Onderwerp:

Zelkova Serrata Hokidachi 2 6 jaren 11 maanden geleden #66846

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84

Marco buijsman schreef :

alpine schreef : Zelkova groeit als kool boompje heeft potentie, moet wel opletten, hij heeft 2 stammen recht omhoog in een u vorm één van beide zou ik wegsnoeien ( dubbele top )

waarom zou er eentje moeten wgsnoeien? Een hokidachi heeft geen hoofdstam. Dat neemt trouwens niet weg dat de takken in een later staium wel teruggesnoeid gaan worden als de boom meer majuriteit moet krijgen.
ER is trouwens inderdaad wel een hokidachistijl waarvan er 1 hoofdtak naar boven gaat, maar dat heb ik niet voor ogen..

In bezemstijl heeft de boom zeker een hoofdstam, deze gaat ongeveer op 1/4 van de stam splitsen om zo tot een mooie vertakking te komen. Maar bij u zijn er 2 die een u vormen, maar het is u boom je doet er mee wat je wil, ik wou alléén raad geven. B)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelkova Serrata Hokidachi 2 6 jaren 11 maanden geleden #66850

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4717
  • Ontvangen bedankjes 1162
Bezemstijl vind ik ook prachtig. Leuk om de jouwe te zien en te volgen.

Mijn acer camperstre word ook een bezem, het onderste deel, nadat ik het bovenste deel gemarcot heb dit jaar.

Waarom de 2 vijzen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelkova Serrata Hokidachi 2 6 jaren 11 maanden geleden #66853

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2410
  • Ontvangen bedankjes 931

alpine schreef :

Marco buijsman schreef :

alpine schreef : Zelkova groeit als kool boompje heeft potentie, moet wel opletten, hij heeft 2 stammen recht omhoog in een u vorm één van beide zou ik wegsnoeien ( dubbele top )

waarom zou er eentje moeten wgsnoeien? Een hokidachi heeft geen hoofdstam. Dat neemt trouwens niet weg dat de takken in een later staium wel teruggesnoeid gaan worden als de boom meer majuriteit moet krijgen.
ER is trouwens inderdaad wel een hokidachistijl waarvan er 1 hoofdtak naar boven gaat, maar dat heb ik niet voor ogen..

In bezemstijl heeft de boom zeker een hoofdstam, deze gaat ongeveer op 1/4 van de stam splitsen om zo tot een mooie vertakking te komen. Maar bij u zijn er 2 die een u vormen, maar het is u boom je doet er mee wat je wil, ik wou alléén raad geven. B)

Raad waardeer ik sowieso Alphine. Ik heb er alleen een andere gedachte bij. Ben eigenlijk wel benieuwd wat anderen er van vinden...

Waarom de 2 vijzen?

uhhhh die moest ik ff opzoeken Tom! B)
Die twee schroeven hielpen om het worteltje die ik daar gepoogd om te buigen en te enten aan de onderkant van de stam (ligt in een gleufje die ik daar gezaagd had) op zijn plaats te houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelkova Serrata Hokidachi 2 6 jaren 11 maanden geleden #66854

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4717
  • Ontvangen bedankjes 1162

Marco buijsman schreef :

alpine schreef :

Marco buijsman schreef :

alpine schreef : Zelkova groeit als kool boompje heeft potentie, moet wel opletten, hij heeft 2 stammen recht omhoog in een u vorm één van beide zou ik wegsnoeien ( dubbele top )

waarom zou er eentje moeten wgsnoeien? Een hokidachi heeft geen hoofdstam. Dat neemt trouwens niet weg dat de takken in een later staium wel teruggesnoeid gaan worden als de boom meer majuriteit moet krijgen.
ER is trouwens inderdaad wel een hokidachistijl waarvan er 1 hoofdtak naar boven gaat, maar dat heb ik niet voor ogen..

In bezemstijl heeft de boom zeker een hoofdstam, deze gaat ongeveer op 1/4 van de stam splitsen om zo tot een mooie vertakking te komen. Maar bij u zijn er 2 die een u vormen, maar het is u boom je doet er mee wat je wil, ik wou alléén raad geven. B)

Raad waardeer ik sowieso Alphine. Ik heb er alleen een andere gedachte bij. Ben eigenlijk wel benieuwd wat anderen er van vinden...

Waarom de 2 vijzen?

uhhhh die moest ik ff opzoeken Tom! B)
Die twee schroeven hielpen om het worteltje die ik daar gepoogd om te buigen en te enten aan de onderkant van de stam (ligt in een gleufje die ik daar gezaagd had) op zijn plaats te houden.


En gelukt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelkova Serrata Hokidachi 2 6 jaren 11 maanden geleden #66855

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2410
  • Ontvangen bedankjes 931

En gelukt?

Tsja, geen idee eigenlijk, was dit afgelopen verpotting even vergeten. Ik kwam nu de foto weer tegen. Ik bekijk ter plekke elke keer wat mogelijk is om te verbeteren. Maar het kàn in ieder geval wel werken! B)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom Haest

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelkova Serrata Hokidachi 2 6 jaren 11 maanden geleden #66858

  • Gijs.A
  • Gijs.A's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 146
  • Ontvangen bedankjes 18
Toffe boom!
Bij mij begint het steeds meer te kriebelen om een bezemstijl te starten. Heb je nog tips voor mij?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelkova Serrata Hokidachi 2 6 jaren 11 maanden geleden #66860

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Ik ben van mening dat het prima kan zo marco

Zie hier bijvoorbeeld bij mij achter een iep bezem boom




Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dennisfranx.

Zelkova Serrata Hokidachi 2 6 jaren 11 maanden geleden #66864

  • Jellevanlooy
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 268
Leuk om de progressie te zien. Ik vind persoonlijk dat het allemaal wat te recht omhoog gaat.
Als je de groei die je had op je v wat meer open had kunnen zetten zou je een heel ander beeld krijgen denk ik.
Verder vind ik het toch knap werk en dit maakt het wel een specialere bezem!


Voor mij blijft de zelkova van mijn goede kameraad die opgekweekt is uit zaad de perfecte bezem.
Boom is nu ergens 30 jaar oud. En elke keer ik de boom zie geniet ik ervan! En dat is dikwijls! :)


Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marco buijsman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelkova Serrata Hokidachi 2 6 jaren 11 maanden geleden #66866

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2410
  • Ontvangen bedankjes 931

Gijs.A schreef : Toffe boom!
Bij mij begint het steeds meer te kriebelen om een bezemstijl te starten. Heb je nog tips voor mij?

Tsja, zo veel... Om te beginnen: kies een soort die fijn kan vertakken, lekker vlot kan groeien, ongelijke bladaanzet heeft. Een klassieker is natuurlijk deze: de Zelkova. Maar met bijvoorbeeld Iep van het ook heel goed. En deze is makkelijk te krijgen/vinden....

@ Jelle: stond deze boom ook niet op de Noelanders? hij lijkt er in ieder geval veel op.
mbt mijn boom: goeie tip, neem hem in overweging. Wellicht gaan ze er allemaal nog een keertje voor een flink stuk af en kan ik de nieuwe groei meer spreidend maken..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Marco buijsman.

Zelkova Serrata Hokidachi 2 6 jaren 11 maanden geleden #66869

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4717
  • Ontvangen bedankjes 1162

Jellevanlooy schreef : Leuk om de progressie te zien. Ik vind persoonlijk dat het allemaal wat te recht omhoog gaat.
Als je de groei die je had op je v wat meer open had kunnen zetten zou je een heel ander beeld krijgen denk ik.
Verder vind ik het toch knap werk en dit maakt het wel een specialere bezem!


Voor mij blijft de zelkova van mijn goede kameraad die opgekweekt is uit zaad de perfecte bezem.
Boom is nu ergens 30 jaar oud. En elke keer ik de boom zie geniet ik ervan! En dat is dikwijls! :)



Sjiek boomke.
Das het leuke na zoveel jaren, kunnen zeggen, deze heb ik gekweekt uit zaad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts