Onderwerp:

Acer Palmatum Kiyohime dubbelstam 4 jaren 8 maanden geleden #81651

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32

KobusKoops schreef : Vanwaar de vermiculiet? Ik heb er ook een zak van staan. Maar het word naar verloop zo zacht in de pot. Stukjes vallen uit elkaar. Zelf gebruik ik het voor stekjes, maar niet in potten waar de bodem open moet blijven. Ben echt benieuwd naar je reden.


Het is eigenijk om vocht vast te houden en het stimuleren van de groei van haarwortels. Het is eigenlijk meer testen dit jaar en alle bomen groeien er goed op. Echter het zou zomaar kunnen dat mijn bomen ook goed groeien op alleen een mengsel van FB en Cocopeat. Ik zou het ook uit de mix kunnen houden aankomend jaar als ik zo jouw redenen lees.

@makaira met het meeste ben ik het wel met je eens. Het inkorten was ik van plan en ben daar de boom aan op het voorbereiden. De verpotting was uit nood en had geen grotere schaal beschikbaar. Het was ook geen echte 'verpotting' inclusief wortelsnoei maar gewoon een overplaatsing van de wortelkluit naar een schaal met meer groeiruimte zoals jij al aangeeft wat nodig is. Het was namelijk al eind juni. De bemesting kon volgens mijn inzicht geen kwaad aangezien ik niet aan de wortels gezeten heb en er minimale meststoffen in de cocopeat aanwezig zijn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: KobusKoops

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Palmatum Kiyohime dubbelstam 4 jaren 8 maanden geleden #81652

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32
Na de snoei van eind juni heeft deze het goed gedaan en is overal gaan uitlopen, heb ook veel uitlopers op de stam. In mijn vakantie heeft hij 3,5 week bij mijn vader gestaan. Kon hem niet volledig uit de volle zon houden daar dus hij had na 3,5 week wel last van wat uitlopers die verbrand zijn na de recordtemperaturen van 40 graden.

Heb hem eergisteren opnieuw gesnoeid, aan de kruin bijna volledig teruggesnoeid (het stuk wat komend jaar ingekort moet worden) en onderin wat minder hard. Nu laat ik hem tot in de herfst de bladeren vallen volledig met rust. Zie foto's voor, voor en na snoei. Volgens het artikel van Walter Pall in mijn openingspost is dit het laatste moment waarop ik harde snoei kan toepassen.

Nog een vraag voor de kenners: ik merk dat deze soort toch wel heel erg gevoelig is voor bladverbranding. Houden jullie deze soort dan ook volledig uit de zon? En krijgt hij dan wel genoeg licht om goed te groeien? Ik heb hem nu op een plek staan waar hij ochtend en avondzon krijgt, op warme dagen is het denk ik net iets te veel zon. Enige andere optie is volledig in de schaduw.




Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Palmatum Kiyohime dubbelstam 4 jaren 8 maanden geleden #81655

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Het kan ook door teveel mest, of teveel water. De mijne staat onder de schaduwhal en er zit ook wel altijd een blaadje dat zich niet van zijn mooiste kant laat zien.

Ik hoor toch dikwijls dat kyohime niet de gemakkelijkste acer is.

Ik had nu niet meer gesnoeid omdat kyohime een trage groeier is en dat het even duurt voor hij weer op gang komt.
Als ik naar de mijne kijk duurt het bijna een maand voor er nieuwe knoppen open gaan. Dan zijn we al begin september in jou geval, de nieuwe groei zal moeilijk afharden.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Stephan1991

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Palmatum Kiyohime dubbelstam 4 jaren 8 maanden geleden #81697

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32

Tom Haest schreef : Ik had nu niet meer gesnoeid omdat kyohime een trage groeier is en dat het even duurt voor hij weer op gang komt.
Als ik naar de mijne kijk duurt het bijna een maand voor er nieuwe knoppen open gaan. Dan zijn we al begin september in jou geval, de nieuwe groei zal moeilijk afharden.


Ik heb rond 20 juni voor de eerste keer gesnoeid en zag nog voordat ik op vakantie ging (30juni) nieuwe uitlopers overal verschijnen. Misschien verschilt het per individu? In elk geval bedankt voor de tip, ik hem in de gaten houden!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts