Onderwerp:

Zou dit kunnen 11 jaren 2 weken geleden #18457

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Effectief is wat je hier voorstelt gewoon een vlotstijl bonsai, waarbij je niet de hele stam, maar alleen de uiterste uiteinden laat wortelen. Een beetje zoals je overgroeide wilgen wel eens ziet: Een tak wordt zo zwaar dat hij ombuigt en een natuurlijke aflegger gaat vormen.

Zoals je het nu getekend hebt is alleen een beetje onhandig, want je wekt de indruk dat je de plant in 2 potten wilt gaan zetten.

Voor wat betreft de sapstroom kan maar een kant op gaan: Hoewel dat waar is, zijn er wel voorbeelden waarin de sapstroom omgekeerd is. ik heb mensen gezien die wortels & takken succesvol omgedraaid hebben door de takken te begraven en de wortels de lucht in te steken.

ook bij het enten van takken gebeurd het soms dat takken 'verkeerdom' op de boom geënt worden, en na een jaar of 2 toch goed gepakt hebben, en in die tak de sapstroom dus omgedraaid is.

Maar dit zijn echt de uitzonderingen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zou dit kunnen 11 jaren 1 week geleden #18549

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130

leatherback schreef : Voor wat betreft de sapstroom kan maar een kant op gaan: Hoewel dat waar is, zijn er wel voorbeelden waarin de sapstroom omgekeerd is. ik heb mensen gezien die wortels & takken succesvol omgedraaid hebben door de takken te begraven en de wortels de lucht in te steken.

ook bij het enten van takken gebeurd het soms dat takken 'verkeerdom' op de boom geënt worden, en na een jaar of 2 toch goed gepakt hebben, en in die tak de sapstroom dus omgedraaid is.

Maar dit zijn echt de uitzonderingen.


Klopt dat is juist, de sapstroom kan idd maar èèn kant op gaan.

De rest wat je verkondigt over die omgedraaide takken enz. is absoluut onmogelijk en dus klinkklare onzin! :ohmy:

Voorbeeld:
In de herfst maakte ik altijd ong. 10 cm lange houtstekken van mijn fuchsia's die in het vroege voorjaar in stekmedium werden gezet om te bewortelen.
De onderkant van zo'n stek wordt schuin afgesneden en de top recht, dit om verwisseling van onder en bovenkant van de stek te voorkomen.
Zet je ze namelijk verkeerd om in de stekgrond dan kun je wachten tot je een ons weegt, wortels zul je nooit aan je stekken krijgen! ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zou dit kunnen 11 jaren 1 week geleden #18553

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Wat ik van bomen begrijp, is dat er altijd 2richtings verkeer is.
Zouten en voedingstoffen gaan omhoog de boom in richting het loof. Het loof maakt suikers aan dmv fotosynthese en stuurt deze omlaag richting de wortels.
Zou dit niet zo zijn, dan marcotteren ook niet kunnen werken als de sapstroom alleen omhoog zou gaan.


Please correct me if i'm wrong, maar heb dit van meerdere experts gehoord en tijdens verschillende cursussen en workshops is dit zo uitgelegd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zou dit kunnen 11 jaren 1 week geleden #18554

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Hank schreef : De rest wat je verkondigt over die omgedraaide takken enz. is absoluut onmogelijk en dus klinkklare onzin! :ohmy:


Zucht. Ik dacht dat ik op het forum regelmatig had laten zien behoorlijk te weten waar ik het over heb, als het gaat om planten. Ik roep niet zomaar wat. Misschien was mijn besluit om voorlopig weg te blijven toch wel de verstandigste. Nog een post dan..

Erg jammer Hank. Ik had van jou toch meer verwacht. Omdat het bij JOU niet lukt, betekent ook niet dat het niet klopt. Niet alles wat je niet kent, is onmogelijk. En wat bij de ene soort niet kan, kan bij de ander wel. Niet zo snel {ver}oordelen mensen.

ibonsaiclub.forumotion.com/t12649-roots-as-trunk

En ook
Reverse Flow of Sap in Tree Roots and Downward Siphoning of Water by Grevillea robusta
D. M. Smith, N. A. Jackson, J. M. Roberts and C. K. Ong
Functional Ecology
Vol. 13, No. 2 (Apr., 1999), pp. 256-264

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zou dit kunnen 11 jaren 1 week geleden #18555

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
ik moet mij ergens wel bij LB aansluiten..

er zijn altijd wel uitzonderingen op regels.. en hoewel dit meestal zal mislukken, kan het in sommige gevallen toch aanslaan..

maar om dan een post van iemand als pure onzin af te schilderen omdat je dit zelf denkt gaat misschien toch wat ver..

ik heb ook al gevallen gezien waar dit mogelijk was, maar dit zijn meestal experimenten van mensen die al decenia niets anders doen.. en de gevallen waarin dit lukt is dan misschien 1 project op 100 of zo..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zou dit kunnen 11 jaren 1 week geleden #18593

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Nou Leatherback okee dan, je krijgt het voordeel van de twijfel.
Ik ga het doen zoals jij het hebt beschreven, ik zet een boompje op de kop in de grond en wacht af.
Lukt het dan ben ik ook nog wel zo "nederig" om mijn ongelijk in deze toe te geven!
Trouwens, de door mij beschreven methode betr. de houstek werkt bij geen enkele plant/boomsoort, en meerdere mensen zijn daar achter gekomen als er per abuis een houtstek op de kop in stekgrond werd gezet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zou dit kunnen 11 jaren 1 week geleden #18594

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130

AlexW schreef : ik moet mij ergens wel bij LB aansluiten..

er zijn altijd wel uitzonderingen op regels.. en hoewel dit meestal zal mislukken, kan het in sommige gevallen toch aanslaan..

maar om dan een post van iemand als pure onzin af te schilderen omdat je dit zelf denkt gaat misschien toch wat ver..

ik heb ook al gevallen gezien waar dit mogelijk was, maar dit zijn meestal experimenten van mensen die al decenia niets anders doen.. en de gevallen waarin dit lukt is dan misschien 1 project op 100 of zo..


Waarom zou dat te ver gaan? Je hoeft het echt niet met alles eens te zijn wat er op een forum wordt geschreven. Een ieder kan en mag z'n eigen mening over het een en ander hebben en zolang die mening binnen de geldende regels blijft is er niks aan de hand.

Je zegt het goed Alex, "en hoewel dit meestal zal mislukken, kan enz.", duidelijk genoeg lijkt me. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zou dit kunnen 11 jaren 1 week geleden #18596

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
Hank,

ik heb niets tegen iemand die zijn eigen mening geeft, maar zeggen dat "De rest wat je verkondigt is absoluut onmogelijk en dus klinkklare onzin"
dat is iets anders, niet?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zou dit kunnen 11 jaren 1 week geleden #18785

  • timjonathan
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 1
Misschien een leuk voorbeeld.. Ik heb een Juniperus Sabina die zichzelf afgelegd heeft.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren