Onderwerp:

Beuk bossage 10 jaren 11 maanden geleden #20744

  • Karsten
  • Karsten's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 9
Hey iedereen,

Het leek me wel leuk om m'n bossage projectje te plaatsen.
Heb in de winter 15 tal beukjes gekocht bij een kwekerij met de bedoeling een groeps beplanting te maken die in de loop van tijd echt iets moet gaan worden. Vervolgens in eind maart bij Deshima met TJ aan wat plantjes gewerkt en samen met hem de groeps beplanting gemaakt :)
Een goede vriend van me heeft een houten trainings bak voor me gemaakt met een, als soort van geintje, een doorzichtige onderkant om de wortels in de gaten te kunnen houden ;)

Hier het voorlopige resultaat, met het idee over 2 jaar in een echte schaal te zetten en ondertussen de takken structuur veel verbeteren maar eerst een seizoen rust.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beuk bossage 10 jaren 11 maanden geleden #20745

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Ziet er leuk uit, gave bak trouwens!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beuk bossage 10 jaren 10 maanden geleden #20751

  • Kokedama
  • Kokedama's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 165
De boompjes hadden best wat dichter bij elkaar kunnen gezet worden. Dan oogt het geheel veel ouder dan nu. Ik heb ook de indruk dat ze nogal gelijk verdeeld staan. Als je nu een paar dichter bij elkaar had gezet en een ander wat verder uiteen krijg je en meer natuurlijker uitzicht.

Die houten bak is mooi gemaakt, maar een doorzichtige bodem is geen goed idee. Wortels van de meesten bomen sterven af als ze licht zien. Om de wortels in het oog te houden door aan de onderkant te kijken gaat niet lukken aangezien de wortels afsterven eer ze daar aan geraken. :dry:

Je kan wel de houten bak in iets anders zetten zodat er dan geen licht aan de onderkant komt.

Groeten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beuk bossage 10 jaren 10 maanden geleden #20762

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik ben het helemaal een met de ietwat homogene verdeling van de bomen. Bij het verpotten zou ik eea iets meer clusteren. Overigens.. Het geheel hoeft volgens mij niet dichter op elkaar.

Waar het idee vandaan komt dat wortels zouden sterven onder invloed van licht, dat hetb ik nooit begrepen, en kan ik niet bevestigen. Ik denk dat het afkomstig is vanhet feit dat wortels die uitdrogen makkelijk sterven. Dus wortels mogen na het oppotten van een plant geen licht meer zien (Ze moeten onder de aarde zitten tegen uitdrogen. Ik *denk* dat het wel mee zal vallen met afsterven. Maar over een paar maanden zullen we het weten. Als einde juli er geen wortels tegen het (plexi)glas zitten..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beuk bossage 10 jaren 10 maanden geleden #20764

  • Oenes
  • Oenes's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 464
  • Ontvangen bedankjes 122
Als ik marcoteer zie ik ook wortels door het folie heen. Deze sterven ook niet af.

groet,
Oenes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beuk bossage 10 jaren 10 maanden geleden #20776

  • Karsten
  • Karsten's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 9
De boompjes zijn inderdaad iets wat gelijk verdeeld, dus daar ga ik rekening mee houden tegen de tijd dat ze verpot worden.

De boompjes dichter bij elkaar zetten heb ik expres niet gedaan met redenen, omdat simpel weg het met de wortels niet lukte om ze goed dichter bij elkaar te krijgen en ik niet het risico wou nemen om teveel wortels weg te snoeien. En de bak is ook erg ruim waardoor ze nog wat dikte zullen krijgen en tja, nu is alles nog erg kaal en nog niet een heel mooi geheel maar ik hoop in verloop van de tijd met de takken een mooi geheel te maken van de boompjes.

En over het licht, dat had ik me inderdaad ook al gerealiseerd maar er kan geen licht onder de bak komen (tenzij ik 'm optil) dus daar is het permanent donker/schaduw. En stel de wortels komen daar niet is het nog een groot probleem want de bak is vrij diep, dus dat zou juist alleen maar de platheid van de wortelkluit moeten bevorderen lijkt mij?

iig bedankt voor het commentaar, is altijd welkom ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beuk bossage 10 jaren 10 maanden geleden #20795

  • YouriVanPinxteren
  • YouriVanPinxteren's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 169
Ik vind het zo eigenlijk wel mooi. Ik zou ze niet veel dichter bij elkaar zetten, misschien nog een heel klein beetje. Ziet er goed uit, ook de houten pot (krat kun je het niet meer noemen ;) )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beuk bossage 10 jaren 10 maanden geleden #20797

  • Mazzel
  • Mazzel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 197
  • Ontvangen bedankjes 17
Hallo

Ik zeg dat de wortels niet zullen af sterven.
Omdat bij bomen ook zelf de wortels boven de grond komen groeien.
Dus die krijgen dan ook licht.
Maar ze zullen wel sneller verhouten.

Gr Mazzel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beuk bossage 10 jaren 10 maanden geleden #20807

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
persoonlijk vind ik het er een beetje kunstmatig uitzien.. de boompjes hadden iets chaotischer kunnen staan.. het lijkt wel zo'n aangeplant bos waar alles ongeveer netjes op een rij staat..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts