Onderwerp:

Juniperus Sargentii [ontwerp-advies-gezocht] 11 jaren 5 maanden geleden #37445

• Kaas
  • Kaas's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 4
Al weer een aardig tijdje terug, ben ik bij Lagas Bonsai in Vught naar huis gegaan met een Juniperus Sargentii. Dit is het eerste pre-bonsai-materiaal dat ik heb aangeschaft, van een hogere waarde dan de gemiddelde tuincentrum-bonsai. Om die reden ben ik dan ook uiterst voorzichtig geweest met deze boom-in-wording. Echter... heeft mijn voorzichtigheid ertoe geleidt dat ik nog helemaal niets aan styling/vormgeving heb gedaan. In eerste instantie vond ik het belangrijk dat ik de plant in leven wist te houden en dat de plek waar 'ie nu staat een gunstige plek is. Daarnaast wilde ik voldoende tijd nemen om de plant en diens eigenschappen nauwlettend te bestuderen. Ik heb dan ook tekeningen gemaakt van de stam- en takstructuur en diverse plannen op papier gezet en vergeleken met bestaande bonsai op internet. Maar... ik zie door de bomen het bos niet meer.... spreekwoordelijk dan heh! ;-).

Graag doe ik hier een beroep op jullie kijk op mijn boom. Ik heb het gevoel dat ik sterk gebaat ben bij diverse meningen op hoe de boom kan worden in de toekomst. Zoals gezegd heb ik geen haast bij het vormen, maar ik wil wel naar stappen toe gaan werken die leiden tot het stijlen van de boom. Hiervoor.. vraag ik jullie hulp!

Ik heb een voorkant al enige tijd in gedachten, maar onlangs ben ik gaan twijfelen of dit niet misschien de achterkant moet worden... De voorkant die ik al in gedachten had, is gekozen vanwege de mooie nebari aan die zijde. De nebari aan de achterkant is ook zeker niet lelijk, maar... ja ik weet niet zo goed hoe ik die keuze nu ga maken.
Zelf denk ik dat er veel potentie is voor een schuin opgaande bonsai, gezien de aanwezige asymmetrische driehoekvorm die er nu al in zit. Ook ben ik erg fan van windgestriemde bonsai, misschien zitten er ook mogelijkheden in om dit terug te laten komen, eventueel in een aan semicascade verwante vorm.

Hopelijk zijn er forumleden die mij van verse inzichten willen voorzien!
Uiteraard verwacht ik het advies "ga er mee naar een cursus/bonsaipraktijk" en ik hou die optie zeker in gedachten, maar graag zou ik hier alvast enkele meningen willen verzamelen :).

Bij voorbaat enorm veel dank!

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Zie hier het hele foto-album
: link

En tot slot een filmpje:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus Sargentii [ontwerp-advies-gezocht] 11 jaren 5 maanden geleden #37452

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Windgestriemd.. Dat is geen makkelijke stijl. Wellicht even moeilijk als literati om overtuigens neer te zetten. Zou ik niet doen.

Als hij bij mij zou staan, zou ik in dit deel van de plant gaan zoeken naar de bonsai:

Je moet even kijken of dat voldoende materiaal oplevert, maar less is more in bonsai.. Misschien dat de boventak nog een seizoen flinke groei nodig heeft om dit te kunnen stylen.

als voorbeeld: www.bonsaiempire.nl/forum/vormingen/13983-jeneverbes#37454

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kaas

Laast bewerkt: Post by leatherback.

Juniperus Sargentii [ontwerp-advies-gezocht] 11 jaren 5 maanden geleden #37485

• Kaas
  • Kaas's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 4

leatherback schreef : Windgestriemd.. Dat is geen makkelijke stijl. Wellicht even moeilijk als literati om overtuigens neer te zetten. Zou ik niet doen.

LB bedankt voor je inzichten! Ik bedoelde ook niet dat het een windgestriemde stijl moet worden, maar meer een hellende stijl welke zo ontstaan is mede door de wind (althans dat effect, de natuur nabootsend). Dit vanwege de eigenschap dat de takken vrij laag al horizontaal uitsteken.

Het deel waar jij vanuit zou gaan werken had ik nog niet eerder als dusdanig bekeken. Ik vind het vrij lastig in het ontwerp een balans te zien tussen de dikte van de stronk en de dikte van de (blijvende) takken. Het voelt ietwat.. uit balans naar mijn idee. Dit is uiteraard iets wat ik beter had kunnen opmerken vóór ik de plant mee naar huis had genomen, maar ik zie het nu maar als een uitdaging. ;) Jouw ontwerp biedt wel een zinvolle oplossing voor de grootste tak die in de foto die jij gebruikt linksboven zit. Vanaf deze 'voorkant' gezien buigt die halverwege sterk naar de achterkant en dit is uiteraard niet echt wenselijk. Ik weet het niet zeker, maar ik denk ook niet dat ik een dergelijke kromming terug kan trekken dmv bedrading.

Mijn meest recentelijke idee om de andere kant van de boom als voorkant te gebruiken, zit ongeveer zo in mijn hoofd:

De 'grijze' tak zou dan weg gaan, dit ivm het feit dat deze (als dit de voorkant wordt) recht op je af komt. De twee voornaamste takken die rechts daarvan blijven, vormen de (dominate) rechterzijde en de hoogste tak daarvan zou dan meer naar rechts/achter gebogen worden. De twee takken die links van de 'grijze' tak zitten buigen richting elkaar, waar de meest linker tak de achterzijde opvult voor diepte en de ander komt meer naar links voor de balans.

Hier nog een crappy tekeningetje, mocht dat de boel verhelderen:

De verhoudingen van de takken kloppen niet exact in de tekening.

Zoals ik het uiteindelijk zie zijn er maar twee potentiële voorkanten (voornamelijk vanwege de nebari), welke ieder aardig wat werk vereisen. Ik ben ook niet bang om op de lange termijn veel van de boom terug te moeten werken als dit nodig is. Maar ik blijf me nog steeds een beetje onzeker voelen met welke kant het mooiste effect creëert.

Dus andere inzichten/meningen blijven van harte welkom! Ook in de vorm van tekst! Ik verwacht niet dat iedereen er zo'n duidelijk plaatje er van kan maken als LB ;).

Juniperus Sargentii [ontwerp-advies-gezocht] 11 jaren 5 maanden geleden #37487

• Justinvd
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 2
Ik denk nog aan een cascade hierbij zoals deze:

www.whitebearbonsai.com/files/2250508/uploaded/14junfa.jpg

Door dit te doen:

De rode lijnen moet je zo wegsnijden niet precies zo natuurlijk. En de groene lijnen zo buigen. Ik heb zelf geen ervaring met de praktijk en weet dus niet of het mogelijk is om de tak tot cascade te buigen en de boom zo te kantelen en te verpotten. Denk dat het wel zou moeten lukken met raffia. Als je een schets wil vraag het maar.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Laast bewerkt: Post by Justinvd.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren