Onderwerp:

Ginkgo met vormingsproblemen 5 jaren 16 uren geleden #79995

  • BonsaiBeginneling
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allemaal, ik heb al een tijdje een ginkgo staan (vooral gekocht omdat het een levend fossiel is en omdat de bladeren zo mooi gevormd zijn en geel kleuren). Ik heb hem in een teil gezet en voor de rest een beetje verwaarloosd ben ik bang.. ik wilde er wel een bonsai van maken, maar ik wist niet hoe. Ik heb nog geen ervaring met bonsai.
Ik zie dat de takken veel te lang zijn in verhouding tot de stam en dat de takken dik, knobbelig en lelijk zijn waar ze uit de stam komen. Wat kan ik hieraan doen?
Ik heb nog geen ervaring met het herkennen van potentieel in bomen en het vormen, maar ik wil hier op de lange termijn een dubbelstam van maken. Waarbij de oude stam het zwaar te verduren heeft gehad (misschien ook de takken naar 1 kant door sterke wind, en misschien ook een stuk deadwood ipv die wonden en lelijke takken hoog op de stam. De jonge stam geeft dan het nieuwe begin aan.

Wie kan me met goede tips op weg helpen? Zou heel erg welkom zijn!

Als er meer foto's nodig zijn of misschien een tekening van het beeld dat ik in mijn hoofd heb, hoor ik het graag.

Groet en bedankt

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ginkgo met vormingsproblemen 5 jaren 11 uren geleden #79998

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
kwanten.home.xs4all.nl/nedindex.htm
Een zeer volledige site.
Geen gemakkelijke bonsaiboom. Vooral op de gewenste plaats takken krijgen is moeilijk.
Snoeiwonden groeien niet dicht.
Toch zijn er mooie bonsai. Die zijn meestal van de 'Fastigiata' (met steil omhoog groeiende vertakking) variëteit gevormd. In vlamvorm.
Maar daar heb uw boom weinig voorbeeld aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ginkgo met vormingsproblemen 4 jaren 11 maanden geleden #80004

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Voor de vorming van een boom kan je nogal eens inspiratie krijgen via Google foto's. Zoek een voorbeeld dat voor je boom haalbaar is.
www.google.be/search?source=hp&ei=VRDAXN...60j33i21.TcWDCvFGj3o

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ginkgo met vormingsproblemen 4 jaren 11 maanden geleden #80054

  • BonsaiBeginneling
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb inderdaad al heel wat foto's bekeken als voorbeeld, maar een vertaalslag naar mijn eigen boompje maken is dan eigenlijk nog best wel moeilijk. Daar heb ik de ervaring nog niet voor. Ik zie prachtige voorbeelden en daar lijkt mijn boompje nog lang niet op, noch weet ik hoe ik dat kan bereiken.
Zelf zie ik twee mogelijkheden.
1. De lange takken inkorten en zo proberen de typische flame- style te bereiken.
Hierbij kan ik:
a. De jonge twijg laten groeien tot een tweede stam (die uiteindelijk beiden mooi in het blad staan)
b. Deze twijg afknippen en me richten op het oorspronkelijke boompje

2. Het plan dat ik beschreef in mijn eerste bericht. Dus een twee- stam, waarbij de oorspronkelijk stam 'een klap te verduren heeft gekregen', waardoor hij minder goed groeit (eventueel ook met een stuk deadwood in de stam?). In dit beeld maakt deze plaats voor de nieuwe stam (nieuwe kansen, nieuw leven), die wel vol in het blad staat.

Natuurlijk is er veel meer mogelijk ( in het extreemste geval helemaal bij nul beginnen met de nieuwe stam, en de oorspronkelijke stam verwijderen)
Ik weet even niet hoe ik verder moet en alle hulp aangaande de vorming zou zeer welkom zijn.

Alvast bedankt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ginkgo met vormingsproblemen 4 jaren 11 maanden geleden #80060

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
ik denk dat de input die je krijgt een reflectie is van de inzichten van de leden van het forum: Hoewel Ginkgo een mooie boom is, zijn er niet heel veel mensen die er zelf een vanaf de basis opbouwen, en ervaring hiermee is niet breed aanwezig. Gezien de uitdagingen van deze soort (Niet sluiten van snoeiwonden, lastig knopzetten) is het niet eenvoudig.

Als deze bij mij zou staan... Ik zou er bij uw boom vanuit gaan dat de hoofdstam blijft zoals deze is. Ik zou de lage scheut uit de wortels wegnemen. De takken die je in de kroon hebt staan zou ik een heel stuk inkorten, en werken naar een "vlam op stam", en hopen op uitloop op de stam zelf. Maar lastig. Misschien kan je iemand in de buurt vinden om je te helpen. Een boom voor je hebben is echt heel anders dan een plaatje online.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ginkgo met vormingsproblemen 4 jaren 11 maanden geleden #80065

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
Grinko is idd een erg lastige boom, heb er 1 gehad en die is helaas ter zielen gegaan vorige zomer gedurende de hitte periode. Toch ga ik er weer eentje nemen denk ik. Blijf het een mooie plant, ondanks de moeilijkheid graad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts