Onderwerp:

Vlier bonsai 4 jaren 1 maand geleden #84022

  • Bonobonsai
  • Bonobonsai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 134
  • Ontvangen bedankjes 10
Hello, bonsai fellows

Heb het laats uit de tuin van een vriend van mij 2 dode kleine stronken van een vlier kunnen bemachtigen, ik weet dat deze zeer on populair zijn mee te werken voor bonsai wegens het snel rottend hout en moelijk te bedraden takken. Maar naar verassing zijn er na enkele weken flink wat knoppen en uiteindelijk mooie groene bladeren te voorschijn gekomen. Zou het werken deze compact tegen het bovenste deel van het doodhout te laten groeien en er zo toch wat boomvormen in te krijgen? Uit eindelijk ga ik er mee experimenteren en de boompjes in leven houden maar wat raad van meer ervaren bonsai sensei's zou wel altijd fijn zijn

Grtz bonobonsai B)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vlier bonsai 4 jaren 1 maand geleden #84023

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat een vlier bijna niet te bedraden is. Ook vanwege zijn holle dikkere takken. De vertakking is ook heel moeizaam te verfijnen en hij stoot makkelijk delen af.
Om enigszins iets geloofwaardig op de bouwen met deze soort zul je naar een formaat van 50cm+ toe moeten.


Ps de bloemen ruiken wel lekker..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vlier bonsai 4 jaren 1 maand geleden #84025

  • Bonobonsai
  • Bonobonsai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 134
  • Ontvangen bedankjes 10
Danku wel Marco!

Het dood hout rijkt bij de twee zeker een 50 cm dus dat wil zeggen dat ik er dan wel iets van kan maken zonder bedraden enzo.. Puur op snoei dan?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vlier bonsai 4 jaren 1 maand geleden #84026

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Ik ken de soort niet echt, maar deze zijn eigenlijk twee rechte stokken zonder enige tapsheid.
Je kan daar een loofpartij opkweken en er een driehoek opzetten, maar daar stopt het.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vlier bonsai 4 jaren 1 maand geleden #84027

  • Bonobonsai
  • Bonobonsai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 134
  • Ontvangen bedankjes 10
dag Diluca

Dit is inderdaad de bedoeling en ik hoop er dan ook een mooi bosje op te laten groeien en in driehoekige vorm de boom te vormen.
Het gaat wat tijd vragen en vele jaren maar ben nog jong en hoop dat het een interessant projectje word met de vlieren. Bedankt voor de reacties en zal wel nog een vlier update geven als de " boom " rijp is ;) , ben er van overtuigd dat het kan werken met een vlier en ik kon de boompjes ook niet laten wegrotten. kan er beter het beste van maken.

grtz uit belgië

Bonobonsai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vlier bonsai 4 jaren 1 maand geleden #84031

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Even een voorbeeld van mijn eigen Vlier. Het was mijn allereerste boom, sinds 1993. Ik heb hem nog steeds, echter de hele rechterkant is inmiddels afgestorven en vorig jaar er vanaf gevallen. De houtrot kun je gewoon niet tegengaan. Kwa vertakking: je ziet het: het gaat gewoon niet lukken met een Vlier. Echt levenslustig is ie ook niet meer, hij is aan het eind van zijn latijn. Maar hij gaat pas weg als ie het echt niet meer doet.
www.bonsaiempire.nl/forum/boom-besprekin...sambucus-nigra#41800

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts