg je -net zoals bij de cascade die je eerder liet zien- een kale odnerstam met weinig tapsheid.

Een informeel opgaande stijl is het meest logische met wat je hier laat zien. Maar wat al eerder werd opgemerkt: Haastige spoed is zelden goed, en deze plant is beter af als je hem nog een jaartje of 2 laat ontwikkelen voor je er zoveel vanaf snoeit. Maar goed. Waarom ook luisteren naar advies :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juniperus chinensis "blue alps" 11 jaren 1 maand geleden #17500

  • davy
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 46
  • Ontvangen bedankjes 2

leatherback schreef : Jammer. Die lage takken heb je nou exact nodig om je stam wat te laten verdikken en taps te maken. Nu krijg je -net zoals bij de cascade die je eerder liet zien- een kale odnerstam met weinig tapsheid.

Een informeel opgaande stijl is het meest logische met wat je hier laat zien. Maar wat al eerder werd opgemerkt: Haastige spoed is zelden goed, en deze plant is beter af als je hem nog een jaartje of 2 laat ontwikkelen voor je er zoveel vanaf snoeit. Maar goed. Waarom ook luisteren naar advies :D


dus gewoon grotere pot geven en al bedraden en dan gerust laten. of enkel grotere pot en vanaf blijven?

luister wel naar advies. je vorige berichten hebben me al flink geholpen :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juniperus chinensis "blue alps" 11 jaren 1 maand geleden #17506

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188

dus gewoon grotere pot geven en al bedraden en dan gerust laten. of enkel grotere pot en vanaf blijven?


als je hem in de tuin kan planten is dit het beste

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juniperus chinensis "blue alps" 11 jaren 1 maand geleden #17511

  • davy
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 46
  • Ontvangen bedankjes 2
de tuin achteraan is niet supergroot en is enkel gazon dus niet echt een plekje om hem te planten. er staat een joekel van een spar achteraan de tuin en onder deze is de enige plek waar ik hem zou kunnen planten is onder die spar. en dan gaat het boompje niet genoeg licht hebben vrees ik.

dan maar in de voortuin. de buren gaan wel raar opkijken want heb onlangs uren bezig geweest met allerlei bomen die hier stonden eruit te halen.
nu daar wat junipers planten en dan binnen enkele jaren weer uithalen.
bezigheidstherapie zeg maar haha :cheer:
denk wel dat ik er dan nog een tweetal ga bij halen dan kan ik na enkele jaren enkele bomen om te vormen. ook zou ik de twee nieuwe niks aan snoeien zoals leatherback me als raad gaf.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juniperus chinensis "blue alps" 11 jaren 1 maand geleden #17512

  • davy
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 46
  • Ontvangen bedankjes 2

AlexW schreef :

dus gewoon grotere pot geven en al bedraden en dan gerust laten. of enkel grotere pot en vanaf blijven?


als je hem in de tuin kan planten is dit het beste


gewoon in volle grond of met potgrond erbij. en moet ik deze dan bemesten of gewoon natuur zijn ding laten doen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juniperus chinensis "blue alps" 11 jaren 1 maand geleden #17513

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

davy schreef : welke stijl zou ik hiermee kunnen opgaan?


1 advies:
Aangezien je pas begint, raad ik aan qua stylen eerst een chokkan (rechtopgaand) of moyogi (informeel opgaand) te proberen. Dat zijn in vergelijking met overige stijlen het meest makkelijk om overtuigelijk over te laten komen.
Je wilt meteen een vlotstijl aanpakken, een dubbelstam, een cascade of semi cascade....
Die zijn als je nog maar pas begint al helemaal lastig.
Begin bij de basis.....

Als je piano leert spelen, dan wil iemand ook meteen de 5e symfonie van Beethoven spelen na 1 les, maar ook dan geldt, leer eerst de basis voordat je je aan het vergevorderde materiaal waagt.
Nogmaals, het is enkel een advies.....ik zeg niet dat het zo "moet".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

juniperus chinensis "blue alps" 11 jaren 1 maand geleden #17515

  • davy
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 46
  • Ontvangen bedankjes 2
ga eerst wat wachten met bomen vormen. ga me wat meer inlezen, ga morgen enkele boeken aanschaffen.

volgende week plant ik die juniperus in de voortuin samen met nog twee nieuwe stuks en die laat ik dan enkele jaren staan.

denk als ik blijf verder gaan zoals ik nu bezig ben dat ik binnekort op een teleurstelling ga botsen (dode bomen) en wil deze hobby liefst de rest van mijn leven blijven uitoefenenen.
ook wil ik hier niet te veel mensen tegen hun schenen schoppen door te haastig en te veel te vragen. wil dat het hier plezant blijft voor mij en heb de indruk dat ik leatherback al tegen de schenen geschopt heb door nu in die tweede boom te snoeien.

dus ga me enkel op het boompje dat ik al gevormd heb concentreren en de gevormde ulmus die ik al had. het gevormde boompje ga ik nu enkele maanden zijn ding laten doen en dan een foto posten van hoe hij er uitziet met hopelijk enkele tips van hoe ik er verder moet mee gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juniperus chinensis "blue alps" 11 jaren 1 maand geleden #17521

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Volgens mij heeft LB behoorlijk harde schenen hoor...

Idd, belangrijkste en 1e les is je bomen in leven houden. Hoe doe je dat?
Vormen kan wel meteen, maar doe dat 1. Op een manier dat ze in leven blijven. 2. Vanuit een toekomstbeeld. Als ik m'n boom op deze wijze bedraad en vorm, hoe zal hij er dan over 1-2 jaar uitzien?
Probeer niet van de boom een bonsai te maken. Maar van de bonsai, een (mini) boom!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juniperus chinensis "blue alps" 11 jaren 1 maand geleden #17523

  • davy
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 46
  • Ontvangen bedankjes 2
denk dat dat mijn probleem een beetje is. het vormen met draad ca va. maar het vormen door snoei daar moet ik me nog wat op inlezen.

ik dacht dat als je de takjes onderaan de stam verwijderde je de groei van de stam stimuleerde. of ben ik nu mis. daarmee dat ik vlijtig het loof onderaan het tweede boompje allemaal wegsnoeide ook zodat ik wat meer zicht op de stam kreeg en de takken die ik zou kunnen gebruiken.

maar ga morgen eerst achter boeken en mijn huiswerk maken voor ik hier kom meepraten en dingen neerpost.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren