Onderwerp:

Meidoorn 11 jaren 2 weken geleden #18146

  • Martin stout
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 12
  • Ontvangen bedankjes 0
Allen,

Ik heb al enkele jaren een paar bomen in de kweek staan die invaar zaailing heb laten opgroeien. Ieder jaar snoei ik er wa aan om te voorkomen dat ze te groot groeien. Dit jaar heb ik het tijd gevonden er twee ik train potten te zetten, een meidoorn en een eik. Dit topic gaat over de meidoorn.

Ik heb foto's gemaakt die jullie hieronder aantreffen.
De vorm van de boom wil ik in eerste instantie niet veel aan doen maar het is in mijn ogen wel zaak wat fijne vertakkingen te creëren. Tips en ideeën van jullie kan zijn altijd welkom uiteraard.

Op een van de foto's zien jullie het uiteinde van een van de onderste takken en de stompen en butsen irriteren mij. Het is waarschijnlijk het resultaat van iets te grof snoeien maar zijn er mogelijkheden hier dingen mee te doen. Bijvoorbeeld weg frezen in het juiste seizoen?

Ik hoor graag jullie ideeën en meningen (mits opbouwend) ;).

Groet Martin

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meidoorn 11 jaren 2 weken geleden #18148

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
hey en welkom martin

leuke meidoorn heb je daar. net verpot zeg je, is dit gewoon grond uit de tuin?
het lijkt me een niet al te goed drainerend mengsel wat belangrijk is bij bonsai.

de boom een jaartje met rust laten om te herstellen lijkt me nu het beste.
wat ik voor volgend jaar in gedachte zou nemen is een nieuwe top maken, dus een stuk van de stam afzagen en een nieuwe scheut laten groeien tot top. hierdoor zal binnen enkele jaren je boom tapser zijn en dus mooier ogen.

iets om bij na te denken :D

grts

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meidoorn 11 jaren 2 weken geleden #18150

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
welkom

ik sluit me aan bij Jeroen wat betreft de grondsoort

voor de rest zou ik deze gewoon later groeien dit jaar en kijken welke richting je ermee uitwil..

die is wel laat zeg.. zie er nog helemaal geen knoppen opstaan..
ik heb in mijn tuin nog een Paul's scarlet staan, en ondanks de koude lente staat deze vol knoppen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meidoorn 11 jaren 2 weken geleden #18154

  • Martin stout
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 12
  • Ontvangen bedankjes 0
Jeroen,

Idd nu staat deze nog gewoon in gewone aarde (niet potgrond of pot aarde maar gewoon uit de tuin) met onder in de pot een laag houtsnippers. De drainage capaciteit is ff lastig in te schatten.

Voor dit jaar laat ik hem idd met rust alhoewel in de hele grote uitlopers we terug ga nemen.

U voorstel zo maar ff een stukke stam afzagen geeft mij nu nog een wa onrustig gevoel vanuit de gedachte dat weg straks echt weg is.. Maar goed k heb een heel jaar om er tegen aan te kijken en mijn gedachte te vormen.

Het punt waarvan ik nu denk dat het zou kunnen is volgens mij op ca 1/3 van de top waar de stam een knikje maakt. Maar zoals gezegd ik heb nog ff om er zeker van te worden.


Staan overigens al wel hele kleine knopjes op, een mm of 2 à 3. Komt waarschijnlijk om dat deze uit de polder komt waar het altijd een graadje kouder is en alles wat trager start.


Groet martin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Martin stout.

Meidoorn 11 jaren 2 weken geleden #18155

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
Ik wilde al eerder een reactie plaatsen maar ik dacht eerst kijken hoe andere forum leden er over denken. Aangezien meidoorn geen problemen heeft met nieuwe takken aan te maken zou het misschien een ideetje zijn om hem een jaar lang te laten groeien en bloeien zoals die zelf wilt. En na dat jaar alle dikke takken af zagen en snoeien en dan de boom opnieuw opbouwen met nieuwe takjes gr bonsai1.2 ;) :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meidoorn 11 jaren 2 weken geleden #18312

  • Martin stout
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 12
  • Ontvangen bedankjes 0
Het is een wat heftig idee maar des e meer foto's ik van bonsai zie des te aantrekkelijker het idee wordt om er volgend jaar toch ff de zaag er in te zetten.

De zij takken zijn toch wel iets uit verhouding nu.. En de tapsheid laat ook wel wat te wensen over.

Maar zoals eerder al gezegd ff rustig een jaartje de boel aankijken en dan in de herfst lekker aan de slag..

Martin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Martin stout.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren