Onderwerp:

Stevige Kastanje 10 jaren 8 maanden geleden #24064

  • Mdevries
  • Mdevries's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 103
  • Ontvangen bedankjes 11
Hey allemaal, heb sinds een hele lange tijd weer eens op het forum gekeken en ik denk dat ik wat advies kan gebruiken bij mijn kastanje.
Ik heb ooit een paar foto's geupload van een afgezaagde kastanje. Dat is nu alweer een jaar geleden en er is flink wat gegroeid.
Ik had eerst het idee om 1 tak dik te laten worden en die dan weer af te zagen en weer uit te laten lopen om te proberen een tapse stam te kweken over de jaren. Of is een bezemstijl een beter idee? Ik sta open voor ideeën ;)

In de bijlage wat oude en nieuwe foto's.

PS De fotocamera van mijn vader maakt te goede foto's, ik moet ze telkens verkleinen met 15-20% van de originele foto... :pinch:

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Stevige Kastanje 10 jaren 8 maanden geleden #24065

  • Mdevries
  • Mdevries's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 103
  • Ontvangen bedankjes 11
Zoals jullie kunnen zien heb ik na foto nr 2 er toch nog wat afgehaald. Tot vlak boven de lichtgroene uitlopers die op de foto te zien zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Stevige Kastanje 10 jaren 8 maanden geleden #24078

  • RubenBouwmeester
  • RubenBouwmeester's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 363
  • Ontvangen bedankjes 40
Vaak een dikke vette pen wortel is mijn ervaring.

verder kan ik je niet helpen, sorry.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Stevige Kastanje 10 jaren 8 maanden geleden #24085

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
De groei van een kastanje is dusdanig grof, met grote bladeren dat een bezem waarschijnlijk nooit echt mooi wordt. Eigenlijk is deze soort niet zo heel erg geschikt voor bonsai (Hoewel met geduld & techniek wel iets te bereiken is). ik zou voor een enkele tak gaan, die wat laten groeien. De grote knopen met takken had ik allang uitgedunt. Je krijgt nu zware vergroeiingen op de plekken waar een boel takken ontspringen, welke lastig weg te krijgen zullen zijn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Mdevries

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Stevige Kastanje 10 jaren 8 maanden geleden #24124

  • Mdevries
  • Mdevries's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 103
  • Ontvangen bedankjes 11
Ok bedankt voor het advies Leatherback. Ik had niet gedacht aan die groeibobbels aan de zijkant van de stam van al die nieuwe scheuten. En de takken zijn inderdaad snel dik, 1 jarige scheuten zijn al snel 0,5-1cm dik dus bezemstijl is dan een no-go.

En ja ik weet dat het nooit een echte bonsai kan worden maar dit is gewoon een leuk projectje voor erbij. Bovendien zijn de meeste bonsai projecten die wij hobbyisten op deze site hebben verre van topkwaliteit :whistle: maar dat maakt de uitdaging om er toch nog wat van te maken alleen maar groter op.

Nog even twee vraagjes:
Zal ik nu gewoon met een concaaftang de takken en onstane bobbels (zover mogelijk) verwijderen en dus alleen de dikste tak overhouden?
Kan ik misschien een geul graven naast de kastanje, om dan vervolgens vanaf die geul met een boomzaagje proberen de penworten door te zagen? Ik heb hem al eens rondgestoken zodat hij als het goed is wat meer fijne wortels dichtbij de stam heeft gemaakt. En voor die ene tak die ik overlaat heeft hij geen penwortel nodig die hoort bij de 3 meter hoge kastanje die het voorheen was?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Stevige Kastanje 10 jaren 8 maanden geleden #24130

  • Oenes
  • Oenes's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 464
  • Ontvangen bedankjes 122
Hoi M.de Vries,

Tuurlijk kan dit wel een echte bonsai worden. Wel met de juiste benadering. De basis is er al. Een bezemstijl zal zelfs kunnen.

Nu alleen veel te veel uitlopers op 1 punt. Alle takken verwijderen op 1 na en daarmee de kroon opbouwen en de tapsheid van de boom. Duurt heel veel jaren, maar dat hoort nu eenmaal bij deze hobby. En je hebt achteraf het zelf gedaan ipv iets laten vormen door iemand. (ben trouwens wel een voorstander van lessen volgen hoor, maar hou er niet van te pronken wat een docent voor je heeft gevormd)

Oh ja de komende 5 jaar niet eens aan bladsnoei denken, dit werkt averechts. Probeer eerst de basis van de boom op te bouwen. Zo heb ik het ook gedaan met mijn kastanje. En heel wat jaren verkloot met verkeerde acties.

Groet,
Oenes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Stevige Kastanje 10 jaren 8 maanden geleden #24133

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Oenes schreef : Oh ja de komende 5 jaar niet eens aan bladsnoei denken, dit werkt averechts. Probeer eerst de basis van de boom op te bouwen. Zo heb ik het ook gedaan met mijn kastanje. En heel wat jaren verkloot met verkeerde acties.


Zien! :D Fototjeess!
Eh, ja, eigenlijk wel serieus! Kan je laten zien wat /hoe jij je kastanje bewerkt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Stevige Kastanje 10 jaren 8 maanden geleden #24153

  • Mdevries
  • Mdevries's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 103
  • Ontvangen bedankjes 11
Ben vandaag aan de slag geweest. B)
Heb alle takken eraf gehaald behalve de dikste. Toen ik bezig was realiseerde ik me inderdaad hoe makkelijk ik deze grote wonden op de stam had kunnen voorkomen door ze er gelijk al af te halen maarja...
Ook heb ik de wonden een klein beetje uitgehold, niet om een holte te creëren maar om te zorgen dat als de bast terug groeit het gemakkelijker gaat.

De twee wortels die op de foto's te zien zijn heb ik afgezaagd op een afstandje van de stam af zodat die later in een pot past.
Om te zorgen dat die wortels weer gaan uitlopen en zich vertakken heb ik wat extra grond en bemesting rondom de stam gelegd.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Stevige Kastanje 10 jaren 8 maanden geleden #24303

  • Mdevries
  • Mdevries's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 103
  • Ontvangen bedankjes 11
Even uit nieuwsgierigheid ik heb sinds een tijdje stekpoeder in mijn bezit.
Kan dit gebruikt worden op een volwassen bonsai om een mooiere nebari te maken?
Dus door met een mesje een klein randje bast weg te halen op de gewenste hoogte, het kale randje nat maken en er dan stekpoeder erop plakken met een borsteltje ofzo?
Zoals je kunt zien zijn er maar 2 mooie dikke wortels aanwezig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Stevige Kastanje 10 jaren 8 maanden geleden #24304

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Je kan zo inderdaad nieuwe wortelvorming stimuleren. Mogelijks beter blokjes wegnemen zodat de sapstroom niet over een groot stuk onderbroken wordt, met als gevolg, indien er toch geen goede wortelvorming komt, het mogelijks indrogen van schors over je halve boom.
Het dwars afgezaagde deel van de stam zal je ook nog eens schuin dienen bij te werken , tenzij je de voorkeur geeft aan een ontbijttafeltje voor de kabouters in je tuin. Maar doe dat niet tegelijkertijd met het stimuleren van nieuwe wortels.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Mdevries

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts