Onderwerp:

Wat vinden jullie van deze haagbeuk? 10 jaren 8 maanden geleden #24310

  • tschreurs
  • tschreurs's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 258
  • Ontvangen bedankjes 18
Dit is mijn beuk. Was oorspronkelijk 2 meter hoog. Hij doe het echt prima! En volgens mij kan dit wel een goeie bonsai worden?

Wat denken jullie?


Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by tschreurs.

Wat vinden jullie van deze haagbeuk? 10 jaren 8 maanden geleden #24313

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hm.. Hoe eerlijk wilt je het antwoord hebben :D

Hoe lang heb je de boom al? was dit een active van dit voorjaar?

Even zonder dat ik de wortels kan zien..

- ik vind het een mooie basisplaatsing aan takken hebben

- als het mijn boom was, zou ik nog een of twee takken extra aan de achterkant willen

- De boom is weinig taps. Ik zou overwegen om de plant toch nog wat lager af te zagen en een paar jaar te investeren in mooier stamverloop. Dat is de basis van de boom, en nauwelijks te corrigeren als je begonnen bent met fijne vertakking.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat vinden jullie van deze haagbeuk? 10 jaren 8 maanden geleden #24321

  • tschreurs
  • tschreurs's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 258
  • Ontvangen bedankjes 18
Ja aan de achterkant waren er ni meer takken. Er vormen zich wel paar nieuwe scheuten aan de achterkant. Ja kwa tapsheid is dat moeilijk omdat die 2 meter lang was. Ik weet niet als ik daar nog meer wil afzagen ^^. Ik heb nu een deel van de stam begraven met grond. Ze zeggen dat dit helpt om de boom onder dikker te laten worden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat vinden jullie van deze haagbeuk? 10 jaren 8 maanden geleden #24322

  • tschreurs
  • tschreurs's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 258
  • Ontvangen bedankjes 18
de boom heb ik nu een jaar ongeveer.. ik zou deze later wat willen uithollen waar de boom is afgesneden. Dit helpt ook wat met de tapsheid denk ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat vinden jullie van deze haagbeuk? 10 jaren 8 maanden geleden #24335

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
Ik heb een vraag. Zou het een optie zijn deze boom veder op te bouwen door middel van offer takken te laten schieten. Wat denk jij LB ??!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat vinden jullie van deze haagbeuk? 10 jaren 8 maanden geleden #24337

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

bonsai1.2 schreef : Ik heb een vraag. Zou het een optie zijn deze boom veder op te bouwen door middel van offer takken te laten schieten. Wat denk jij LB ??!


Wat heb je hierbij in gedachten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat vinden jullie van deze haagbeuk? 10 jaren 8 maanden geleden #24338

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Als de foto de door u gekozen voorkant van de boom toont snap ik niet waarom je de zaagsnede zo zichtbaar naar voor hebt gemaakt en niet naar achter.
Je zal geen echte tapsheid verkrijgen(wat een proces onderaan de boom is) door die wonde uit te hollen, mogelijks helpt dat wel bovenaan en draagt bij om een mooie wondheling te krijgen.
Maar: Onderaan de wonde heb je een nieuwe scheut die wel vooraan staat. Je kan dus boven die tak opnieuw afzagen. De wonde zit dan aan de achterkant. Zaag zo schuin mogelijk, mag gerust véél cm naar beneden gaan. Beperk dit wel als je daarvoor een noodzakelijke achtertak moet opofferen.
Je kan tapsheid ook iets bevorderen door de boom in de bovenste helft steeds zeer kort te houden en hem onderaan steeds ruim te laten uitgroeien, maar in pot zal dat effect op korte tijd niet groot zijn. Mogelijks krijg je ook nog takken zeer laag, waar later het takloze stamgedeelte komt. Die kan je wel laten uitgroeien tot een dikte die geen storende wondheling op je latere blote stam geeft. Helemaal goed zou zijn als die lage takken achteraan komen want dan kan je ze iets langer laten uitgroeien. Maar ook daar moet je zorgen geen lelijke wondvergroeiïngen te krijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat vinden jullie van deze haagbeuk? 10 jaren 8 maanden geleden #24340

  • tschreurs
  • tschreurs's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 258
  • Ontvangen bedankjes 18

Ivan schreef : Als de foto de door u gekozen voorkant van de boom toont snap ik niet waarom je de zaagsnede zo zichtbaar naar voor hebt gemaakt en niet naar achter.
Je zal geen echte tapsheid verkrijgen(wat een proces onderaan de boom is) door die wonde uit te hollen, mogelijks helpt dat wel bovenaan en draagt bij om een mooie wondheling te krijgen.
Maar: Onderaan de wonde heb je een nieuwe scheut die wel vooraan staat. Je kan dus boven die tak opnieuw afzagen. De wonde zit dan aan de achterkant. Zaag zo schuin mogelijk, mag gerust véél cm naar beneden gaan. Beperk dit wel als je daarvoor een noodzakelijke achtertak moet opofferen.
Je kan tapsheid ook iets bevorderen door de boom in de bovenste helft steeds zeer kort te houden en hem onderaan steeds ruim te laten uitgroeien, maar in pot zal dat effect op korte tijd niet groot zijn. Mogelijks krijg je ook nog takken zeer laag, waar later het takloze stamgedeelte komt. Die kan je wel laten uitgroeien tot een dikte die geen storende wondheling op je latere blote stam geeft. Helemaal goed zou zijn als die lage takken achteraan komen want dan kan je ze iets langer laten uitgroeien. Maar ook daar moet je zorgen geen lelijke wondvergroeiïngen te krijgen.


Bedankt voor de informatie! Ik denk dat ik de stam inderdaad achter de scheut schuins ga afzagen. Later uithollen en het nu boven gwn kort houden. Ik vraag me alleen af als je dan een goeie tapsheid met die scheut kunt krijgen. Moet ik die scheut dan gwn naar boven begeleiden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by tschreurs.

Wat vinden jullie van deze haagbeuk? 10 jaren 8 maanden geleden #24343

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146

leatherback schreef :

bonsai1.2 schreef : Ik heb een vraag. Zou het een optie zijn deze boom veder op te bouwen door middel van offer takken te laten schieten. Wat denk jij LB ??!


Wat heb je hierbij in gedachten?

Misschien zou je de boom lager in de pot kunnen zetten en de eerste drie takken vrijuit laten groeien. Daarna de boom terug snoeien en dan met de nieuwe dunnen takjes de boom weer opbouwen bijvoorbeeld. Dan ben je uiteraard wel wat jaartjes veder maar het is maar net wat je wilt. Gr bonsai1.2 :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat vinden jullie van deze haagbeuk? 10 jaren 8 maanden geleden #24352

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Normaal gesproken zou je dergelijke bomen gewoon veel lager afzagen. Een toptak laten uitgroeien tot hij de halve dikte van de onderstam bereikt heeft, weer afzagen etc. Zo 3 keer zagen voor mooie verjonging. En dan pas aan takken gaan werken.

Of je moet het geluk hebben een plant te hebben met zijtakken welke je kan gebruiken.

Deze boom heb ik een week of 2 geleden meegenomen uit de nazomer opruiming bij de intratuin (En stevig de zaag er in gezet). Zodra ik bladvorming lager op de dunne hoofdtak heb, wordt die ook kleiner. De afgezaagde takken laat ik zitten tot ze volgend jaar ingedroogd zijn; Dan kan ik beter de wond afwerken omdat ik weet tot waar de bast in leven blijft.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren