Onderwerp:

Juniperus Dubbelstam (Sokan) 13 jaren 1 maand geleden #1488

  • dea
  • dea's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
hallo,

Ik wil hier wat progressie foto's van een Juniperus delen met een ieder die geïnteresseerd is.
Opbouwende kritiek, tips, adviezen etc zijn altijd van harte welkom, aangezien je nooit uitgeleerd bent in Bonsai, en anderen een totaal ander zicht/beeld kunnen hebben, dan jij in je eentje.

Ik had bijna 2 jaar terug iemand ontmoet die met zijn Bonsai hobby moest stoppen vanwege tijdgebrek.
Ik kon deze voor-gestylede dubbelstam Juniperus van hem overkopen.
Zo zag hij er destijds, mei 2009 uit:



Ik vond hem er nog wat karig uitzien en had totaal nog geen idee welk kant ik ermee uit wilde, dus ik besloot om hem eerst vrij te laten groeien.
Ik heb anderhalf jaar lang alleen maar voeding gegeven en genepen tijdens de groeimaanden. Ook selectieve bladbemesting voor de delen die wat extra groei nodig hadden.
Eind 2010 zag hij er dus veel voller uit:
(foto oktober 2010)



Afgelopen weekend had ik eindelijk de moed om flink te snoeien, enkele takken Jin van te maken en alles te bedraden en te vormen.
Was een hele klus waar ik bijna het hele weekend zoet mee was.
Maar ik ben aardig tevreden met het resultaat.
Zie hier de foto's van gisteren, 20 maart 2011:
Voorkant:



achterkant:



rechter zijkant:





Ik moet nu alleen nog een mooie, goede, geschikte pot zien te vinden.
Ik ga waarschijnlijk voor een bruine, ongeglazuurde ovale pot.
Nog niet gevonden, maar ben nog niet echt opzoek geweest.
Ik laat de Juniperus voorlopig toch eerst even bijkomen van deze heftige ingrepen. Tijdens de verpotting (doorgaans doe ik jeneverbessen pas in mei) zal hij dan in zn nieuwe potje staan.
Tegen die tijd zal ik wel weer nieuwe foto's posten.

Nogmaals,
Tips, adviezen, commentaar aangaande styling, pot etc zijn meer dan welkom !!!!

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Re: Juniperus Dubbelstam (Sokan) 13 jaren 1 maand geleden #1494

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Ik vraag me af of je boom niet mooier wordt als je alleen de linker, gebogen, hoofdtak zou behouden. Je hebt nu twee bijna even dikke stammen waarbij de ene zeer recht is en de andere gebogen.
Het is ook interessant als bij de foto van een boom breedte, hoogte, dikte stam wordt aangegeven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Juniperus Dubbelstam (Sokan) 13 jaren 1 maand geleden #1495

  • dea
  • dea's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

Ivan schreef : Ik vraag me af of je boom niet mooier wordt als je alleen de linker, gebogen, hoofdtak zou behouden.
Het is ook interessant als bij de foto van een boom breedte, hoogte, dikte stam wordt aangegeven.


Dat is inderdaad een optie, maar denk niet dat de boom er mooier van zal worden.
Als ik de rechter stam compleet verwijder, dan ontstaat er een groot gat aan de rechterzijde van de linker stam, hier zitten namelijk niet veel takken of loof. Dat wordt nu namelijk opgevuld door takken van de rechter stam.

Bovendien is het dan geen dubbelstam meer, en dat was juist mijn opzet om ook een dubbelstam in mn collectie te hebben.

ben het verder wel compleet met je eens, dat volgens de "regels" de stammen niet even dik mogen zijn, en moeten verschillen in hoogte (is nu wel zo, maar slechts een klein verschil in hoogte, dat ik met de jaren wat wil corrigeren).

Goed idee voor de afmetingen.
Ik zal alles vanavond even opmeten en dat er dan later bij zetten.

bedankt voor de goede feedback !!!
Hier hebben we wat aan, en dit maakt het forum erg leuk en interessant!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Juniperus Dubbelstam (Sokan) 13 jaren 1 maand geleden #1502

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Dea,
De rechterstam weghalen is natuurlijk een optie maar je gaf al aan dat dit niet de bedoeling is.
Mooi laten zitten dus en dan zou ik proberen om wat meer ruimte tussen de beide stammen te maken door wat loof te verwijderen en takken misschien iets meer naar beneden te buigen. Indien mogelijk natuurlijk!
Ik denk dat op die manier de beide stammen dan a.h.w. als individuele boompjes, beter tot hun recht komen.
Het lijkt nu op de foto's alsof de takken van de beide stammen enigszins in elkaar groeien. Kan wat vertekenen op de foto's natuurlijk.
Maar eerst maar even laten "bijkomen" zoals je schreef en dan er verder aan werken. Bovenin kan nog wel wat loof uitgedund worden, ziet er nou toch soms nog wat vol uit aan de uiteinden van wat takken.
Maar..., dit is slechts mijn bescheiden mening, doe zoals het jou goeddunkt en wat je voor ogen hebt!
Al met al vind ik het een mooi en typisch exemplaar die met de nodige zorg vast een hele fraaie bonsai wordt.
Ben alvast heel benieuwd als de boom straks in z'n nieuwe schaal staat hoe het plaatje er dan uitziet.
Een (niet te diepe)ongeglazuurde ovale schaal zou ook mijn voorkeur hebben.
Succes ermee i.i.g.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Juniperus Dubbelstam (Sokan) 13 jaren 1 maand geleden #1504

  • dea
  • dea's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
@ Hank,

dank je voor je ,duidelijke en goede adviezen !!
de foto geeft idd en ietwat vertekenend beeld, want in het "echt" is er weldegelijk ruimte tussen de 2 stammen. De linker stam heeft maar 2 takken aan de binnenkant (dus richtting de rechterboom) Zou ik die weghalen, dan is hij aan 1 kant verder kaal.
Misschien een optie voor de toekomst.
Ik zat er trouwens ook aan te denken om de 2 stammen iets verder uitelkaar te trekken, zodat er op die manier meer ruimte tussen hen ontstaat.

Het klopt ook dat hij nu ook nog wat vol is qua loof.
Ik had nu al namelijk ruim 20% van het loof verwijderd. Ik probeer die grens nooit in 1 snoeibeurt/vorming te overschrijden aangezien de boom loof heeft om te groeien, het is als het ware zn "motor".
Later in het seizoen zal ik zeker weer nijpen en uitdunnen om de looftoeven wat compacter te maken.

nogmaals dank !!
erg fijn om zo meningen te delen.
hopelijk steekt een ieder er wat van op !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Re: Juniperus Dubbelstam (Sokan) 13 jaren 1 maand geleden #1505

  • dea
  • dea's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Over de pot,
idd dacht ik ook aan een ongeglazuurde ovale pot.
wat vrienden op een ander forum kwamen met dit idee:

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Juniperus Dubbelstam (Sokan) 13 jaren 1 maand geleden #1508

  • davids
  • davids's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
Mooie creatie.
Mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar een wat eenvoudigere schaal.
Daarnaast zou ik, denk ik, ruimte creeren door de onderste takken in de vork verwijderen.
Dan, heel kritisch.... (sorry)...
Het is jammer dat de stammen pas zo laat uit elkaar gaan. Daardoor krijg je een vork. Dat siert de boom niet. Je kan ervoor kiezen om van 1 van de twee stammen een korte yin te maken. Je zou dan een van de twee stammen kunnen marcotteren. Lijkt mij theoretisch een goede optie.
Wat ik in de praktijk zou doen.... lekker laten zitten! ;) Het is een mooie boom. Misschien iets om over na te denken en dan eventueel in de toekomst een keer een ingreep doen om van de vork af te komen.(OF wat schuiner planten, dan is het vork effect ook niet meer zo duidelijk.)
Je kan m ook wat schuiner planten en dan de stammen wat dichter naar elkaar brengen. Kan ook nog...
Anyway, genoeg opties! Lekker lastig en goed om van te genieten.
Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Juniperus Dubbelstam (Sokan) 13 jaren 1 maand geleden #1516

  • dea
  • dea's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Hey Davids,
dank je voor je opmerkingen !!!
fijn juist dat je zo kritisch bent.

Ik heb idd ook eraan zitten denken om de onderste tak in het midden (vork) nog te verwijderen of jin van te maken, maar ben er nog niet helemaal uit, dus voorlopig blijft ie daar nog even.

idd wat jammer dat de stam zich vrij laat splitst.
had eraan zitten denken om hem dieper in de grond te plaatsen, dus dat de splitsing meteen vanaf de grond begint.
Enkele vrienden zeiden me juist, om hem toch hoger te plaatsen, zodat je ook een wortelvoet ziet.

Marcotteren is ook geen optie, aangezien coniferen niet zo goed wortel schieten met deze techniek (of heb jij andere ervaring mee? dat hoor ik dan graag)
Tevens zou het dan enorm lang duren, totdat zn nieuwe wortels zo groot en sterk zijn om hem eraf te zagen.

ook je optie om het schuiner te planten zie ik vanaf.
Zie mn 1e foto's (die uit 2009) maar eens, daar is hij nog schuiner geplant, maar dat vond ik juist niet zo aantrekkelijk eraan. Vandaar dat ik hem juist wat rechterop in zn pot wil zetten.
En de stammen dichterbij elkaar brengen, ga ik ook niet doen, want dan wordt het de krap allemaal en hebben de binnenste takken minder mogelijkheid tot groei etc.
Dacht juist het tegenovergestelde, om de 2 stammen verder uitelkaar te brengen.

Maar toch enorm bedankt voor je tips en adviezen.
fijn dat mensen meedenken en hun visies delen !!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Re: Juniperus Dubbelstam (Sokan) 13 jaren 1 maand geleden #1520

  • davids
  • davids's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
Graag gedaan.
Ik dacht er juist aan om hem de andere kant op schuin te zetten.
Het marcotteren had ik gedacht bij een van de twee stammen, dus niet om de wortelvoet hoger te krijgen.
Maar goed, als het mijn boom zou zijn zou ik er zo al vreselijk trots op zijn haha.
Wat je ook kan doen ter verbetering van de boom, is de tak helemaal rechtsonder op de foto veel langer te laten groeien. Dat stimuleren. Dan krijg je nog meer dat effect van een driehoek.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Juniperus Dubbelstam (Sokan) 13 jaren 1 maand geleden #1522

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Dea,
Een evt. andere optie zou zijn om het geheel te draaien en de achterkant als voorzijde te gebruiken. Door de boom dan in de schaal een kleine slag te draaien kan de (dan linker) rechte stam iets meer naar voren worden geplaatst en de gebogen (dan rechter) stam gaat dan wat richting achtergrond.
De rechte stam die nu dus meer centraal staat voor, zal dan iets langer moeten worden dan de gebogen stam die dan meer op de achtergrond staat.
Op die manier camoufleer je toch een beetje de nu toch duidelijk aanwezige V-vorm die op de laatste foto goed te zien is.
Een ovale schaal is dan niet meer aan de orde en zal het geheel beter passen in een rond model.
Het is maar een ideetje zie het echter zo voor me!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren