Onderwerp:

Pinus parviflora, hoe nu verder..? 10 jaren 8 maanden geleden #24145

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188

Ik zag idd de meeste potentie in deze, kun je nagaan hoe die anderen waren


it's all in the eye of the beholder..

als beginner is het niet makkelijk om de potentie in een boom te zien.. dus misschien dacht jij dat deze het meeste potentie had, omdat hij er NU beter uitzag dan de andere, maar daar mag je nooit naar kijken.. een boom die nu "lelijk" oogt voor een beginner, kan het meeste potentie hebben..

als je in een goed bonsai center gaat (zoals bv Ginkgo) dan zal, als je het vraagt, steeds iemand je helpen om de juiste boom te kiezen voor je..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by AlexW.

Pinus parviflora, hoe nu verder..? 10 jaren 8 maanden geleden #24147

  • Co79
  • Co79's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54

AlexW schreef :

Ik zag idd de meeste potentie in deze, kun je nagaan hoe die anderen waren


it's all in the eye of the beholder..

als beginner is het niet makkelijk om de potentie in een boom te zien.. dus misschien dacht jij dat deze het meeste potentie had, omdat hij er NU beter uitzag dan de andere, maar daar mag je nooit naar kijken.. een boom die nu "lelijk" oogt voor een beginner, kan het meeste potentie hebben..

als je in een goed bonsai center gaat (zoals bv Ginkgo) dan zal, als je het vraagt, steeds iemand je helpen om de juiste boom te kiezen voor je..


Helemaal gelijk heb je.. Had ook al twijfel, zo zie je maar, gut feeling is altijd juist Ach, we maken er het beste van!

Afzagen boven de eerste tak om er een semicascade van te maken snap ik. Wie ziet er andere alternatieven? Voelt inderdaad behoorlijk rigoreus.. :S

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora, hoe nu verder..? 10 jaren 8 maanden geleden #24149

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Zag ineens deze post en kan het niet laten om niet te reageren. Witte dennen zijn namelijk mijn favoriete bomen om mee te werken.

Allereerst op de vraag waar ik ben; zit in ede lekker door t bos rennen en op de veluwe rondneuzen.
Daarnaast voor een 2e vorming vind ik het heel netjes gedaan, maar natuurlijk zijn er dingetjes niet goed die bijv dea al heeft uitgelicht.

Dapper om een den te nemen als je net begint. Vooral een witte.
Dennen onderhouden en uitvormen doe je niet zoals bij andere bomen door te snoeien en wachten tot er iets terug groeit.
Het is de kunst om de boom zijn energie te sturen en in balans te houden. Dat doe je door technieken als kaarsen nijpen naalden plukken enz enz.
Hou er wel rekening mee dat timing het belangrijkst is.
Het is ook niet voor niets dat veel mensen dennen mijden.
Google eens naar info over witte dennen of stuur mij of dea bijv. eens een pm.
Lees je in.
Let er wel op dat je niet de de technieken voor andere dennen soorten toepast op een witte die verschillen nogal.

Over deze boom zou ik zeggen niets meer aan doen en volgend jaar weer eens aan werken. Het belangrijkste is toch wel dat je niets overhaast en forceert bij deze soort.
Traag groeiend gevoelig en heeft een lange hersteltijd nodig van ingrepen.

Potentie is iets persoonlijks dat heeft niets te maken met beginnend of ervaren zijn.
Ergens potentie in zien is een creatief beeld wat je wel of niet hebt. En is daarom voor iedereen verschillend.
Het is wel zo dat ervaren bonaisten kieskeuriger zijn en beginners sneller ergens potentie in zien, maar uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer en is er van al het materiaal wel een geschikte boom te maken.
Kwekerijen zullen je nooit de beste boom adviseren als ze een mindere boom voor dezelfde prijs kwijt kunnen. Uiteindelijk gaat het hun om geld verdienen. Die betere verkopen ze daarna toch wel. Maar info vragen kan altijd.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Co79

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora, hoe nu verder..? 10 jaren 8 maanden geleden #24161

  • BonsaiT
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 118
  • Ontvangen bedankjes 2
Ik zou vanaf de eerste tak een nieuwe vormgeving opzetten. De rest van de boom dient dan als offer tak/stam die er op den duur af gaat. De stam iets schuiner inplanten. Het duurt even, maar dan kan je op den duur wel een erg mooi resultaat krijgen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora, hoe nu verder..? 10 jaren 8 maanden geleden #24162

  • Co79
  • Co79's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54

BonsaiT schreef : Ik zou vanaf de eerste tak een nieuwe vormgeving opzetten. De rest van de boom dient dan als offer tak/stam die er op den duur af gaat. De stam iets schuiner inplanten. Het duurt even, maar dan kan je op den duur wel een erg mooi resultaat krijgen!


Ik zie wel eens een schets voorbij komen.. Kun je middels een schets aangeven wat je bedoelt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora, hoe nu verder..? 10 jaren 8 maanden geleden #24163

  • Co79
  • Co79's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54

ChrisV schreef : Zag ineens deze post en kan het niet laten om niet te reageren. Witte dennen zijn namelijk mijn favoriete bomen om mee te werken.

Allereerst op de vraag waar ik ben; zit in ede lekker door t bos rennen en op de veluwe rondneuzen.
Daarnaast voor een 2e vorming vind ik het heel netjes gedaan, maar natuurlijk zijn er dingetjes niet goed die bijv dea al heeft uitgelicht.

Dapper om een den te nemen als je net begint. Vooral een witte.
Dennen onderhouden en uitvormen doe je niet zoals bij andere bomen door te snoeien en wachten tot er iets terug groeit.
Het is de kunst om de boom zijn energie te sturen en in balans te houden. Dat doe je door technieken als kaarsen nijpen naalden plukken enz enz.
Hou er wel rekening mee dat timing het belangrijkst is.
Het is ook niet voor niets dat veel mensen dennen mijden.
Google eens naar info over witte dennen of stuur mij of dea bijv. eens een pm.
Lees je in.
Let er wel op dat je niet de de technieken voor andere dennen soorten toepast op een witte die verschillen nogal.

Over deze boom zou ik zeggen niets meer aan doen en volgend jaar weer eens aan werken. Het belangrijkste is toch wel dat je niets overhaast en forceert bij deze soort.
Traag groeiend gevoelig en heeft een lange hersteltijd nodig van ingrepen.

Potentie is iets persoonlijks dat heeft niets te maken met beginnend of ervaren zijn.
Ergens potentie in zien is een creatief beeld wat je wel of niet hebt. En is daarom voor iedereen verschillend.
Het is wel zo dat ervaren bonaisten kieskeuriger zijn en beginners sneller ergens potentie in zien, maar uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer en is er van al het materiaal wel een geschikte boom te maken.
Kwekerijen zullen je nooit de beste boom adviseren als ze een mindere boom voor dezelfde prijs kwijt kunnen. Uiteindelijk gaat het hun om geld verdienen. Die betere verkopen ze daarna toch wel. Maar info vragen kan altijd.


Dank voor je reactie! Ik neem alles mee in de overweging wat te doen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora, hoe nu verder..? 10 jaren 8 maanden geleden #24164

  • RubenBouwmeester
  • RubenBouwmeester's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 363
  • Ontvangen bedankjes 40
Chris ben je nog steeds aan het renen door de edesche boschen?
heb je de inheemse jeneverbes op de ginkelse heide al gezien?
in het Edese bos staan inheemse beuken.

Dan kun je ook wel even morgen gamba's komen eten hier!
Er zijn zoveel vette plekken hier om inspiratie op te doen.

En dennen zijn inderdaad onkruid hier, maar om terug te komen op het topic.
Kijk naar een toekomstplan wat je met je den wilt gaan doen en doe niet teveel in 1 jaar kijk vooruit en niet naar het heden.

gr

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora, hoe nu verder..? 10 jaren 8 maanden geleden #24165

  • BonsaiT
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 118
  • Ontvangen bedankjes 2
Sorry, maar een schets gaat niet lukken. ChrisV misschien? :)

Als je naar jouw eerste foto kijkt zou ik de stam ongeveer 45 graden naar links kantelen. En dan 1 van de onderste takjes als nieuwe hoofdstam opbouwen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts