Onderwerp:

afgezaagde zijde van fijgenboom. 4 jaren 10 maanden geleden #81182

  • MichaelHermsen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 2
Hallo allemaal,

Ik heb een boompje waarvan ik niet helemaal weet welke kant ik er mee op wil of kan. Als ik te veel vragen tegelijk stel voor één een topic dan hoor ik het wel. Maar ik hoop hiermee van te voren al een paar verwachte opmerkingen mee op te vangen. Mijn belangrijkste vraag is eigenlijk hoe om te gaan met het schuin afgezaagde stuk.

Deze vijgenboom heeft de eerste 12 jaar in de volle grond gestaan als “tuinboom”. Na een strenge vorst heeft die het ondanks de dikke stam het niet helemaal overleeft. Na lang wachten zijn er uiteindelijk alleen wat uitschieters onderaan de stam gekomen. De laatste 4 jaar heb ik geprobeerd de boom een beetje voor te bereiden om er een “grote” bonsai van te maken. Totale hoogte boven de pot ongeveer 60 cm “oude” gedeelte van de stam zo’n 20 cm.

Gaat de bast nog wat om het kalle gedeelte heen groeien? Gaat bij de “oudere” plekken waar ik takken en wortels weggeknipt heb namelijk erg langzaam. Of de stam uithollen maar hoe weet ik hoe ver ik kan gaan?

Ga ik nu al voor kleinere takken en blaadjes of laat ik eerst het nieuwe gedeelte nog wat dikker worden en meer 1 geheel laten worden met de dikke onderstam. Misschien kan ik 1 tak uitkiezen en die vol door laten groeien voor de sapstroom en die later verwijderen terwijl ik de overige takken wel al snoei.

En laat ik de takken in de vorm die ze nu hebben of probeer ik ze naar de afgezaagde schuine kant te leiden ter camouflage ipv uithollen.

Laat ik de “tulband” van wortels nog zien of houdt ik die onder de grond. De tulband ziet er wat kunstmatig uit voor mijn gevoel en weet niet hoe drastisch ik hier aan mag snoeien.

Ik heb al gezocht online naar inspiratie maar vind niet echt antwoorden mbt de vorm.

De stam ga ik in ieder geval nog schoonmaken en laat de boom verder dit jaar maar nog even lekker met rust denk ik. Dit is trouwens het eerste jaar dat die weer vruchten draagt!
Bovenste foto’s zijn van de lent vorig jaar de onderste zijn gisteren gemaakt.

Best een heel verhaal geworden en heb me nog ingehouden ;-). Ben nieuwsgierig naar de reacties!

Mvg Mike

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

afgezaagde zijde van fijgenboom. 4 jaren 10 maanden geleden #81183

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik heb een vijg in mijn tuin staan, niet als bonsai.

Ik ga er niet vanuit dat je zaagwonde ooit dicht gaat groeien. Ze groeien rondom zulke wonden niet naar elkaar toe maar maken meer een dikkere ronde wand. Dus je zal daar tzt een hotel krijgen.

Je het nu veel te veel takken bovenin staan, waar je uiteindelijk een lelijke verdikking gaat krijgen. Ik zou het terug brengen tot 2: Een zijtak en een hoofdstam verlenging. En dan uit de verlenging je hoofdboom verder opbouwen. Hierbij zou ik de takken flink laten doorhangen om een echte oude doorleefde vijg te krijgen.

Vijf *schijnt* goed tegen wortelwerk te kunnen. Maar geen idee of dat echt zo is.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MichaelHermsen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

afgezaagde zijde van fijgenboom. 4 jaren 10 maanden geleden #81209

  • MichaelHermsen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 2
OK,

Duidelijk verhaal, bedankt!
Nou maar geduldig wachten tot de lente.
Nu snap ik ook gelijk beter een aantal foto's van ongeveer gelijke projecten waarvan ik de keuze die gemaakt werd niet begreep. Ik heb ook nog een krulhazelaar van een buurtbewoner kunnen redden. Die was met grof geweld uit de tuin verwijderd, maar geeft nu toch nog alweer de eerste knopjes en uitlopers. Ik zal de foto's daarvan het weekend ook maar eens posten. Zou jammer zijn als ik daar ook een denkfout ga maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts