Onderwerp:

Van naadenbol tot pre bonsai 10 jaren 4 maanden geleden #27476

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Deze post ga ik ook op mijn blog posten, maar dan in het engels dus dacht voor de mensen die het niet zo goed zijn met engels post ik het ook hier.
Ik krijg de laatste tijd veel vragen via social media, fora en in m'n mail over bomen vormen en of ik wil helpen.
Natuurlijk! Vind het een hele eer als mensen me dat vragen.
De bomen varieren van yamadori tot ontwikkelde bomen, maar het meest zijn het toch pre bonsai of bomen uit een tuincentrum.

Die laatste ben ik zelf vanwege de uitdaging en de kosten nogal fan van.. En omdat als je daar wat mee kan onze hobby voor een groter publiek toegankelijker maakt en ik hou ervan als er meer mensen deze hobby oppikken en als ze blij worden van een goedkope boom die eerst niets was en daarna al meer.

Daarom deel ik even een progressie van een mugo die ik speciaal hiervoor heb gekocht. En omdat ik toch veel zie dat mensen een Pinus mugo uit een tuincentrum halen en vervolgens niet zo goed weten welke kant ze op moeten. Vaak blijkt dat de boom er daar veel belovend uitziet maar eenmaal uitgedund komen er ineens allerlei problemen om de hoek kijken.


Allereerst dit is de startboom. 15eu uit een commercieel tuincentrum.
Lekker vol en ziet er gezond uit en wat niet echt te zien is op de foto, 2 stammetjes die uit de grond lijken te komen.
Op het eerste gezicht lijkt dat met wat snoeiwerk het een ware bonsai zou kunnen worden.

Eerste gedachten een moeder/kind boom ofwel een hoofdboom met een kleintje ernaast.


Na het vrijgraven op zoek naar de Nebari bleek dat die er niet was.... en dat de 2 stammen niet mooi dichtbij de grond splitsten maar hoger op de stam.
En weg was het eerste idee om er een moeder/kind boom van te maken.
Om de verhoudingen dan maar kloppend te houden moest de top eruit en was het idee er een shohin van te maken.


Waar je vervolgens tegen aanloopt is dat het loof wat zo veelbelovend leek te zijn eigenlijk veel te ver van het iele stammetje af groeit en de takken toch vrij dik zijn. De kaarsen van vorig jaar die inmiddels uitgegroeid zijn tot tak zijn ook dik en te lang.
Om in de toekomst een betere takkenstructuur te bouwen en te zorgen dat het loof zo dicht mogelijk bij de stam komt word de middelste tak verwijderd.
Vanuit de zijtakken word in de toekomst de vertakking opgebouwd middels backbudding.


De oude naalden zijn geplukt en de onderste tak in raffia gezet en naar beneden gebogen.
Je ziet dat er nog steeds langere takken inzitten, maar deze hebben het loof dichter bij de stam zitten.
Vervolgens zijn alle takken bedraad tot aan het loof.


Het resultaat een shohin size boompje. De takken zijn niet zoals veel doen in elkaar gedrukt en bij elkaar, maar door ze een beetje beweging te geven of naar beneden te bedraden en het loof omhoog krijg je alles toch dichter bij de stam.
Takken die nu nog te lang zijn zullen ingekort worden in de toekomst als er nieuwe takken dichterbij de stam (backbudding) ontstaan zijn en op die manier kan je een mooi vertakte compacte boom krijgen.
De top is altijd lastig, maar er is wel een truukje. Als je bovenin een tak hebt met meerdere vertakkingen kan je die een kant opbuigen zodat je uit die zijtakjes de top kan opbouwen. Lijkt ie meteen ronder en voller.

Hoop dat mensen hier wat aan hebben en post gerust eigen progressies.

Blog: chrisvbonsai.wordpress.com

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dicky, dea, Jman, kevofski, AlexW, Catwoman, jeroen03, SelcukSahin, GerbenBorn, GG

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by ChrisV.

Van naadenbol tot pre bonsai 10 jaren 4 maanden geleden #27478

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40
Bedankt Chris, hier heb ik echt wat aan. Heb nauwelijks nog iets met dennen gedaan maar met dit als voorbeeld durf ik het wel aan, maar eens op zoek naar een leuke starter. Waar ik voor mijzelf nog moeite mee heb is de prébonsai in de starter te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Van naadenbol tot pre bonsai 10 jaren 4 maanden geleden #27479

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Idd is dat lastig maar in principe kan je van alles iets maken alleen niet altijd even mooi.
Kijk vooral naar de stamlijn of die beweging heeft en interessant is en als het lukt ter plekke even graven naar een nebari. (Had ik ook moeten doen ;))
Loof is niet belangrijk bij de meeste soorten dat kan je aan aan of terug groeien.
Bij deze boom heb ik niet op die punten gelet heb er gewoon 1 gepakt om als voorbeeld te fungeren.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dicky

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Van naadenbol tot pre bonsai 10 jaren 4 maanden geleden #27483

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247
Ik heb hier inderdaad wat aan, want ik heb begin dit jaar een Mugo aangeschaft - die overigens voorlopig nog in de volle grond staat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Van naadenbol tot pre bonsai 10 jaren 4 maanden geleden #27489

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
heel mooi uitgelegd.. heel duidelijk.. we hebben in feite meer van dit soort voorbeelden nodig op het forum.. hier hebben mensen heel veel aan! top werk Chris!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Van naadenbol tot pre bonsai 10 jaren 4 maanden geleden #27493

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Ik zal kijken of ik er meer kan plaatsen even zoeken of ik nog foto's van mijn NTC oefenboom heb. Maar dat doe ik wel na het NTC moet natuurlijk niet al mijn geheimen prijsgeven ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Van naadenbol tot pre bonsai 10 jaren 4 maanden geleden #27496

  • YouriVanPinxteren
  • YouriVanPinxteren's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 169
Mooi weer Chris, super! Mugo is een mooie soort!

PS: deze mugo('s) komt me bekend voor :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Van naadenbol tot pre bonsai 10 jaren 4 maanden geleden #27497

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266

Youri1995 schreef : Mooi weer Chris, super! Mugo is een mooie soort!

PS: deze mugo('s) komt me bekend voor :)


Kan wel ze staan bijna in ieder tuincentrum. :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Van naadenbol tot pre bonsai 10 jaren 4 maanden geleden #27505

  • YouriVanPinxteren
  • YouriVanPinxteren's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 169

ChrisV schreef :

Youri1995 schreef : Mooi weer Chris, super! Mugo is een mooie soort!

PS: deze mugo('s) komt me bekend voor :)


Kan wel ze staan bijna in ieder tuincentrum. :P


Jaa, daarom. Heb er ook wel eens eentje gekocht, heel leuk materiaal om aan te werken!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Van naadenbol tot pre bonsai 10 jaren 4 maanden geleden #27512

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
oooh zo bedoel je haha. nu snap ik het.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts