Onderwerp:

Acer Palmatum Kiyohime dubbelstam 4 jaren 10 maanden geleden #80783

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32
Deze een paar weken geleden via marktplaats van iemand overgenomen. Hij zag er gezond uit. De boom stond wel in gewone tuinzand/grond. Ik heb hem gister overgepot in een trainingsschaal zonder aan de wortels proberen te zitten. Heb de schaal aangevuld met een mengsel van Terramol, kokospotgrond en vermiculiet. Hierdoor krijgt hij dit seizoen wat meer ruimte om te groeien.

Mijn plan is om in het najaar de boom flink in te korten om hem zo compacter te maken (de kruin is ruim een meter hoog). Heb de eerste stap gezet door hem flink te snoeien en nu hoop ik dat hij van binnenuit weer uitloopt zodat ik met die takken een mooie boom op kan bouwen. Ik volg de aanwijzingen van Walter Pall uit onderstaand artikel. Ik laat hem nu dan ook weer ongestoord groeien tot eind juli en vanaf daar beoordeel ik weer.

Jullie nog tips/aanwijzingen/ervaringen?

walter-pall-bonsai.blogspot.com/2013/02/...maple-hedge.html?m=1

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Stephan1991.

Acer Palmatum Kiyohime dubbelstam 4 jaren 10 maanden geleden #80784

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Mooie stam en voet in ieder geval
De meeste kiohimes die ik ken zijn bezems, deze is eens iets anders.
Hopelijk maakt hij wel wat nieuwe knoppen op de stam.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Stephan1991

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Palmatum Kiyohime dubbelstam 4 jaren 10 maanden geleden #80796

  • PeterVanC
  • PeterVanC's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 573
  • Ontvangen bedankjes 112
Uit die mottige blauwe is al grote verbetering...
Eigenlijk kan ik zo alleen zeggen dat ik boom veel mooier vond als ik hem real time in uw auto zag staan, das nu net hetzefde probleem ik dikwijls heb met mijn bonsai op foto , grtn en succes
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Stephan1991

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Palmatum Kiyohime dubbelstam 4 jaren 10 maanden geleden #80810

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32
@Tom Dankjewel, ik hoop ook dat hij flink nieuwe knoppen gaat aanmaken en goed aansterkt.

@Peter de blauwe pot was mij inderdaad ook een doorn in het oog! En voor mij voelt het nu fijner dat ik weet dat de boom niet alleen in tuinaarde staat maar ook nog deels in een beter substraat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Palmatum Kiyohime dubbelstam 4 jaren 8 maanden geleden #81421

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133
Vanwaar de vermiculiet? Ik heb er ook een zak van staan. Maar het word naar verloop zo zacht in de pot. Stukjes vallen uit elkaar. Zelf gebruik ik het voor stekjes, maar niet in potten waar de bodem open moet blijven. Ben echt benieuwd naar je reden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Palmatum Kiyohime dubbelstam 4 jaren 8 maanden geleden #81427

  • Makaira
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 69
  • Ontvangen bedankjes 21
Persoonlijk zou ik deze boom, aangeizn u er toch redelijk aan wenst te werken, in een iets grotere pot gezet hebben met een humusrijk mengsel met toch minstens 25 % grof zand. U heeft nu reeds meststoffen toegediend...na het herplanten??? Zou dit niet gedaan hebben maar wel een stevige bemesting eind augustus en september zodat de boom voorraad kan opdoen. Dan zo laten en in het voorjaar serieus insnoeien waarbij ik van de grootste stam de volledige kop zou wegnemen, wel ergens een saptrekker. Boom zal dan in april/mei overal gaan uitlopen op de stam. Heb dit verlende jaar gedaan met een prachtige Acer dissectum (1,20 cm hoog en 2.3 m diameter) die helemaal teruggesnoeid werd, enkel de stam bleef over tot op een hoogte van 50 cm en een saptrekker. Leverde mu wel ruzie op met mijn echtgenote, maar dat moet kunnen. Dit jaar mooi uitgelopen en veertien dagen geleden werd er reeds een volledige bladsnoei gedaan, zodat de boom een tweede maal kan uitlopen en nog meer scheuten op de stam zal maken.
Bij bladbomen moet je echt opbouwen en soms ziet de oorspronkelijk mooie boom er enkele jaren niet uit, maar dat komt meestal goed.
Wel steeds een saptrekker laten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Palmatum Kiyohime dubbelstam 4 jaren 8 maanden geleden #81428

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159

Makaira schreef : Persoonlijk zou ik deze boom, aangeizn u er toch redelijk aan wenst te werken, in een iets grotere pot gezet hebben met een humusrijk mengsel met toch minstens 25 % grof zand. U heeft nu reeds meststoffen toegediend...na het herplanten??? Zou dit niet gedaan hebben maar wel een stevige bemesting eind augustus en september zodat de boom voorraad kan opdoen. Dan zo laten en in het voorjaar serieus insnoeien waarbij ik van de grootste stam de volledige kop zou wegnemen, wel ergens een saptrekker. Boom zal dan in april/mei overal gaan uitlopen op de stam. Heb dit verlende jaar gedaan met een prachtige Acer dissectum (1,20 cm hoog en 2.3 m diameter) die helemaal teruggesnoeid werd, enkel de stam bleef over tot op een hoogte van 50 cm en een saptrekker. Leverde mu wel ruzie op met mijn echtgenote, maar dat moet kunnen. Dit jaar mooi uitgelopen en veertien dagen geleden werd er reeds een volledige bladsnoei gedaan, zodat de boom een tweede maal kan uitlopen en nog meer scheuten op de stam zal maken.
Bij bladbomen moet je echt opbouwen en soms ziet de oorspronkelijk mooie boom er enkele jaren niet uit, maar dat komt meestal goed.
Wel steeds een saptrekker laten


Hij staat toch in een grotere pot dan de vorige?
Waarom pas zo laat bemesten? Das ook de eerste keer dat ik dat hoor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Palmatum Kiyohime dubbelstam 4 jaren 8 maanden geleden #81430

  • Makaira
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 69
  • Ontvangen bedankjes 21
Idd staat reeds in een grotere pot
Met bemesten direct na herpotten, daar ga je vroeg of laat, en eerder vroeg dan laat, eens een serieus probleem mee hebben (verbranding). Je doet een manipulatie en de plant moet zich aanpassen. Normaal is er in nieuwe grond reeds een zekere hoeveelheid energie. Indien je nog een serieuze dosis toevoegt dan verdraagt de plant dit meestal niet.
De ingreep die ik je voorstel, maar wie ben ik, is een zeer serieuze ingreep en hoe meer bodemvolume de plant heeft hoe gemakkelijker hij het overleeft en zich aanpast. Het is een soort tussenstadium tussen trainingspot en volle grond. Bovendien, heeft de boom in die periode behoefte aan regelmaat en niet een grond die eens per 24 uur drijfnat en daarna poederdroog is. Een grotere pot, met aangepast grondmengsel, moet u maar eens per week, of bij zeer warm weer, om de paar dagen gieten. Indien u voor korte-termijn visie gaat dan oogt hij natuurlijk mooier in een schaal en met minimale snoei

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Palmatum Kiyohime dubbelstam 4 jaren 8 maanden geleden #81433

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Dat is dan inderdaad het beste, als er al iets inzit.
Maar bij bims, akadama, terramol en dergelijke zit er nog niets in, dan begin je beter wat vroeger.
Ik begin trouwens met vloeibaar tot begin, halfweg mei en ga dan over op vaste voeding.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Palmatum Kiyohime dubbelstam 4 jaren 8 maanden geleden #81435

  • Makaira
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 69
  • Ontvangen bedankjes 21
Is inderdaad het beste, zeker als die vaste voeding dan ook nog eens organisch is. Bij bomen in opkweek kan je zelfs Osmocote 6M gebruiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts