Onderwerp:

Pinus parviflora, hoe nu verder..? 10 jaren 8 maanden geleden #24097

  • Co79
  • Co79's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54
In het kort: Pinus parviflora pre bonsai gekocht bij Noya-en in Zonhoven. Elke pre bonsai miste wel iets, deze m.i. de meeste potentie. Nadelen: elk niveau kent drie takken (links/rechts/achterzijde), de reeds stugge stam en de relatief grote afstand tussen de niveau's.

Zie foto's.

Ik loop nu vast in de vormgeving. Ik heb de boom bedraad en al grof de etages gevormd, maar zeker nog niet definitief uitgezonderd wellicht de tak onder rechts, hiervan ook een detailfoto. Graag jullie hulp met:

1. wat te doen met de stam? De foto van de voorzijde moet nog iets gedraaid naar links zodat de kromming in de stam wat beter uitkomt. De stam liet nu bij verbuigen reeds enkele oppervlakkige barsten zien dus denk dat max bereikt is.. Een jaar laten zitten en weer een stap verder verbuigen?
2. wat te doen met de niveau's vanwaar drie takke verspringen? Zo heb ik nu de achterste taak links onder naar beneden gebogen. Of is het beter deze horizontaal naar links te brengen en de tak links voor bijvoorbeeld te jinnen? Eigenlijk geldt deze vraag voor elk niveau..
3. hoe de top te vormen? Nu heb ik 4-5 takjes naar boven gebogen, is this the way to do it?
4. De uiteinden van de kleine takken incl naalden heb ik bedraad en licht naar bogen gebogen. Is dit correct? Ik kan me voorstellen dat indien ik de tak nog iets langer zou willen, ik de uiteinden beter gewoon horizontaal bedraad ipv topje naar boven gebogen?

Pas mijn tweede project en hoop op jullie hulp!





Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora, hoe nu verder..? 10 jaren 8 maanden geleden #24098

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik heb zelf er weinig gevoel bij het vormen van dennen; Vind het zelf erg lastige planten, omdat ze voor mij onvoorspelbaargroeien. Maar wat ik altijd begrepen heb is dat je op elke splitsing maximaal 2 takken moet houden: De stam en een zijtak. Dus de plekken met 3 zijtakken zou je eigenlijk moeten reduceren tot 1 zijtak, en daarvandaan verder werken (En/of er een laten staan, laten uitschieten om te assisteren met tapsheid & stamverdikking).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora, hoe nu verder..? 10 jaren 8 maanden geleden #24099

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
mag ik vragen wat je ervoor betaald hebt bij noya-en?

ik ben begonnen met zo een plantje als die van jou en die had ik voor 6€ in het genkerplanten centrum gekocht. zelfde grote.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora, hoe nu verder..? 10 jaren 8 maanden geleden #24100

  • Co79
  • Co79's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54

knoep schreef : mag ik vragen wat je ervoor betaald hebt bij noya-en?

ik ben begonnen met zo een plantje als die van jou en die had ik voor 6€ in het genkerplanten centrum gekocht. zelfde grote.


Zet achter die 6 maar een 5.. :( Ken het Genker Plantcentrum, heb ik ook een pinus mugo, ilex crenata 2x, cotoneaster lacteus en juniperus gekocht.

Maar even weer on topic: voor 65 euro dus maar beter er het beste van maken dus laat maar komen die adviezen ;)
Voor hetzelfde geld hadden ze ook reeds gevormde bonsai in schaal maar de sport zit hem voor mij nu net in het zoveel mogelijk zelf doen.. Had zelfs moeite met een pre bonsai te kopen, zit ook al wat werk in van een ander :cheer:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora, hoe nu verder..? 10 jaren 8 maanden geleden #24101

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
ja erg lastig dit,
wat je nu hebt noemen we ook wel een spaakwiel: dus meerdere takken die vanuit 1 punt ontspringen = niet gewenst bij bonsai.
ook overliggende takken (recht tegenover elkaar) zoals bij deze van jou is iets wat we liever niet willen en/of zien.

Het mooiste zou zijn bij een moyogi (zoals je hem blijkbaar wilt vormen) om de takken steeds om en om te laten springen,
dus karaktertak (onderste, meest aanwezige tak die de richting vd boom aangeeft) rechts,
daarboven de tegenwicht tak, links,
dan eventueel een achtertak,
dan een voortak of weer een tak rechts, etc etc, en tot slot de top.

Bij het vormen van de top probeer ik altijd juist de takjes bovenin wat plat te leggen. Dit, om backbudding in de top te promoten (meer licht erin) en omdat de (nieuwe) knoppen/kaarsen toch altijd hun weg naar boven zoeken. Als je ze omhoog bedraad zoals je nu gedaan hebt, zal het een smal, iel topje blijven, en we willen juist een mooie brede kruin.

Jij zag het meeste potentie in deze, echter vind ik dit een zeer lastig exemplaar vanwege bovengenoemde zaken.
het zal zeker meerdere jaren training duren voordat dit een redelijk overtuigende bonsai zal zijn (tenzij je Chris eraan laat werken :-) ) maar zeker een leuk project dat de moeite waard is.

en zeker niet slecht voor een 2e vorming !!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora, hoe nu verder..? 10 jaren 8 maanden geleden #24102

  • Co79
  • Co79's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54

dea schreef : ja erg lastig dit,
wat je nu hebt noemen we ook wel een spaakwiel: dus meerdere takken die vanuit 1 punt ontspringen = niet gewenst bij bonsai.
ook overliggende takken (recht tegenover elkaar) zoals bij deze van jou is iets wat we liever niet willen en/of zien.

Het mooiste zou zijn bij een moyogi (zoals je hem blijkbaar wilt vormen) om de takken steeds om en om te laten springen,
dus karaktertak (onderste, meest aanwezige tak die de richting vd boom aangeeft) rechts,
daarboven de tegenwicht tak, links,
dan eventueel een achtertak,
dan een voortak of weer een tak rechts, etc etc, en tot slot de top.

Bij het vormen van de top probeer ik altijd juist de takjes bovenin wat plat te leggen. Dit, om backbudding in de top te promoten (meer licht erin) en omdat de (nieuwe) knoppen/kaarsen toch altijd hun weg naar boven zoeken. Als je ze omhoog bedraad zoals je nu gedaan hebt, zal het een smal, iel topje blijven, en we willen juist een mooie brede kruin.

Jij zag het meeste potentie in deze, echter vind ik dit een zeer lastig exemplaar vanwege bovengenoemde zaken.
het zal zeker meerdere jaren training duren voordat dit een redelijk overtuigende bonsai zal zijn (tenzij je Chris eraan laat werken :-) ) maar zeker een leuk project dat de moeite waard is.

en zeker niet slecht voor een 2e vorming !!


Ik zag idd de meeste potentie in deze, kun je nagaan hoe die anderen waren ;)

Duidelijk verhaal Dea, echter als je zegt - en dat snap ik - dat de takken moetn verspringen dan haal ik dus per niveau 2 van de 3 takken weg (en wellicht laat je er 1 staan als jin?)? Dan is de stam wel erg aanwezig met relatief weinig loof niet? Of is dit n u net het meerjaren plan?

CHRIS?! Waar ben je!? ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora, hoe nu verder..? 10 jaren 8 maanden geleden #24105

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

knoep schreef : in het genkerplanten centrum gekocht. zelfde grote.


:blink: Wow.. Dat is een serieus tuincentrum! Hun kassagebouw is groter dan het tuincentrum bij ons in het dorp! Jammer dat het 219 km van mijn huis is!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora, hoe nu verder..? 10 jaren 8 maanden geleden #24114

  • Co79
  • Co79's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54
Is het dan nu mogelijk de overbodige takken weg te snoeien of is dit iets voor de herfst wanneer de oude naalden ook worden afgeworpen?

En is het nu wel of niet de bedoeling de uiteinden van de takken omhoog te buigen? Wanneer ik Dea goed begrijp groeien de kaarsen - en hopelijk ook via backbudding wat verder terug richting de stam - toch wel omhoog. Naalden die onder de tak zitten weghalen om het gewenste "plateau" effect te bewerkstelligen?

Thanx alvast

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora, hoe nu verder..? 10 jaren 8 maanden geleden #24126

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Bij een Parviflora kun je de uiteinden idd licht omhoog buigen om met meerdere foefjes een mooie wolk of plateau te maken die er netjes uitziet. Pluk of knip dan idd wel als je klaar bent alle omlaag hangende naalden weg, zodat t er nog mooier uitziet.

Ik zou nog even wachten met het wegsnoeien vd takken, hoewel t wel kan. Ik ben liever safe dan haastig, dus zo ik wachten tot mid/eind winter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Pinus parviflora, hoe nu verder..? 10 jaren 8 maanden geleden #24143

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46
KLinkt misschien wat rigoreus maar ik zou 'm afknippen kort boven de eerste tak, het onderste gedeelte vind ik het meest interessant, op die manier kun je er een (semi) cascade van maken. Er zitten te veel rechte stukken in naar mijn smaak. Of je moet idd een boel meer bewegen in de stam kunnen brengen maar dan moet je dat idd maar overleggen met iemand die qua ervaring daar iets betere adviezen in kan geven ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts