Onderwerp:

Sakufu deelname Akamatsu 10 jaren 11 maanden geleden #20370

  • ybonsai
  • ybonsai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 694
  • Ontvangen bedankjes 387
In een van de beginnende weken tijdens mijn studie bij Shunka-en mocht ik aan deze rode den werken. Op het eerste zicht lijkt deze boom niet zo super interessant, een flauwe beweging, omgekeerde tapsheid.



Hoe kon ik deze boom naar een beter niveau tillen? Het kantelen naar rechts gaf de boom een betere soepelere en minder saaie beweging. Het enigste probleem was nu nog de omgekeerde tapsheid, dit werd opgelost door bast weg te halen en een deel extra shari weg te halen. Er kon niet teveel weggehaald worden voor de gezondheid van de boom, dit zal in de toekomst gebeuren. Wat ook nog hielp om dit minder te benadrukken was loof ervoor plaatsen. De eerste tak werd meer naar voor en naar boven gevormd voor het creëren van ruimte tussen de eerste tak en stam. Kijk ook uit bij het stileren van een eerste tak dat deze uit 1 lijn bestaat.

Een paar maanden erna kreeg ik het leuke nieuws te horen dat Shunka-en mee zou doen met 18 bomen in totaal aan de Sakufu en Taikan-ten. Tot enkele minuten later ik leuker nieuws kreeg dat ik met mijn gevormde rode den mocht meedoen onder mijn naam aan de professionele bonsai tentoonstelling Sakufu-ten bij de Deshi categorie.

Dit was een van de drukste perioden, hier moesten we het dood hout en de bast oppoetsen, doodhout preserveren met jinmiddel. Naalden die naar beneden wijzen en vuil waren verwijderen, om mooie loofplateaus te maken die beneden horizontaal lopen. En grote "guywires" verplaatsen met kleinere, en overstrijken met jinmiddel voor mindere zichtbaarheid.










Sommige bomen moesten verpot worden, zoals de rode den...Deze moest worden verpot in een mooie antique chinese pot.

Proberen de rode den uit zijn oude pot te halen met een wortelzaag.



Daarna werd er gekeken of de pot mooi pastte bij de boom en dat deed hij. De boom stevig verankeren en verpotten in een mix van akadama kiryu en houtskool van bamboe. Vul elke holte met een eetstokje, en maak schoon en egaal tot een beetje onder de potrand (is beter voor water geven) met een "hoki".






Daarna werd er mos gezocht. Wanneer je mos zoekt is het belangrijk het mos vochtig te houden op een natte krant voor vochtigheid. Daarna kan je mos plaatsen, begin bij de basis van de boom met mos dat dunner is, gebruik ook rendiermos, Cladonia bij de basis. Dan wanneer je meer naar de potrand gaat gebruik je mos dat dikker is. Voorkom gaten en gebruik een waterspray om deze tegen het grondoppervlakte te drukken, vingers en pincet zijn makkelijkst om te gebruiken hiervoor.


Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Sakufu deelname Akamatsu 10 jaren 11 maanden geleden #20371

  • ybonsai
  • ybonsai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 694
  • Ontvangen bedankjes 387
Daarna was het tijd om accentplanten en tafels te selecteren, en deze samen met de potten ook op te poetsen. Enkele weken voor de tentoonstelling kwamen de bomen al samen in een fotoshoot voor Kinbon magazine en het Sakufu-ten boek.




Akiyama-san's goyomatsu vlot op rots


Jin-san's kuromatsu in chinese stijl





Mijn Akamatsu



Peter's akamatsu cascade.




Klaar voor vertrek...








Wat ook een leuk souvenir is het certificaat dat de geselecteerde deshi's kregen als jong bonsai artist.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Oscar, dea

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Sakufu deelname Akamatsu 10 jaren 11 maanden geleden #20372

  • ybonsai
  • ybonsai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 694
  • Ontvangen bedankjes 387
Buiten dat was er ook een prijsuitreiking tussen de grotere pro's van Japan zoals Akiyama-san, Iura-san,...

Enkele van de Deshi's entries... Matt Reel met een prachtige Juniperus









Tyles Sherrod's Juniperus






En enkele van de pro's... Een super prachtige Juniperus van Iura-san.





Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Oscar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Sakufu deelname Akamatsu 10 jaren 11 maanden geleden #20373

  • ybonsai
  • ybonsai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 694
  • Ontvangen bedankjes 387



De Award winnaar Akiyama-san met zijn boom.





Akiyama-san is een zeer groot opkomende pro, met veel kennis en kunde, ik heb ook veel van hem geleerd in Japan. Hij heeft de meest prachtige Juniperussen bij zijn thuis waar ik binnenkort ook foto's van zal posten. Zijn vader zoekt altijd Yamadori Juniperussen en Akiyama-san werkt aan ze. Hij is ook zeer sterk in enten van Prunus, Pinus en Juniperussen, iets wat nuttig (ook zakelijk) is als je hier goed in bent in Japan

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Oscar, Tiger313

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Sakufu deelname Akamatsu 10 jaren 11 maanden geleden #20376

  • YouriVanPinxteren
  • YouriVanPinxteren's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 169
Erg interessant om te lezen en de foto's te zien! Ze hebben toch niet bij elke show een Deshi-categorie? Wel gaaf! :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Sakufu deelname Akamatsu 10 jaren 11 maanden geleden #20380

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59
Erg mooie boom, die den. Die loofboom op e tentoonstelling, daar zit zo'n nebari aan die lijkt op een klompvoet. Dat kan me nou niet echt bekoren, zo heb ik dat zelf ook niet echt in de natuur gezien. Die boom op foto 20.jpg ziet er wel héél mooi uit.

Bedankt voor het delen van foto's en verhaal! :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Sakufu deelname Akamatsu 10 jaren 11 maanden geleden #20428

  • wes
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 330
  • Ontvangen bedankjes 70
Heerlijk om te zien,
Dank u, om dit te delen.

Gr. Wesley

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Sakufu deelname Akamatsu 10 jaren 11 maanden geleden #20431

  • YouriVanPinxteren
  • YouriVanPinxteren's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 169

Tiger313 schreef : zo'n nebari aan die lijkt op een klompvoet. Dat kan me nou niet echt bekoren, zo heb ik dat zelf ook niet echt in de natuur gezien.


Ben ik dus niet de enige! Ik vind een mooi gespreide nebari erg mooi, maar op een gegeven moment wordt het te, zoals bij deze boom. Neemt niet weg dat het erg knap is om de nebari tot zover te ontwikkelen en er zijn veel mensen die dit wel mooi vinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts