Onderwerp:

juniperus chinensis "blue alps" 11 jaren 1 maand geleden #17524

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

davy schreef : ik dacht dat als je de takjes onderaan de stam verwijderde je de groei van de stam stimuleerde. of ben ik nu mis. daarmee dat ik vlijtig het loof onderaan het tweede boompje allemaal wegsnoeide ook zodat ik wat meer zicht op de stam kreeg en de takken die ik zou kunnen gebruiken.

Ja en nee. Als je de tyakken weg haalt, zorgen alleen de takken hover op de stam voor groei. Hierdoor zal de stam niet natuurlijk verjongen langs de stam. om een mooie tapsheid te krijgen, moet je juist ervoor zorgen dat je ook odneraan de stam takken laat. Zie ook tuinhoekje.nl/bonsai/mooie-bonsai-stammen-kweken/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juniperus chinensis "blue alps" 11 jaren 1 maand geleden #17525

  • davy
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 46
  • Ontvangen bedankjes 2
was dus deels foute interpretatie van mij.
ook interresant artikel dat je me doorgeeft.

ga er nog twee stuks bijhalen en plant de deels gesnoeide en twee nieuwe in de voortuin en laat ze enkele jaartjes hun gangen gaan.
heb je die techniek met die tegel al eens toegepast en daar de planten in volle grond op kweken om de wortels meer horizontaal van de plant te laten groeien.

dan nog een bedenking, heb hier vorig jaar een drietal bomen/struiken uitgegraven in de voortuin. dit heeft me uren gekost daar de wortels echt alle richtingen uit gingen en heel diep.
stel dat ik mijn uitgraving afbaken doormiddel van dik plastiek (soort bloempot maar dan in de grond) die ik in een ronde plaats. gaat dit invloed hebben op de groei van de boom. wil gewoon weer geen uren zwoegen binnen enkele jaren om deze bomen er dan terug uit te halen en eveneens om te voorkomen dat de wortels van de bomen door mekaar gaan groeien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juniperus chinensis "blue alps" 11 jaren 1 maand geleden #17527

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ja, ik gebruik bij de meeste planten een schut om te voorkomen dat de wortels direct naar beneden duiken. Vorig jaar heb ik de gevel van mijn huis vervangen. Hier kwam een grote partij leisteen vanaf. Die gebruik ik nu als ondoordringbare laag direct onder de stam.





Daarnaast ligt ik alle planten eigenlijk elk jaar een keer uit de tuin. Dan bekijk ik de wortels, snoei weg wat niet nodig is en leg jonge wortels radiaalvormig uit. Je levert hierbij wat van de groei in, maar je kan wel beter controleren hoe het gaat. Ik heb nu overigens mijn kweekbed zo ingericht dat ik een deel gewoon 2 jaar door laat gaan. Meer dan dat wil ik niet, want ik wil een mooie fijne wortelvoet houden.





Ik zie het zo: Elk jaar dat je de boom in de grond laat staan zonder iets aan de wortels te doen, loop je het risico dat de kracht van enkele wortels de overhand neemt, waarmee je je nebari onevenwichtiger maakt. Het eerste jaar gebruikt de boom voor zwakke bovengrondse groei in relatie tot ondergronds: Veel nieuwe wortels, en het in de grond steken van een paar langere wortels. Als dat gebeurt is, kan de plant in het tweede jaar goed doorschieten; Immers de water en voedingsstoffen verzorging is voor elkaar. In het derde jaar is er geen houden meer aan (Tenminste, dat is wat ik met bomen en struiken die ik 'gewoon' verplaatst heb gezien heb.

De afgelopen 3 seizoenen heb ik de zaailingen elk jaar minimaal een keer uit de grond gehaald. Hiermee heb ik een boel groei gemist. Maar.. Door de wortels kort te houden heb ik wel hele fijne groei onderop de stam gekregen. Fijne groei: Korte internoden, oftewel: Veel slapende knoppen per cm stam. Als ik nu de planten een of twee jaar laat gaan, krijg ik grove groei. Dat is niet erg: Het stuk stam dat ik wil behouden heeft veel knopjes. Dus als ik de lange sprieten weghaal, komen er veel zijtakken.

Zo zie ik het.

Overigens: Dat is voor loofbomen. Bij jeneverbes ben ik nog maar net begonnen met vermeerderen. Ik heb een stuk of 10 bewortelde stekken van snoeisel uit 2011 staan die nu echt beginnen te groeien. Bij die planten wil ik hetzelfde doen als ik bij mijn larixen doe: Een of twee zijtakken laten uitschieten. Daarmee de stam opbouwen. Elke tak wegsnoeien als ze 1/3 van de gewenste stamdikte hebben gehaald. Pas als de stam 80% klaar is, laat ik de rest van de takken doorgroeien. Tot dat moment laat ik ze net genoeg groeien om niet af te sterven (Belangrijk: Niet continue toppen, maar een keer of 2 in het groeiseizoen. Alsof je een haag snoeit). En hierbij meteen denken over de takopbouw die je later wilt hebben. Ook hier zou ik de plant niet 5 jaar laten staan zonder aan de wortels te werken, maar liever elke 2-3 jaar de wortels bekijken, snoeien ed.




Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: GiovanniKooreman, bonsly, Catwoman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juniperus chinensis "blue alps" 11 jaren 1 maand geleden #17530

  • Catwoman
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 47
  • Ontvangen bedankjes 6
Hallo LB,
ik heb weer redelijk wat bijgeleerd! Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Proficiat!!
Fijn weekend en groetjes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juniperus chinensis "blue alps" 11 jaren 1 maand geleden #17538

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130

dea schreef :

davy schreef : welke stijl zou ik hiermee kunnen opgaan?


1 advies:
Aangezien je pas begint, raad ik aan qua stylen eerst een chokkan (rechtopgaand) of moyogi (informeel opgaand) te proberen. Dat zijn in vergelijking met overige stijlen het meest makkelijk om overtuigelijk over te laten komen.
Je wilt meteen een vlotstijl aanpakken, een dubbelstam, een cascade of semi cascade....
Die zijn als je nog maar pas begint al helemaal lastig.
Begin bij de basis.....

Als je piano leert spelen, dan wil iemand ook meteen de 5e symfonie van Beethoven spelen na 1 les, maar ook dan geldt, leer eerst de basis voordat je je aan het vergevorderde materiaal waagt.
Nogmaals, het is enkel een advies.....ik zeg niet dat het zo "moet".


Davy,
Het bovenstaande is nou datgene wat ik bedoelde toen ik je aanraadde om het woord "snel" uit je vocabulaire te schrappen als je met bonsai wilt beginnen.
Gewoon beginnen aan iets wat niet al te moeilijk is zoals Dea aangeeft, de rest komt vanzelf wel!
Je kent toch het spreekwoord over haastige spoed enz! ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juniperus chinensis "blue alps" 11 jaren 1 maand geleden #17552

  • davy
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 46
  • Ontvangen bedankjes 2
thanks LB dat is flink wat uitleg waar ik ook weer veel mee kan doen.

heb me ook twee boeken aangeschaft: het bonsai boekje peter chan en bonsai vormen en verzorgen van werner m busch. ga deze eerst uitlezen en dan moet ik toch al wat meer data in mijne hardware hebben :)

eveneens ga ik me inschrijven voor een cursus bij de bonsaikweker hier in de buurt.

ja Hank ik weet het, ga leren kruipen eerst voor ik ga lopen. maar het is dat ik die stijlen die ik opnoem veel mooier vind dan een gewone rechtopgaande stijl. dat is smaak denk ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juniperus chinensis "blue alps" 11 jaren 1 maand geleden #17555

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130

davy schreef : maar het is dat ik die stijlen die ik opnoem veel mooier vind dan een gewone rechtopgaande stijl. dat is smaak denk ik.


Je hebt gelijk, als je die stijlen echt mooier vindt is dat idd een kwestie van smaak.
En smaak valt niet te betwisten, niks mis mee toch! :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juniperus chinensis "blue alps" 11 jaren 1 maand geleden #17557

  • davy
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 46
  • Ontvangen bedankjes 2
daar is idd niets mis mee. het oog wil ook wat.
zag al gauw in de bonsaikwekerij dat mijn oog valt op dure prijskaartjes :cheer:

ga nog wat verder lezen, nu ik literatuur heb :P

geven de komende dagen sneeuw dus het planten van de juniperus zal nog eventjes moeten wachten. denk dat ik toch nog een plekje in de achtertuin heb en binnen twee jaar gaan we achteraan toch nieuw terras leggen dus dan zou ik hem eruit kunnen halen en eventueel in een grote opkweekpot zetten.
de gevormde heb ik ook in het tuinhuisje geplaatst bij een raam. wist niet goed of hij buiten mocht blijven. toch maar op safe gespeeld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juniperus chinensis "blue alps" 11 jaren 1 maand geleden #17560

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

davy schreef : de gevormde heb ik ook in het tuinhuisje geplaatst bij een raam. wist niet goed of hij buiten mocht blijven. toch maar op safe gespeeld.


yup, goede keuze met dit weer. Net even naar de bakker gelopen; Ik was blij dat mijn oren er nog aan zaten toen ik thuis kwam. Wat een droge koude wind. Vriesdrogen is de technische term toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juniperus chinensis "blue alps" 11 jaren 1 maand geleden #17593

  • jellecorolla
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 29
  • Ontvangen bedankjes 1
nu ben ik ook nog een totaale beginner dus even een vraagje hoe je dat heb gedaan , heb je de juniperus eerst flink kaal geknipt neem ik aan en toen de vorming er in gebracht of was de plant die jij heb gekocht niet zo begroeit

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts