Onderwerp:

Eerste vorming Picea 5 jaren 1 week geleden #79770

  • Mbell
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 23
  • Ontvangen bedankjes 0
Gisteren voor het eerst met een beginnersset een vorming gedaan van dit kleine boompje. Geinspireerd op de windswept stijl.

De stam zit nog in de grond op dit moment, vond het heel lastig te vinden waar de echte wortelvoet nou zat.

Heb al wat ‘kant en klaar’ boompjes, Ulmus en Acer Palmatum, al flink wat kennis vergaard over verzorging etc. Maar dit is dus de eerste keer dat ik zelf ben begonnen met vormen.

Tips? Opmerkingen? Do’s en don’ts voor komende tijd? Ik wil ‘m in grote pot houden om groei toch nog wat meer te stimuleren, is dat slim? Of toch al in trainingspot?

Bedankt!

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste vorming Picea 5 jaren 6 dagen geleden #79809

  • Teun1
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 49
Ik vorm sparren in de winter, omdat ze in de lente en zomer nogal gauw hun takken afwerpen.
Een veel gemaakte fout met sparren is dat men er vanuit gaan dat ze knoppen maken bij de juiste snoei. Ik ben er na 5 jaar wel achter dat dat niet voor allemaal geldt, het is eerder uitzondering dan regel. Er is niet echt een regel te hanteren helaas.

Ik zie al actieve groei, dat betekent dat je op het randje zat van bedraad-seizoen. Ik zou ze voorlopig met rust laten, en kijken of er geen takken verloren gaan.

Probeer bij het bedraden van coniferen ook de tak van onder aan te grijpen. Ik zie hier dat je bedrading boven de oksel de stam verlaat, op die manier kun je moeilijker kracht uitoefenen om de tak naar beneden te brengen. Het is blijkbaar nogal een dingetje met coniferen dat takken altijd 'hangen' en niet omhoog wijzen zoals bij bladverliezende planten.

Dat zijn wat take-home messages die ik je kan geven. Laat je vooral niet uit het veld jagen.
Ik heb sparren verpest in mijn begintijd, en nu enkele jaren later beginnen ze toch wel wat interessante vormen te krijgen. Ze hebben inmiddels al 5 keer boven de kliko gehangen omdat ik ze niet meer wilde. Inmiddels ben ik teruggekomen op dat idee. Wel pas na 2 jaar hersteltijd. De mijne zullen over 10 jaar wel het tonen waard zijn gok ik.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Mbell

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste vorming Picea 5 jaren 6 dagen geleden #79812

  • Mbell
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 23
  • Ontvangen bedankjes 0
Thanks voor je bericht! Heel helder; heb het gevoel dat er hier niet héel veel openheid naar ‘beginners’ is, dus fijn om even een constructief antwoord te lezen!

Zal al blij zijn als hij het overleefd inderdaad, en dan zien we volgend jaar weer verder!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste vorming Picea 5 jaren 5 dagen geleden #79820

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1162
Er is nochtans wel openheid naar beginners, msh ligt het aan de soort dat je hebt.
Ik denk dat er hier weinig mensen mee werken.
Ik moet er in ieder geval niets over zeggen want ik heb geen picea en heb er nog geen kennis over.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste vorming Picea 5 jaren 5 dagen geleden #79830

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Picea is een ietwat vervelende soort voor bonsai. Omdat ze uit bergregionen komen, waar vaak veel sneeuw valt, zijn ze daarop aangepast. ALs je draad van takken haalt, gaan takken vaak terug naar hun oorspronkelijke positie, net zoals ze dat zouden doen na enkele maanden sneeuwdek. Daarom moet je picea veervuldig herbedraden.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Mbell

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts