Onderwerp:

Eik met (te) lange stam 10 jaren 10 maanden geleden #21033

  • Jonas V.
  • Jonas V.'s Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Dag iedereen

Ik heb sinds een tweetal jaar een eikje in een pot gepland. Ik zou hier graag een bonsai van maken, maar zit met het vervelende probleem dat hij enkel takjes vormt aan de kruin (helemaal bovenaan) en geen in het midden of onderaan de stam.

Ik vroeg me af of het mogelijk is door bijvoorbeeld de bovenste tak en bladeren te verwijderen, dat hij zo wat takjes zou bijmaken, maar ben dit niet zo zeker. Wat kan ik het beste doen in deze situatie?

In de bijlage kan je een foto vinden van de eik zoals hij nu is en in welke pot hij nu staat. Hij stond binnen, maar staat momenteel buiten (uit de wind en in de schaduw). Ik heb hem recent voor de eerste keer 'verpot' (in dezelfde pot, met verse aarde en voor het eerst de hoofdwortel ingekort).

Alvast bedankt voor mogelijke antwoorden en tips! Alle info is welkom!
mvg
Jonas V.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik met (te) lange stam 10 jaren 10 maanden geleden #21035

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Geef de hoofdstam nu het nog kan wat vorm. Dan heb je al een begin. Daarna zet je eigenlijk de plant het beste een jaar of 3-5 in de volle grond om snel te laten ontwikkelen. Je kan daarna de boom op een cm of 15, 20 afknippen. De boom zal dan overal nieuwe takken laten groeien waar je naar lust takken van kan laten staan of kan gebruiken voor extra tapsheid. Eiken lopen goed uit op jonger oud hout.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik met (te) lange stam 10 jaren 10 maanden geleden #21039

  • Jonas V.
  • Jonas V.'s Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor je reactie!

Ik interpreteer 'vormgeven' momenteel als de zijtakken afknippen zodat ik een mooie rechte stam krijg, bedoel je dat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik met (te) lange stam 10 jaren 10 maanden geleden #21042

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hoi Jonas,

Ik had zo'n vraag verwacht :D Ik was al even de tuin in gerend om wat foto's te maken. Zie hieronder.

Dat hangt er vanaf wat je wilt bereiken. ik zou zo min mogelij ktakken weghalen. Elke tak zorgt voor groei en dat zorgt voor stamdikte. Ik werk zelf aan een wat creatievere eik, en een eik die een zwaar leven heeft gehad.



Beschadigd, vorig jaar terug gescnoeid, nu vol met takken onderaan & sterke verdikkingen bij de wortels



Creatief



Met bochtje

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jonas V.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik met (te) lange stam 10 jaren 10 maanden geleden #21060

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
idd zoals leatherback al zegt stam vormen beetje buigen. en in de tuin planten.
Zelf heb ik ooit een eik afgezaagd en uitgegraven, alle takken verwijderd was alleen nog een stam en datzelfde seizoen kwamen er overal knoppen op de stam tevoorschijn. Tegenwoordig heeft ie al heel wat takken.

Dit is vorig jaar 1 jaar na het uitgraven



Hij zit nog veel voller nu.
Eiken lopen goed uit op oud hout dus gewoon eerst de stam opkweken en lekker laten groeien.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by ChrisV.

Eik met (te) lange stam 10 jaren 10 maanden geleden #21090

  • Jonas V.
  • Jonas V.'s Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Mooie exemplaren heb je daar, leatherback! Leuk om wat voorbeelden in ontwikkeling te zien.

Ik zie dat jouw creatief experimentje gevormd wordt door bedrading. Ik denk dat mijn stam ook nog flexibel genoeg is om dat eens een kans te geven.

Nog een vraagje over het afzagen nadat de stam (binnen een aantal jaren) de gewenste dikte heeft bereikt. Als ik hem dan op een hoogte van, laten we zeggen, 20cm zou afknippen, laat dat geen groot litteken achter? Misschien is dat een goede plek om de hoofdtakken te laten ontspruiten, zodat dat stuk wat dikker wordt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik met (te) lange stam 10 jaren 10 maanden geleden #21098

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ja. Dat laat een groot litteken af.

Om een stam te ontwikkelen bestaan meerdere technieken, elk met voor en nadelen. Blader hier even door: www.growingbonsai.net/advanced/growing-trunks/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik met (te) lange stam 10 jaren 10 maanden geleden #21103

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Jonas V. schreef : Ik zie dat jouw creatief experimentje gevormd wordt door bedrading. Ik denk dat mijn stam ook nog flexibel genoeg is om dat eens een kans te geven.


Als je ook dunnere takjes gaat bedraden: Die kunnen heel snel in dikte toenemen. Ik heb daarom dikker draad dan nodig gebruikt, en getracht dit wat 'luchtig' aan te brengen (Los van de tak, en onder een hele flauwe hoek met de tak, ipv vrij strak op 45 graden), zodat de tak mogelijkheid heeft uit te dijen zonder dat de draad meteen inbijt. Deze twee takjes mogen nu 2 jaar uitgroeien, zonder enig werk (Behalve draad verwijderen!). Daarna knip ik ze terug tot de lengte die ze nu hebben, en doe ik hetzelfde nog een keer. Tegelijk hoop ik dat ik over 2 jaar spruiten krijg lager op de stam, voor extra verdikking & daarmee tapsheid. Over 3 jaar is de boom dan in basis klaar en gaat hij op een schaal voor vormen kroon.

Idee is: nu eerst de eerste 4 gesteltakken van de boom opkweken (Eiken groeien ook vaak met meerdere hoofdtakken welke een paar keer in de kruin splitsen, en kriskras door de kroon lopen; Kijk maar eens naar winterfoto's):



us.123rf.com/400wm/400/400/mellimage/mel...ugh-it-in-winter.jpg

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.

Eik met (te) lange stam 10 jaren 10 maanden geleden #21112

  • Jonas V.
  • Jonas V.'s Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Interessante tips allemaal!

Ik zoek ook nog een mooie winterfoto, maar ben blijkbaar wat kieskeurig :)

Bedankt voor de website, ziet er duidelijk uit!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren