Onderwerp:

juniperus chinensis pre bonsai 11 jaren 4 weken geleden #17896

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hoi Davy,

Denk er aan: De dikte van je stam bepaalt in grote mate hoe groot je boom kan zijn. Minder snoeien lijkt aantrekkelijk. Maar is dat niet ltijd (Zie ook Dea's post).

Lees bv ook www.growingbonsai.net/how-big-should-my-bonsai-be/ (Onderdeel van www.growingbonsai.net/advanced/growing-trunks/ )

Maar het blijft lastig inschatten. neem je boom mee, laat hem aan kwekers/leden zien, en discussier. Denk, schets en bekijk nogmaals. De vorming van een bonsai is een lastige keuze, en je kan best wat weken nemen om een keuze te maken (Ik weet dat een boom soms jaren staat voordat een keuze voor een vorming gemaakt wordt)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.

juniperus chinensis pre bonsai 11 jaren 4 weken geleden #17897

  • davy
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 46
  • Ontvangen bedankjes 2
dus gewoon beter wat vormsnoei geven en eventjes afwachten. go zowiezo morgen met de boom terug van waar hij vandaan komt om eens te polsen wat hij ervan vindt.

ik heb nu al twee denkpistes, misschien dat er morgen nog een derde bijkomt.

het is idd een hobby waar je veel moet bij denken en echt traag gaan zoals me hier op het begin duidelijk is geworden.
ga vanavond eens proberen te tekenen (ben wel geen artistiek iemand maar ga mijn best doen.)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juniperus chinensis pre bonsai 11 jaren 3 weken geleden #17932

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Davy nou heb je en boom aangeschaft waar je je dus eigenlijk niet echt raad mee weet.
En op een forum krijg je dan al die goedbedoelde suggesties wat de beste methode van aanpak zou (kunnen/moeten) zijn.
Ik heb voorheen menigmaal de opmerking gemaakt dat een juist advies geven vanaf een foto moeilijk is, temeer omdat je op die manier eigenlijk nooit het juiste potentieel van een boom exact kunt beoordelen.
Ga met je boom naar een ervaren iemand die de boom van nabij kan bekijken en die je op weg kan helpen om datgene ervan te maken dat je voor ogen hebt.
Voor het juiste advies moet je als het ware zo'n boom "in handen" hebben gehad!
Neem van mij aan dat dat in dit geval de beste optie is! ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juniperus chinensis pre bonsai 11 jaren 3 weken geleden #17964

  • davy
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 46
  • Ontvangen bedankjes 2
vandaag bij de kweker geweest waar hij vandaan kwam en hij zei me ook literati of semi cascade.
vandaag dan maar voor de tweede keuze gegaan.
heb hem verpot in een emmer van 8 liter, staat in volle grond, akadama en kleine witte steentjes. veel drainagegaten in.
heb hem eveneens bedraad om een beginnende vorm te geven, nu laat ik de boom een jaar gerust en ga dan verder met vorming vooral vorming van de hoofdtak (buiging naar beneden toe en iets meer naar voor gebogen) hier waag ik me nu nog niet aan.
veel weggesnoeid heb ik nog niet gedaan. enkel de takken die ik dikker wil heb ik laten uitlopen de andere heb ik iets ingekort.
dit is het resultaat. zal morgen foto's van buiten maken.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juniperus chinensis pre bonsai 11 jaren 3 weken geleden #17972

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

davy schreef : ...heb hem verpot in een emmer van 8 liter, staat in volle grond,....


sorry, dat ik weer mierenneukerig ga doen, maar een emmer/pot/kweekmand etc is geen volle grond. volle grond is in de tuin / grond.
iets oppotten in volle grond is onmogelijk.
hij staat óf in een pot/emmmer óf in volle grond.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juniperus chinensis pre bonsai 11 jaren 3 weken geleden #17978

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
Dea, ik dnk dat hij wil zeggen: een mengeling van volle grond (dus tuinaarde), akadama en grind

maar gewoon verkeerd uitgedrukt..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juniperus chinensis pre bonsai 11 jaren 3 weken geleden #17980

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130

dea schreef :

davy schreef : ...heb hem verpot in een emmer van 8 liter, staat in volle grond,....


sorry, dat ik weer mierenneukerig ga doen, maar een emmer/pot/kweekmand etc is geen volle grond. volle grond is in de tuin / grond.
iets oppotten in volle grond is onmogelijk.
hij staat óf in een pot/emmmer óf in volle grond.


Zal vast een klein "denkfoutje" zijn geweest van Davy vermoed ik. ;)

De uitleg van Dea maakt e.e.a. omtrent dat onderwerp duidelijk!

In het geval van de boom van Davy, waar hij dus een half-cascade van wil maken, lijkt het me ook niet echt zinvol om deze in de volle grond (lees dus tuin) te zetten.
Een ruime wat ondieper kist lijkt me een betere optie temeer daar hij van plan is de boom een jaar te laten rusten.
Steeds op je knieen met je neus bijna op de grond een boom inspecteren die in de volle grond staat lijkt me ook geen pretje. :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juniperus chinensis pre bonsai 11 jaren 3 weken geleden #17984

  • davy
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 46
  • Ontvangen bedankjes 2
hij staat inderdaad in een mengenling van tuinaarde, akadama en grind.

ja nu laat ik hem een jaar gerust zodat hij terug mooi kan wortelen en kan bekomen van de buigingen die ik nu al gemaakt heb.

de draad hoe lang kan die errond blijven?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juniperus chinensis pre bonsai 11 jaren 3 weken geleden #17986

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

davy schreef : de draad hoe lang kan die er rond blijven?


zolang als nodig is.
zodra die begint in te groeien, dan verwijderen.
kan niet zeggen hoe lang dat gaat duren.
jeneverbessen zijn niet hele snelle groeiers, tenminste niet zo'n sterke groei als loofbomen, dus zeker wel een jaartje.
maar nogmaals, zelf gewoon goed in de gaten houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juniperus chinensis pre bonsai 11 jaren 3 weken geleden #17987

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
hoi davy,

ten 1st: als je met rafia werkt kan je de hoofdtak zonder te breken, en zonder probleem al in de gewenste cascade vorm brengen(hoe het moet is wat veel om hier uit teleggen) dat vraag je beter aan iemand kort bij jou die er iets van kent.

en ten 2de: je hebt beter een lichte ingroei dan dat je de draad te vroeg weg neemt.door te snel weg nemen moet je dikwijlser bedraden.
heb die pas recentelijk geleerd van iemand die 2jaar deshi is geweest bij een meester in japan,dus geloof ik het wel.

ten 3de: moet je nu toch al structureel gaan kijken welke takken je wilt en welke niet + het loof wat terugsnoeien zodat je boom ook binnenin licht en lucht krijgt en zo daar ook loof kan maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts