Onderwerp:

Pinus Parviflora Tig-jarenplan 11 jaren 3 weken geleden #18662

  • BonsaiT
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 118
  • Ontvangen bedankjes 2
Vorig jaar heb ik een mooie kleine ge-ente (op zwarte den) parviflora gekocht (zie 1e foto) met als doel deze verder te vormen en flink in grootte te laten toenemen.
Nu schijnt de parviflora zich qua snoei anders te gedragen dan de andere pinussen.

Op de 2e foto is een naar mijn mening een erg mooie oude parviflora te zien. Iets wat voor mij waarschijnlijk onhaalbaar is, maar ik ga wel een poging wagen. Ik weet dat dit nog tig-jaren gaat duren.

Wat voor mij op dit moment een raadsel is, is hoe die stam zo dik is geworden met daarbij de volle naaldenbos dichtbij de stam.
Bij een loofboom zoals de acer weet ik inmiddels dat je deze in de volle grond jaren in grootte kan laten toenemen en dan vervolgens de hoofdstam kan afzagen. Het opbouwen van loof dichtbij de stam is dan weer goed mogelijk.
Maar hoe gaat dat bij de parviflora? Ik heb al zoveel "mislukte" parviflora's gezien met lange kale takken en dan aan het einde een "plukje" met wat naaldjes.... Dit omdat de naalden zich steeds verder van de hoofdstam af ontwikkelen.

Inmiddels heb ik mijn parviflora in de volle grond geplant en een CD eronder geplaatst, zodat deze een mooie wortelvoet kan ontwikkelen. Ook laat ik 1 tak als "offertak" dienen.

Maar hoe nu verder? Wie kan mij tips geven voor dit tig-jarenplan met een resultaat zoals op de 2e foto?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Parviflora Tig-jarenplan 11 jaren 3 weken geleden #18665

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
mooie doelstelling.

en hoe het verder moet: leren hoe je ze moet verzorgen en verbeteren en dan nog eens 100jaar geduld hebben :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Parviflora Tig-jarenplan 11 jaren 3 weken geleden #18668

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
maar dit gaat geen eenvoudige klus zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Parviflora Tig-jarenplan 11 jaren 3 weken geleden #18670

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130

knoep schreef : mooie doelstelling.

en hoe het verder moet: leren hoe je ze moet verzorgen en verbeteren en dan nog eens 100jaar geduld hebben :P


Mee eens wat Knoep schrijft, al is 100 jaar wel heel erg lang natuurlijk. ;)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: knoep

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Parviflora Tig-jarenplan 11 jaren 3 weken geleden #18676

  • BonsaiT
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 118
  • Ontvangen bedankjes 2
Het meer om de algemene aanpak voor stamverdikking zonder dat het naaldenpakket zich te ver van de stam ontwikkeld...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Parviflora Tig-jarenplan 11 jaren 3 weken geleden #18677

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
ja het zijn geen simpele jongens,ze groeien zeer traag in omvang,en als je niet genoeg aan je backbudding werkt heb je heel snel lange takken met op het uiteinde een toefje naalden.

voor wat jij wil bereiken kan je volgens mij beter bij iemand in de leer gaan die enorm veel van de pinus afweet.

mss is er hier iemand op het forum die daar echt van op de hoogte is, maar dan nog zou ik proberen persoonlijk af te spreken dan hier het te laten uitypen. want soms is het met het typen niet zo duidelijk of wordt het verkeerd begrepen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Parviflora Tig-jarenplan 11 jaren 3 weken geleden #18683

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Idd, beter een workshop bezoeken, iemand persoonlijk spreken of heel veel inlezen erover. kijk ook de filmpjes van oa Ryan Neill. Die weet echt superveel van pinus en legt het ook zeer goed uit.

Over de stamverdikking:
de reden waarom vaak een witte den op een zwarte den wordt geënt, is omdat de zwarte den (dus onderstam) veel sneller aandikt, en ook sneller een gebladerde bast krijgt, dus ziet je boom er sneller uit.
Pinus groeit in tegenstelling tot bijv loofbomen of coniferen veel langzamer, dus ja het is echt een decennia plan.
Wat vaak bij kwekers (in japan) gedaan wordt om een stam nog iets sneller te laten verdikken, is hem in een vrij vroeg stadium te bedraden, dan de stam helemaal ronddraaien en in de volle grond plaatsen. Ze laten het draad express ingroeien. Er komt dan ook callus over het draad heen waardoor er een verdikking ontstaat. Ze laten het draad ook dus gewoon in de boom en na enkele jaren zul je het draad helemaal niet meer zien, en is je boom een stuk dikker geworden. Maar nogmaals, denk dan aan 10-20 jaren. Ondertussen kun je wel elk jaar backbudding gaan promoten door bepaalde technieken (te uitgebreid om hier te melden, maar lees je erover in) Een stam als die op de "doel foto" zal die van jou niet zo snel krijgen, tenzij je de hierboven beschreven techniek toepast en ongeveer 15jaar kunt/wilt wachten voordat je er verder mee aan de slag gaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Parviflora Tig-jarenplan 11 jaren 3 weken geleden #18684

  • BonsaiT
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 118
  • Ontvangen bedankjes 2
Bedankt, ik vind het niet erg om lang te hoeven wachten, ben nog jong, dus heb de tijd :) Als ik vervolgens zo'n mooi resultaat krijg is het zeker de moeite waard!

Over dat draad in laten groeien: hoef je die nooit meer te verwijderen? Door die draad belemmer je toch de sapstroom en knel je de stam toch af?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Parviflora Tig-jarenplan 11 jaren 3 weken geleden #18687

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
Je moet wel om de maand eventjes kijken of het draad niet is ingroeit. Zodra het draad zich in de bast probeert te groeien dan moet je het weg halen. Haal het draad niet te laat weg want dan hou je lelijke ingroei strepen over die niet zo 1, 2, 3 weg gaan ;) gr bonsai1.2

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Parviflora Tig-jarenplan 11 jaren 3 weken geleden #18688

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
idd, nooit meer verwijderen, is ook niet mogelijk, aangezien de bast erover heen groeit. (dus sorry bonsai 1.2: met deze techniek laat je juist het draad zitten en laat je het expres ingroeien om zo de stam te laten verdikken)

nee je knelt de sapstroom niet af, omdat je het niet er haaks omheen doet, maar omhoog spiraalt zeg maar (is dit duidelijk ???)
dus de sapstroom gaat al draaiende gewoon omhoog/door. net zoals bijv bij een shari over de hele stam. dan heb je nog steeds een levenslijn die voor transport zorgt.

check anders dit filmpje van de world of bonsai series,
hierin wordt exact uitgelegd wat ik probeer te vertellen:

vimeo.com/8052130

rond 2min heb je een antwoord op je laatste vraag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren