Onderwerp:

Re: Juniperus 13 jaren 1 maand geleden #1679

  • YouriVanPinxteren
  • YouriVanPinxteren's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 169
@Dea: Ja, het kan nog wel gaan vriezen, maar ik bescherm hem daar zeker voor. Ik vond het belangrijk dat hij nu verpot was, want hij had echt geen grond meer en was om de haverklap droog, zeker met dit weer. Normaal doe ik het ook wel ong. 2 weken later, maar dit was een uitzondering ;)

Over de knoppen: ik bedoel meer wanneer er weer kleine groene 'naaldjes' komen, oftewel net als hij gaat uitlopen.

Het is fijn dat iedereen zijn ideeën en manieren vertelt, hierdoor hoop ik ook om misschien betere manieren te vinden, bedankt daarvoor :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Juniperus 13 jaren 1 maand geleden #1685

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

Hank schreef : Als je tegelijk met het vroege verpotten ook wortelsnoei gaat toepassen kan vorst idd een gevaar zijn voor jonge fragiele worteltjes. Helemaal mee eens dat je dan beter nog even kunt wachten met e.e.a.
Maar als je alleen de wortels wat uitkamt zonder te snoeien en enkel nieuwe grond toevoegt zal vroeg verpotten vast geen problemen opleveren.


Dat is dus ook wat ik bedoelde inderdaad.
Want over het algemeen, ga ik niet bomen verpotten zonder wortelsnoei toe te passen. Hoeft de boom geen wortelsnoei, dan heeft ie blijkbaar nog genoeg ruimte in zn pot en is, voor mij althans, een verpotting overbodig.
dus vandaar dat ik schreef, als ik een jeneverbes verpot met wortelsnoei, dan doe ik dat liever wat later in het seizoen.
helemaal mee eens, Hank !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Juniperus 13 jaren 1 maand geleden #1686

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

Youri1995 schreef : Ik vond het belangrijk dat hij nu verpot was, want hij had echt geen grond meer en was om de haverklap droog, zeker met dit weer. Normaal doe ik het ook wel ong. 2 weken later, maar dit was een uitzondering ;)

Over de knoppen: ik bedoel meer wanneer er weer kleine groene 'naaldjes' komen, oftewel net als hij gaat uitlopen.

Het is fijn dat iedereen zijn ideeën en manieren vertelt, hierdoor hoop ik ook om misschien betere manieren te vinden, bedankt daarvoor :)


Over het eerste, dan heb ik niets gezegd.
uiteraard als je merkt dat je boom nieuwe grond nodig heeft, te droog/nat staat, de pot stuk valt etc, dan kun je zelfs in principe op elk tijdstip in het jaar een zogenaamde nood verpotting doen.

over de knoppen,
duidelijk, dat heb ik idd ook bij mijn bomen, maar ik hoorde je over knoppen, en dat kende ik nog niet bij een juniperus.

Zeker fijn dat iedereen zn ideeën en meningen deelt. daar leren we allemaal weer iets van, want je bent nooit uitgeleerd wat Bonsai betreft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Juniperus 13 jaren 1 maand geleden #1690

  • YouriVanPinxteren
  • YouriVanPinxteren's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 169
Ik heb hem nu in de schaduw staan, met alleen 's ochtends wat zon. Verder de komende weken goed water geven en niet bemesten, daar begin ik pas rond mei mee. Ook het bedraden ga ik pas volgend jaar weer doen.

Hier zijn de foto's, commentaar mag, graag zelfs! :)

Hij staat, zoals ik al had gezegd, in een trainingspot dus daarom is hij groter dan hij zou moeten zijn ;)

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Juniperus 13 jaren 1 maand geleden #1691

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
ziet er goed uit in zn nieuwe onderkomen.
ik weet dat het een trainingspot is en niet ze definitieve schaal, maar persoonlijk had ik hem iets meer uit het midden opgepot. dus iets meer rechts van het midden, ipv precies in het midden zoals hij nu staat. Ziet er iets mooier uit esthetisch gezien (naar mijn mening dan)

maar nogmaals, goed gedaan !!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Re: Juniperus 13 jaren 1 maand geleden #1693

  • D@NNY
  • D@NNY's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 300
  • Ontvangen bedankjes 5
Ziet er goed uit...
Heb de mijne ook verpot, omdat hij van tafel was gevallen en de pot kapot was.
Zal binnenkort even een draadje openen voor vormtips, want ik weet niet wat ik er mee aan moet momenteel qua vorming.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Juniperus 13 jaren 1 maand geleden #1694

  • YouriVanPinxteren
  • YouriVanPinxteren's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 169
Dankjewel allemaal! :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Juniperus 13 jaren 1 maand geleden #1696

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Staat goed in z'n nieuwe onderkomen! Dus wat voorheen de achterkant was is nou dus definitief de voorkant geworden?
Je zegt(schrijft) dat je pas over 2 maand met bemesten begint. In de komende 2 maand staat de boom dus wel in een mengsel dat geen voeding bevat.
Heb je daar rekening me gehouden? Ik voeg na verpotten voor de wortelontwikkeling altijd wat beendermeel toe aan het mengsel.
Maar nogmaals, goed gedaan! Kan een hele fraaie worden.;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Juniperus 13 jaren 1 maand geleden #1697

  • YouriVanPinxteren
  • YouriVanPinxteren's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 169
Ja, ik heb in het grondmengsel wel wat mest in gedaan en trouwens ook schimmels, dus die kunnen nu lekker gaan schimmelen. Over 2 maanden begin ik met de biogold.

Bedankt! :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Juniperus 13 jaren 1 maand geleden #1699

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130

Youri1995 schreef : Ja, ik heb in het grondmengsel wel wat mest in gedaan en trouwens ook schimmels, dus die kunnen nu lekker gaan schimmelen.
Bedankt! :)

Ja dat is idd niet onbelangrijk om wat van de oude grond waar de schimmels inzitten aan het nieuwe mengsel toe te voegen! Vooral bij naaldbomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren