Onderwerp:

juniperus chinensis pre bonsai 11 jaren 4 weken geleden #17879

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Tsja.. Vandaar ook mijn mening om eerst eens met een paar boompjes uit een tuincentrum wat te proberen.

Neem deze boom mee naar je vereniging, en ga daar met eeen ervaren lid naar de boom kijken. Of neem een dag les bij bv deshima bonsai, en werk samen aan de boom. Je kan hier heel veel kanten mee op. Zoals ik al eerder schreef: Van een foto is het lastig in te schatten wat de beste optie is. Je moet echt de boom een keer voor je hebben. Maar waarschijnlijk moet er wat ingekort worden. Ik zal eens kijken of ik een virtual kan maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juniperus chinensis pre bonsai 11 jaren 4 weken geleden #17880

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Marcotteren is niet moeilijk, maar duurt enorm lang bij jeneverbessen. Als je de takken wilt laten wortelen, dan doe je dit jaar verder niets meer met deze plant. Want je hebt het over maanden zo niet jaren om beworteling rond te krijgen.

Tip: Als je wilt weten hoe je boom er uit ziet zonder de rechte takken: Pak en zwarte plastic zak, doe deze om de takken die je weg wilt galen en maak dan nogmaals foto's. Het liefste tegen een zwarte achtergrond.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juniperus chinensis pre bonsai 11 jaren 4 weken geleden #17881

  • davy
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 46
  • Ontvangen bedankjes 2
ja heb hier niet meteen een zwarte zak (hebben hier groene vuilniszakken in de gemeente :cheer: )
maar als ik dus zou opteren om de twee dikste takken te marcoteren zou ik niks anders aan dit boompje mogen doen het komende jaar.
vind het gewoon zonde om zo'n twee mooie stukken zomaar weg te gooien. gaat immers om meer dan de helft van de boom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juniperus chinensis pre bonsai 11 jaren 4 weken geleden #17884

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Als je gaat marcotteren, dan kan je zeker de komende 2 jaar of meer niets aan deze boom doen.
ALS de marcotten aanslaan, wat dus erg lang duurt, dan moet het overgebleven deel ook zeker minimaal 1 jaar (liefst langer) herstellen om weer helemaal op kracht te komen. Aangeraden wordt om alleen stressvol werk aan een boom te verichten indien deze blaakt van gezondheid. Je moet je boom dus ook hierop voorbereiden.

En over je laatste opmerking:
dat denken/hebben de meeste mensen die nog maar kort met bonsai bezig zijn, dat het zonde is om twee stukken zomaar weg te halen.
Ten eerste haal je het niet zomaar weg, je hebt er een reden en doel voor. En als het je boom ten goede komt en er veel beter uit gaat zien, dan is het niet zonde maar vaak zelfs noodzakelijk. Kijk anders eens filmpjes van meesters en hoe drastisch zij bomen inkorten, complete takken weghalen etc.... Uiteindelijk zul je zien dat de boom er daardoor juist vele malen betere uit gaat zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

juniperus chinensis pre bonsai 11 jaren 4 weken geleden #17885

  • davy
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 46
  • Ontvangen bedankjes 2
ga er dinsdag eerst eens terug mee naar de bonsai kweker waar hij vandaan komt. de zaakvoerder was zelf niet aanwezig dus heb geen tips meegekregen. ga dus eerst een polsen wat hij ermee van plan was.

anders gaat het inkorten van de twee dikke takken worden en jin van maken en beginnen met de twee zijvertakkingen.

ga dus nog eventjes wachten voor ik drastische snoei-ingrepen toepas.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juniperus chinensis pre bonsai 11 jaren 4 weken geleden #17886

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Idd, niet overhaast te werk gaan, dat zou wel zonde kunnen zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juniperus chinensis pre bonsai 11 jaren 4 weken geleden #17888

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Zitten kijken en kijken naar je foto's. Het ding waar ik op vastloop is dat de takken van onderen zo kaal zijn :|. Als je een mooie tapsheid wilt krijgen moet die hele grote tak er uit. Echter, dis is onderdeel van een soort viersprong: Aan de basis heb je 3 zijtakken en een hoofdtak. Alle vier hebben ze de eerste 10cm oid geen loof zitten. Dus als je dit boompje reduceert tot de drie zij-takken, heb je nog steeds vrij weinig om mee te werken.

Ik heb met photoshop even het loof van de hoofdtak weg gehaald. Dan komt al snel een beeld naar boven, wat weliswaar niet zo vaak voor jeneverbes wordt gebruikt, maar vaker voor loofbomen. Namelijk dat van een soort bezem-stijl.

Denk ik in de richting van deze 18cm hoge shohin van Kempinsky:

bron . Let op, als je naar de bron gaat, bedenk wel dat de meeste jeneverbessen een stuk groter zijn dan wat jij nu hier hebt.

Voorbeeld:


Of dit echt gaat passen met de plant die jij daar hebt, kan jij het beste inschatten; Ik heb geen 3D boom :D. Overigens: De tak links kan je ook als enige overhouden. Daar wat beweging in brengen (Dus: In bochten buigen) en daar evrvolgens de hele kroon op gaan beaseren).

Ik zou de boom obverigens lekker in deze grote pot laten staan terwijl je ermee bezig bent. Dan kan de boom snel groeien en herstellen van welke schate je hem toebrengt ;D

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: davy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.

juniperus chinensis pre bonsai 11 jaren 4 weken geleden #17889

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
je zou ook heel anders kunnen denken, en de boom helemaal kantelen..

aangezien je enkele dikke zijtakken hebt, hou de boom eens zo, zodat 1 zijtak omhoog gaat, en de hoofdstam een cascade vormt.. met als resultaat dus een semi-cascade..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juniperus chinensis pre bonsai 11 jaren 4 weken geleden #17891

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
als je bv vanaf deze foto vertrekt,

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


hou dan de pot eens naar links geklikt, zodat de tak die nu mooi rechts zit, noor boven komt.
als je dan met dikke draad de hoofdstam meer naar beneden kan plooien heb je toch een mooie semi-cascade denk ik.

het takje dat dan de top wordt heeft daar al een redelijk mooie vorm voor.

daarna is het gewoon kwestie van je cascade vorm te geven en die vanuit alle kanten te bekijken..

de dikkere tak die op de hoofdstam dan recht naar jou staat en deel wordt van de cascade, daar kan je dan een jin van maken...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback, davy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by AlexW.

juniperus chinensis pre bonsai 11 jaren 3 weken geleden #17893

  • davy
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 46
  • Ontvangen bedankjes 2
denk dat het idee van alex iets beter is als dat van jelle omdat ik dan minder drastische snoei moet doen.
zou ik hem dan verpotten in een grotere pot (nog geen bonsai schaal)
zou de tweede dikke tak dan als jin rond de hoofdtak buigen en draaien. hier heb ik een vraag bij. doe ik eerst de vorming van die tweede dikke tak en laat ik deze er dan eventjes erond voor ik er jin op toepas. of kan ik eerst jin doen en daarna nog vormen?

wil jelle en alex alvast bedanken voor het meedenken. jullie zijn echt twee goede hulpbronnen hier op het forum.

ga sebiet eens kijkje nemen bij ginkgo. ga er raffia meebrengen en wat verschillende diktes draad zodat ik vanavond aan de slag kan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren